Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Saab 9000 -94 elfel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Saab 9000 -94 elfel?

    Hej alla saab entusiaster!

    Jag vill börja med att säga tack för att ni kommer in och läser denna tråden. Tråden kommer va lång så jag kan förklara alla symptomer så noga som möjligt. Tack på förhand alla ni

    Bilen:
    Saab 9000 1994
    2.3T Fulltryckare.
    25000 Mil.

    vi börjar med att säga att bilen stått i vinter vila sen i oktober fram till skrivande stund.
    Batteriet var såklart dött så jag laddade det och då funkade allt fin fint tills jag startade och varm körde på tomgång. Jag tog den ut den på en liten runda och efter en liten stund märkte jag att volt mätaren i bilen visar 11 volt och sjunker sakta, jag ser även att instrumentets lampor glöder svagare och likaså framljusen. Bilen dör ca 2 min efter detta och när vi startade henne med start kablar så gick hon igång snabbt men så fort vi tog bort sladdarna dog bilen tvärt.

    Efter detta hade hänt tänkte jag givetvis att batteriet är helt slut, så jag lånade pappas batteri från hans bmw. Detta batteriet är fullt friskt och har bra krut. Efter jag satt i batteriet startade bilen kanon och volt mätaren i bilen visade 14.1 volt vilket är bra nyheter. Gick ut och mätte på batteriet och samma visade där. Tog ut den på en runda och när jag kört ett tag så står volt mätaren på 12.5 volt och ibland 13.2 volt.

    Senare under dagen provade jag spela med stereon i bilen (Det sitter en bas i bilen men utan kondensator). Under tiden jag spelar så ser jag att ljusen blir svagare och volten sjunker till 11.6-12.2 volt varierande på volym (samma sak gäller när jag kör bilen och håller 3000-4000rpm). Väldigt mycket strömfall tycker jag även under färd.

    detta hände för några dagar sen och för var dag som går så blir den mer och mer slö startad. Första dagen startade hon på en gång, andra dagen var det helt okej krut i starten men när jag kom ner den tredje dagen så var det preeecis att hon startade. Fjärde dagen var allt helt dött, fick lite ljus på instrumentet men när jag drog på starten så var det helt dött.

    Hoppas jag förklarat detta bra, jag kommer bevaka tråden väl och ge er allt ni kan behöva för att hjälpa mig.
    Uppskattar all hjälp och tips ni kan komma med

    Tack på förhand

    Med vänliga hälsningar

    Mark

  2. #2

    Saab 9000 -94 elfel?

    Verkar luta åt att du har en kass generator möjligtvis, eller någon råtta som bitit av av sladd så den drar tjuvskröm?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Jag har ju mina tankar på dom 2 sakerna, men jag vet inte riktigt vart man ska börja när man letar en strömtjuv lixom

    En kass generator är mycket möjligt faktiskt med tanke på hur konstigt den laddar.
    Hade mina tankar runt dålig kontakt i sladdarna i motorrummet, var lite oxiderat på sladdarna. Rensat endel men fortfarande lite kvar.

    Några tips på att leta strömtjuvar?

    MvH Mark

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Kollar du hela tiden på mätaren i kupén när du konstaterar hur den laddar eller med en multimeter? Mätaren i kupén ger en förvisso en fingervisning men något under av exakthet är den inte. Tycker därför du borde kolla upp mätvärden med en multimeter istället. Får du inte upp den till, jaa. I alla fall 13-13.5 volt utan en massa elbakrutor och grejor på så är det nog något som inte är som det ska. Helst skulle den ladda runt 13.5-14.5. Kanske generatorn som inte är helt frisk?

    M.h.a multimeter så kan du lättare leta strömtjuvar också (mäta mellan batteriet och bilen och se vad bilen drar avstängd och om nått ligger och drar).

    Har du ingen multimeter så ligger de billigaste varianterna runt 100-lappen men duger fullgott för de flesta enklare ändamål.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Hej!

    Tack för svaren!

    Jag har mätt med multimeter när han står stilla, med ökat varvtal och tomgång.
    När den är nystartad laddar han 13.7 - 14.1 volt.

    Men när han han körts ett tag och jag kommer tillbaka (bilen varmkörd ordentligt) så laddar han endast 12 - 12.9 som max.

    Samtidigt som det är ett extrement strömfall i bilen när jag spelar med stereon på (varierande strömfall beroende på volym).

    Ska jag mäta mellan + på batteriet och sen i chassit?

    juste glömde nämna att jag mätt med multimeter och den i kupén. kan tyvärr inte mäta under färd men den verkar vara nära det riktiga volt antalet och man kollar vad den säger på tomgång.

    Tacksam för svaren!

    /Mark

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Jag tycker du ska mäta på batteri polerna! Inte ens på kabelskorna.
    Då ska där vara ca 14v .

    Sen kan du flytta längs med + kabeln och mäta det ska inte ändra sig...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Yes, när jag mätt så har jag gått rakt på polerna.

    Ska kolla vidare med att följa + kabeln, ska se till och glo över allt så gott jag kan.

    Måste ladda batteriet igen, helt slut nu

    Mvh

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Precis som marasp säger.

    Du kan också mäta jorden mot chassit men då gärna på batteriets jordpunkt för att se så att du inte tappar något där.

    Och för att mäta vad som drar tjuvström så kopplar du bort + kabeln från batteriet och "A" mäter mellan batteriets + pol och + klämman med bilen avstängd. Du ser du hur mycket ström som förbrukas. Hittar du hög förbrukning så kan du sen dra ur en säkring i taget för att se var förbrukningen går ner.

    Ett tips om du vill mäta med multimetern under färd är i botten på ciggtändaren eller någon ledig säkringsplats i centralen med ström på sig. Se till att jorda på något fiffigt ställe i båda fallen. Mekar du in både + pinnen och - pinnen i ciggtändaren så är det lätt att råka fumla till det med kortslutning som följd så bättre att leta jordpunkt någon annanstans om det inte råkar vara så att du har en lös cigg-kontakt med kablar liggandes. Bältesfästen, stolsfästen t ex kan vara lämpliga jordpunkter.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Den här sidan kanske också kan hjälpa.
    http://kjelectronic.com/laddning.html
    Och där du hade ärgade kontakter och gjort rent ordentligt
    kan man använda batteripol fett för att skydda dom framöver.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Hej igen!

    Jag sitter och ska beställa kablar till minus och plussen.

    Jag har fått fram att 35mm2 funkar bra till jorden som går mellan batteriet ner till växellådan där den jordar.

    Plus kabeln har jag inte en aning om vad jag ska beställa? Vet inte hur man mäter mm2 i cm eller mm?
    Den plus kabeln jag menar är den som går mellan batteriets plus till start motorn osv

    Tacksam ifall någon vill dela med sig av denna informationen

    Tack på förhand alla!

    Mark

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Har du mätt att kabeln är dålig?
    Med högt motstånd i den?
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    såg idag att bakom batteri hyllan finns en liten jord central, där den grova jord kabeln går från batteriet och vidare ner till växellådan var öppen så man såg trådarna och det hade oxiderat som fanken där..

    Tänkte jag byter alla sladdarna som går från batteriet och vidare. plus och jord

    du har kanske inte mm2 måtet på plus kabeln som det ska vara?

    MvH Mark

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Här kommer jag och uppdaterar lite i tråden!

    Jag har idag bytt en jävla massa på strömsidan idag.

    Bytte ut den lilla + "centralen" som sitter på framsidan av batterihyllan till ett guldplätterat block.
    Bytte även jord sladden från batteri till växellådan och via den liiiilla jord "centralen" bakom batteriet.
    Bytte också plus kablarna som går mellan den ovanstående "central" och som går bort till startmotorn.
    Köpte nya batteripolskor som är guldplätterade också.
    Alla sladdarna är 35mm2.

    Alla jord sladdarna som är i motorummet har jag skalat om och satt ditt nya kabelskor och gjort rent överallt.

    Väldigt fresh nu!

    Gjorde allt detta då det var väldigt oxiderat och kablarna var av och dåliga.

    Laddningen däremot är oförändrad så det lutar mer mot en dålig generator då jag mätt på generator + och motorblocket (-). och det ger samma värde på pricken som om jag mätt på batteriet.

    Kablarna är nu helt 100% friska och alla kontakter är perfekta.

    Vad tror ni?

    Tack på förhand

    Mark

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    hej igen!

    Mätte efter strömtjuvar idag, tog av pluspolen satte på (A) på min multimeter och höll ena på polen på batteriet och ena på batteriskon. Tyvärr visar min multimeter inte decimaler utan bara hela tal. men den sa 0 A när allt va avstängt och nyckeln ur etc.

    Om det är under 1 Ampere är det godkänt då?


    All hjälp är väldigt uppskattad!

    Tack

    Mark

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Borde vara okej i så fall men skumt att du inte har decimaler på multimetern. Har du inte ett område på vredet där det står "A" och graderad från typ xxxxμ någonting till 10?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Ne tyvärr inte, men ska se ifall jag kan jaga ifatt på en ordentlig multimeter!

    Men nu undrar jag varför han laddar ur så snabbt :/

    Kan det va att den får alldeles för lite laddning så den tar för mycket av batteriet som egentligen skulle varit generatorns jobb?

    Spekulerar bara

    Mvh

    Mark

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Citat Ursprungligen postat av Symptom
    Här kommer jag och uppdaterar lite i tråden!

    Jag har idag bytt en jävla massa på strömsidan idag.

    Bytte ut den lilla + "centralen" som sitter på framsidan av batterihyllan till ett guldplätterat block.
    Bytte även jord sladden från batteri till växellådan och via den liiiilla jord "centralen" bakom batteriet.
    Bytte också plus kablarna som går mellan den ovanstående "central" och som går bort till startmotorn.
    Köpte nya batteripolskor som är guldplätterade också.
    Alla sladdarna är 35mm2.

    Alla jord sladdarna som är i motorummet har jag skalat om och satt ditt nya kabelskor och gjort rent överallt.

    Väldigt fresh nu!

    Gjorde allt detta då det var väldigt oxiderat och kablarna var av och dåliga.

    Laddningen däremot är oförändrad så det lutar mer mot en dålig generator då jag mätt på generator + och motorblocket (-). och det ger samma värde på pricken som om jag mätt på batteriet.

    Kablarna är nu helt 100% friska och alla kontakter är perfekta.

    Vad tror ni?

    Tack på förhand

    Mark
    Det tyderväl på att det är generatorn som gett upp. På äldre kunde man byta laddnings regulatorn inkl. kol på generatorn men vet inte om det går på nyare.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Citat Ursprungligen postat av Symptom
    Här kommer jag och uppdaterar lite i tråden!

    Jag har idag bytt en jävla massa på strömsidan idag.

    Bytte ut den lilla + "centralen" som sitter på framsidan av batterihyllan till ett guldplätterat block.
    Bytte även jord sladden från batteri till växellådan och via den liiiilla jord "centralen" bakom batteriet.
    Bytte också plus kablarna som går mellan den ovanstående "central" och som går bort till startmotorn.
    Köpte nya batteripolskor som är guldplätterade också.
    Alla sladdarna är 35mm2.

    Alla jord sladdarna som är i motorummet har jag skalat om och satt ditt nya kabelskor och gjort rent överallt.

    Väldigt fresh nu!

    Gjorde allt detta då det var väldigt oxiderat och kablarna var av och dåliga.

    Laddningen däremot är oförändrad så det lutar mer mot en dålig generator då jag mätt på generator + och motorblocket (-). och det ger samma värde på pricken som om jag mätt på batteriet.

    Kablarna är nu helt 100% friska och alla kontakter är perfekta.

    Vad tror ni?

    Tack på förhand

    Mark
    Det tyderväl på att det är generatorn som gett upp. På äldre kunde man byta laddnings regulatorn inkl. kol på generatorn men vet inte om det går på nyare.

    Jag skulle tro det jag också! Fast det med att batteriet laddar ur när den står stilla 2-4 dagar är väldigt konstigt! även om du använder bilen varje dag

    Som jag skrev innan, kan ju va så att det är alldeles för kass laddning så batteriet bara laddar ur till slut

    En ny Generator är beställd, och ny drivrem osv.

    Eftersom det blir min första gång att byta generator på en 9000 undrar jag ifall någon har någon bra sida eller guide hur man gör eller några tips osv

    Tackar på förhand att ni läser och hjälper mig !

    MvH Mark

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Saab 9000 -94 elfel?

    Hej igen!

    Liten uppdatering med goda nyheter!

    Igår satte jag igång och bytte generatorn som vi trott va boven.
    Det tog mig ca 3 timmar och utföra det och det gick bra

    När allt va klart så startade jag bilen, mätte upp 14.3Volt vid kall motor. och efter att jag varmkört och varit ute en sväng, mätte jag igen och 14.2 - 14.3 Volt.

    Pictogrammet i bilen visade 14.2 Volt under färd hela tiden ( vet att det kanske inte stämmer helt 100% men den visar mycket högre än innan så bättre iallafall)

    Tack alla som tog sin tid och skriva och felsöka med mig

    MvH Mark

Liknande ämnen

  1. saab 9000 elfel
    Av mattis_93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 00:03
  2. Skummt elfel Saab 9000 -94.
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 18:47
  3. Elfel i saab 9000 cse 2,3T -93
    Av Deg78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 22:48
  4. elfel(glapp) Saab 9000 -95
    Av BadOmen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 00:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •