Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: utbytes turbo???

  1. #1

    utbytes turbo???

    hej som rubriken lyder hur är det med speedparts utbytes turbo är det nått att sattsa på eller är det nya turbos som gäller. hittade denna undrar om det är nått till min saab 9-3 års m 00 2,0t/185hp jag mailade kundtjänst och frågade fick inget svar men dom undrade vad jag har för turbo nu och det är väl den som monterades orginal. vad mer behöver jag beställa vid turbo byte ??

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90113.html

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: utbytes turbo???

    Vet inte var ECON är på speedparts, men jag antar att det är en kopia då det inte står orginal på den. Den som sitter i din bil nu är en orginal GT17-snurra om den inte blivit bytt innan. Länken här är en renoverad orginalsnurra, så som den som sitter i din bil. Ingen större skillnad på att köpa en helt ny skulle jag tro, så släng inte extra pengar på det.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55560913.html

    Om du vill ha en turbo som är bättre och hållbarare uppgraderar du till en TD04 från Mitsubishi, men då behöver du byta vatten- och oljerör då dina gamla inte kommer passa. Det är denna på speedparts:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../592213-x.html

    tillsammans med kit:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/592160.html

    Annars: kittet du länkade till innehöll allt du behöver vid ett byte. Packningar, pinnbultar, muttrar och oljefilter. Men någon annan får svara på vad ECON betyder. Kan bara tänka mig att det är en kinakopia, och de håller ju kanske inte alltid så bra.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  3. #3

    Re: utbytes turbo???

    Hej Och tack för bra svar ,okej det kan alltså vara på tal om en kopia jag ska maila speed parts och fråga och samtidigt höra om garantin om det finns. Behöver jag köpa nytt oljerör till turbon? Hur är speed parts i övrigt leveranstider och problem hantering?
    Ja garret originalet verkar vara mindre bra efter all läsning kanske man skull byta upp sig.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: utbytes turbo???

    Det är absolut inget fel på en utbytesturbo. I och med att allt är renoverat, fixat och kontrollerat på de så är de så gott som nya.

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Hej Och tack för bra svar ,okej det kan alltså vara på tal om en kopia jag ska maila speed parts och fråga och samtidigt höra om garantin om det finns.
    Jag tycker inte det kan bli mycket tydligare att den länken du postade inte är original? Om de skulle ha turbos till salu och båda skulle vara lika och båda original, varför skulle det då finnas en som kostar 1500:- mindre? Du får nog helt enkelt "vad dom för tillfället hittar" men att det är en Kina-kopia är nog rätt så troligt.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 90113.html
    Citat Ursprungligen postat av Speedparts
    Info: "Econ" / "Econ parts"
    Fabrikat: Ekonomidel
    Turboaggregat till bilar som originalmonterats med Garrett GT1752.
    100% samma passform och funktion som original.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60913.html
    Citat Ursprungligen postat av Speedparts
    Fabrikat: Garrett / Original
    Tillv.nr: GAR GT1752 452204-0005
    Spec: Original Renoverad
    Men garantifrågan kan du ju fråga dom om. Är du sugen på kopian och är medlem i klubben och kan utnyttja rabatten så är Speedparts prisvärt i och med att jag tror det blir lite billigare och att du får med dig monteringsdetaljer och grejor men är du inte medlem är Biltemas Kina-turbo lite billigare. Dessutom får du ju behålla gamla turbon med Biltemas aggregat för vad nu det kan vara värt medan du ska skicka din turbo i retur till Speedparts.

    Är det tänkt att bara få igång bilen på billigast möjliga sätt så är det nog ett renoverat/nytt GT17 det lämpligaste alternativet men ska du ha kvar bilen länge och vill slippa problem efter xxxx/x mil igen så skulle jag nog personligen överväga ett annat aggregat eftersom GT17 original är rätt undermåligt och ett GT17 kina-kopia inbillar jag mig inte är något bättre. Men beror ju på vad du tycker är viktigt förstås.

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Behöver jag köpa nytt oljerör till turbon?.
    Om du byter till TD04 aggregat så behöver du nya anslutningar eftersom de sitter annorlunda. Speedparts har ombyggnadssats för det som dock verkar vara restad men du ser ju i alla fall hur det ser ut. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 92160.html

    Du kan behöva byta oljerör till ett originalagg också om det är så att oljeledningarna är igenkoxade och du inte får rent de vid bytet.

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Hur är speed parts i övrigt leveranstider och problem hantering?
    Leveranstider brukar vara snabba. Kontakt med dem verkar fungera sporadiskt. Jag själv har ringt/mailat samt utnyttjat "problemhantering" några gånger under årens lopp och för mig har det aldrig varit några problem medan andra inte verkar kunna få kontakt med de alls eller bara en gång osv. Men jag har också beställt ett utbytesagg för något år sedan och då var det inga problem alls. Dök upp på posten med en betald retur-avi men det finns flera trådar om Speedparts, så jag rekommenderar att du kollar i dom för att få en uppfattning.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: utbytes turbo???

    Jag har den där turbon i min bil, den som det står econ parts på. Har haft den i över ett år och det är än sålänge inga problem.

    Innan jag köpte så mejlade jag speedparts och fick det här till svar:
    Våra Ekonomiturbo fungerar lika bra som originalrenoverade
    Skildnaden ligger nog mestadels igentligen i fabrikatet .. då dessa inte är tillverkade av Garrett

    Alla våra turbo är monterade o kalibrerade i Sverige
    Samma krav oavsett om det är en renoverqad orginal eller en Ekonomidel
    (Ex balanseringen sker av det företag som är officiell Garrett återförsäljare i Sverige )

    Så jag skulle vilja påstå att det är stor skildnad på våra o övriga ekonomialternativ på marknaden

  6. #6

    Re: utbytes turbo???

    Det är en sak jag inte riktigt fattar.

    Samtliga turboaggregat är utbytesturbo och levereras med packningssats och returfrakt ingår i priset

    Samtidigt står det att ECON-paketet för 4395 är en kopia. Kör de utbytes av kopior också? Eller varför ska man då skicka tillbaks gamla aggregatet?

    Likaså har de ju denna variant:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60913.html

    Vilket jag uppfattar som ett nytt turboaggregat. Då ska man väl inte behöva skicka tillbaks den gamla stommen? Tycker att retur endast borde innefatta renoverat originalaggregat, men det får man inte riktigt uppfattningen kring när man läser på deras hemsida.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: utbytes turbo???

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Det är en sak jag inte riktigt fattar.

    Samtliga turboaggregat är utbytesturbo och levereras med packningssats och returfrakt ingår i priset

    Samtidigt står det att ECON-paketet för 4395 är en kopia. Kör de utbytes av kopior också? Eller varför ska man då skicka tillbaks gamla aggregatet?

    Likaså har de ju denna variant:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60913.html

    Vilket jag uppfattar som ett nytt turboaggregat. Då ska man väl inte behöva skicka tillbaks den gamla stommen? Tycker att retur endast borde innefatta renoverat originalaggregat, men det får man inte riktigt uppfattningen kring när man läser på deras hemsida.
    Nej, det är retur på allt. Något jag inte riktigt förstod förrän efter jag beställt ekonomiturbon.
    Kände att det var lite ojämnt att jag skickar en originalturbo tillbaka när jag köpt en kopia.. men men.

    Fick svar via mail att den gamla turbon är en del av betalningen.

  8. #8

    Re: utbytes turbo???

    Hej och tack för alla svar! Jag beställde kopian och ett nytt oljerör.
    på frågan om Kina kvalité svarade speedparts såhär:

    Kina turbo ?
    vad är det ?

    Garrett har sina fabriker i Kina
    liksom Mitsubishi ...
    även Saab tillverkar ca 20 % av reservdelarna i Kina .

    Jag kör med kopian för saaben är nummer 3 i familjen har bara ägt den sedan en vecka tillbaka och vill bara ha den att gå för en lagom peng. I framtiden finns planer för saaben och den är köpt för att jag ska lära mig och meka men nu till en början tordes jag inte meka turbo.

    Speedpart har för mig också varit svårt att få kontakt garanti frågan fick jag löddrig nått svar på men nu är det beställt. Skönt och höra att du kört ett år utan problem hittills .
    Jag beställde även olja från oljemagasinet.se Mobil 1 New Life 0W-40 5L för 494k

    Hoppas bara turbon dyker upp snart så jag kan köra saab igen

    En fråga till hur gör jag när jag skickar tillbaka mitt egna t-agg finns det returpåse med från speedpart eller blir det ner till posten, returfrakt fatta jag som att det ingick?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: utbytes turbo???

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Hej och tack för alla svar! Jag beställde kopian och ett nytt oljerör.
    på frågan om Kina kvalité svarade speedparts såhär:

    Kina turbo ?
    vad är det ?

    Garrett har sina fabriker i Kina
    liksom Mitsubishi ...
    även Saab tillverkar ca 20 % av reservdelarna i Kina .

    Jag kör med kopian för saaben är nummer 3 i familjen har bara ägt den sedan en vecka tillbaka och vill bara ha den att gå för en lagom peng. I framtiden finns planer för saaben och den är köpt för att jag ska lära mig och meka men nu till en början tordes jag inte meka turbo.

    Speedpart har för mig också varit svårt att få kontakt garanti frågan fick jag löddrig nått svar på men nu är det beställt. Skönt och höra att du kört ett år utan problem hittills .
    Jag beställde även olja från oljemagasinet.se Mobil 1 New Life 0W-40 5L för 494k

    Hoppas bara turbon dyker upp snart så jag kan köra saab igen

    En fråga till hur gör jag när jag skickar tillbaka mitt egna t-agg finns det returpåse med från speedpart eller blir det ner till posten, returfrakt fatta jag som att det ingick?
    I mitt fall så fick jag returfraktsedel med turbon, så det var bara att vara försiktig med kartongen och fyllnadsmaterialet som turbon kom i, så packade jag ner min gamla när bytet var klart (i plastpåse) och klistrade på lappen på paketet och sände tillbaka.

    Lycka till och hoppas det blir bra

  10. #10

    Re: utbytes turbo???

    Tack det lät smidigt känns som jag behöver det just nu.

Liknande ämnen

  1. Utbytes turbo eller köpa nytt.
    Av Egobob i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 13:45
  2. Köpa utbytes motor 9-5 -00
    Av skogome i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 22:41
  3. Utbytes kat till 9-5 hirsch -02?
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 09:43
  4. Kamaxlar 260/9.2 Utbytes inklokningsvärde
    Av ingo79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 21:38
  5. utbytes motor
    Av jörgen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •