Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Cab 900 -94

  1. #1

    Cab 900 -94

    Hei!
    Jag er från Norge så beklager mitt språk. Det finnes ikke mange Saab verksteder igjen i Norge, eller som er duktiga på cab. Når jeg starter for å få ned Cab'en åpner lukkan seg, caben skyver ifrån og stannar. På verkstaden finner de ikke felet, men sier vi kan starte med å skifte motoren til caben så kan vi se om det er det som er fel. Detta koster endel pengar.

    Et annat forslag er å återstella alt med Tech2, men hjelper dette på cab motoren? Innimellom har det nå også kommet opp en felmeldingen (ikke alltid) kolla sufflesen.

    Skal ha bilen en sista gången på verkstad i Norge nå, og hvis de ikke finner felet gir jag upp.

    Er da någon møylighet for at kunne ta cab manuelt opp og ned slik at den lar seg bruke?


    Da har den varit på verkstad for tech2. Caben kom ny halvvegs upp så stannade den til. Ved hjelp av dator så gikk den hela vegen ned. Från detta leget gikk den halvvegs upp så stannade den til. Ved hjelp av dator kom den ny seg helt upp. Sålenge man hjelper til med dator får detta helt fint. Skulle ønske jeg hadde en slik. Da kan det vel inte vara motoren? Några som kjenner til detta felet?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Cab 900 -94

    Hej och välkommen hit!
    Jag skulle tro att du har en 900 -95, då cab -94 var av den gamla karossen. Fordonsår kan dock vara 94, om den är tidig.

    Tyvärr är, som du märkt, cabställningen på dessa bilar ganska känslig. Istället för, som på gamla 900 och 9-3 - hydraulisk, är cabställningen driven av små elmotorer som får positionsdata från små mikrobrytare bland annat.
    Som jag förstått det så kan ibland själva ställningen behöva trimmas in, och. Det skall visst göras med tech2, men fråga mig inte hur. Alternativt kan det vara några av mikrobrytarna som är trasiga, eller elmotorer trasiga.

    Att plocka upp cabben manuellt går som nödlösning, men då sluter den inte tätt i bakkant, så det är ingen bra lösning. Dessutom sliter det på grejjerna att tvinga dem upp.

    Ditt bästa alternativ är nog att försöka hitta en verkstad som kan något om cabställningen på ng900 så du kan få hjälp.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Cab 900 -94

    Var ju en här på forumet som jag mailade lite med när han skulle köpa tech2, han köpte sen en kinesisk tech2 och gjorde jobbet själv med sin ng900 cab, jag har för mig han sa det gick bra. Om du söker på tech2 + cab + 900 borde du hitta tråden...

    Jag misstänker att om man inte har tummen mitt i handen så är det det enda ekonomiskt försvarbara att göra med en ng900 cab som strular. Lämna till verkstad (som dessutom inte har erfarenhet av cabben) låter orimligt dyrt.

    En tech2 kostar ca 4000 att ta hem. Finns en tråd om det. Sen kan du (troligen) kalibrera om cabben själv, och kanske även felsöka och byta det som är trasigt själv alt lämna till någon som är bra på just cabbar (vilket inte din saabverkstad med tillgång till tech2 verkar vara?)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4

    Re: Cab 900 -94

    Takk for alle svarene. Da forsøker jeg å få en time hos en verkstad rett over grensen hvis de har en som kan cab. Eventuelt forsøker å få tak i en tech 2 og lær meg styra manuelt. Bilen er registrert i 94 og såld til meg som 94 modell, men skal kolla upp

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Cab 900 -94

    Cab-Mange har ju god erfarenhet av taklösa Saabar så pm'a honom och fråga om råd!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  6. #6

    Re: Cab 900 -94

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Cab-Mange har ju god erfarenhet av taklösa Saabar så pm'a honom och fråga om råd!
    Da var det slut. Styrdonet er i stykker da styrstrøm forsvinner til hovedmotor og da blir castelningen sned og sen stoppar dom. Dette styrdonet kan vist ei skaffes, så da er siste utveg å ihverfall forsøkt manuelt eller gi helt upp caben

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Cab 900 -94

    Sålänge det går att använda ett begagnat styrdon så lär det ju gå och få tag på, kolla eBay där brukar det dyka upp delar titt som tätt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •