Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hackar vid acceleration NG9-3 B207R BSR steg1

  1. #1

    Hackar vid acceleration NG9-3 B207R BSR steg1

    Hej!.
    I Mars förra året köpte jag en saab 9-3 aero automat med steg1 trim från BSR i, den har gått skitfint tills förra helgen då jag kände av att det hackade när jag accelererade häftigt när jag låg och körde i 110km/h, från 0-110 kände jag inget hackande. Sa till morsans man att det känns som att växellådan inte pallar med när man accelererar, han kände på det och tyckte samma sak. Check engine började också lysa nu.

    Efter att jag och morsans man googlat runt ett par dagar kom vi fram till att det inte var något fel på växellådan utan trimmet och att dumpventilen inte hängde med (vet inte vad det är och varför det skulle vara den, kan inget om bilar) och efter råd att testa ta bort trimmet 1 vecka för att sen ladda på det igen.

    Så vi kopplade ur batteriet ett tag och slog på det igen, check engine lyste inte längre. Återställde bilen till orginal med en PPC-enhet och åkte sedan ut och provkörde. Nu går bilen som den ska, dock lite slöare pga dem förlorade hästkrafterna.

    Det jag undrar över är om det är ens värt att ladda på BSR trimmet igen nu till helgen och prova om det går fint igen. Jag kör hellre runt med en orginalbil som fungerar än en trimmad bil som strular. Har andra haft samma problem som jag, och sen löst det utan problem efteråt. Har ni kanske gjort samma sak som jag gör just nu? återställt till orginal och sen trimmat igen efter 1-2 veckor och det har sen fungerat okay?

    Funderar också på om det kanske är tändstiften som börjar ge sig kanske, jag har kört 1000 mil med bilen sen mars 2012. Hittade papper på en service som gjordes 2010 och då bytte dem tändstift, det var NGK PFR6D-10G dem stoppade i tror jag. Vet inte om dem är bytta igen på servicen förra året precis innan jag köpte den.

    Tacksam för svar!

    /mvh Kristoffer

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Årsmodell?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Årsmodell?
    Oj glömde Det är årsmodell 2005.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Är det biopowerfunktion på ditt BSR-program?

    Eller rättare sagt, kör du något med etanol? Isåfall ska du inte ha PFR-stiften. Platinastift är tydligen olämpliga till etanol och där bör man ha dom vanliga BKR-stiften.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Är det biopowerfunktion på ditt BSR-program?

    Eller rättare sagt, kör du något med etanol? Isåfall ska du inte ha PFR-stiften. Platinastift är tydligen olämpliga till etanol och där bör man ha dom vanliga BKR-stiften.
    Nä då, kör inte på etanol. Btw, blir det någon skillnad ifall man tankar 98 oktan istället för 95, har nämligen kört på 95 hela tiden. Läste någonstans att 98 oktan ska vara bättre, exakt varför såg jag inte.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Citat Ursprungligen postat av hoddi
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Är det biopowerfunktion på ditt BSR-program?

    Eller rättare sagt, kör du något med etanol? Isåfall ska du inte ha PFR-stiften. Platinastift är tydligen olämpliga till etanol och där bör man ha dom vanliga BKR-stiften.
    Nä då, kör inte på etanol. Btw, blir det någon skillnad ifall man tankar 98 oktan istället för 95, har nämligen kört på 95 hela tiden. Läste någonstans att 98 oktan ska vara bättre, exakt varför såg jag inte.
    Det rekommenderas väl att köra på BF98 för att uppnå bäst resultat?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Men även om man kör på BF95 så borde inte bilen stöna och stånka över det + tända Check Engine.

    Det var synd att du inte läste ut felkoderna du fick innan du nollade boxen.
    Hade jag varit i din situation hade jag förmodligen läst in BSR-programmet och kört för att se om det uppstod problem igen och då läst ut felkoderna.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Men även om man kör på BF95 så borde inte bilen stöna och stånka över det + tända Check Engine.

    Det var synd att du inte läste ut felkoderna du fick innan du nollade boxen.
    Hade jag varit i din situation hade jag förmodligen läst in BSR-programmet och kört för att se om det uppstod problem igen och då läst ut felkoderna.
    Jo det är nog en bra idé, ska nog ta och göra det i helgen. Men om nu check engine börjar lysa i sammanband med trimmet så funderar jag på om felkoderna är att lita på helt, blir det inte luriga värden pga trimmet och därför kan bilen varna för fel?

    Jag har läst en del nu om att detta problem brukar lösa sig genom att byta tändstift, och då har jag förstått det som att man ska använda sig av BCPR7ES-11 eller är jag helt ute och cyklar? Dessa ska också behöva bytas oftare men är också betydligt billigare.

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Det borde inte påverka felkoderna att du har trim, man får ju hoppas att BSR inte ställer till med några dumheter i sina programvaror.

    Angående tändstift så vet jag inte vad BSR rekomenderar i kombination med sina trim, men att byta tändstift är ju oftast en ganska billig felsökningsmetod och vet man inte när de byttes senast så är det definitivt en bra idé.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10

    Re: Saab 9-3 aero, bsr steg1. hackar vid acceleration

    Tankade i 98 oktan och körde ett par dagar, sen laddade jag i BSR trimmet. Känns som vanligt nu igen, inget hackande osv.

Liknande ämnen

  1. Rycker/hackar/tvekar vid acceleration NG9-3 B207
    Av Samuelulvbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-11-04, 21:18
  2. Hackar vid acceleration NG9-3 B207
    Av Samuelulvbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-09-19, 18:36
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-26, 12:17
  4. Saab 9-5 Aero -00 Rycker (Hackar) Vid Acceleration
    Av Limpan85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 13:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •