Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

  1. #1

    Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Har en 2010 9-3 SC Vector Ttid som gått 6000 mil. Har inte kört någon annan Ttid, har dock bland annat även en BMW 116d, samt kört en hel del passat 140/170 tdi samt Volvo d2, d3, d4 och d5 i olika modeller.

    Jag är ingen jättefan av dieselkarraktären där allt vrid kommer vid 1500 varv, men en puckel i vridkurvan är i princip den enda behållning en diesel ger. Jämfört med övriga bilar känns saaben trött och tråkig i karraktären även om hastighetsmätaren visar att det rör på sig.

    Är detta ett resultat av dubbelturbo-setupen som förhindrar höga laddtryck vid låga varv, eller har man helt enkelt från Saabs håll bestämt sig för att motorn skall vara tråkig i karraktären precis som bensinmotorerna (bortsett från Aero)?
    Martin Viding

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Citat Ursprungligen postat av 24-seven
    Har en 2010 9-3 SC Vector Ttid som gått 6000 mil. Har inte kört någon annan Ttid, har dock bland annat även en BMW 116d, samt kört en hel del passat 140/170 tdi samt Volvo d2, d3, d4 och d5 i olika modeller.

    Jag är ingen jättefan av dieselkarraktären där allt vrid kommer vid 1500 varv, men en puckel i vridkurvan är i princip den enda behållning en diesel ger. Jämfört med övriga bilar känns saaben trött och tråkig i karraktären även om hastighetsmätaren visar att det rör på sig.

    Är detta ett resultat av dubbelturbo-setupen som förhindrar höga laddtryck vid låga varv, eller har man helt enkelt från Saabs håll bestämt sig för att motorn skall vara tråkig i karraktären precis som bensinmotorerna (bortsett från Aero)?
    Allt beror på vad du jämför med.
    Jag tycker min TTiD laddar på rätt bra redan från start. Har du manuell eller automat?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Ja jag tycker min känns rapp i hela registret.. Hade en tid innan och den ladda dåligt på låga varv men var ändå trivsam

  4. #4

    Re: Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Bilen har manuell låda (som förövrigt inte heller imponerar med sin precision).

    Jag håller med om att Ttid:n hänger med längre upp i varv än många andra dieslar innan den blir helt orkeslös, men att varva en diesel känns fel och låter fruktansvärt.

    Provkör gärna tex en v60 med d3 (163hk) den upplevs mycket piggare, eller en passat 2,0tdi (170hk) samma sak där, eller en 320d (177hk) den sistnämnda är ljusår roligare i karraktären.

    Därtill kan tilläggas att Ttid:n definitivt är törstigare än motorerna ovan...
    Martin Viding

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102

    Re: Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Har också funderat på det du skriver. När jag hade samma modell som du nämner för ett tag sedan tyckte jag bara det var ett j-vla växlande hela tiden (den hade också manuell låda) - vilket förtog mycket av vridet som dieseln ändå ger.

    Svärfarn kör med en XC70 D5 vilken kändes helt ok med sina orginal 185 hk, han har dock satt på ett chip från dieselkraft som gjort den bilen bra mycket roligare att köra - kanske vore något för din bil också? Chippen till dieselmotorer känns som att de överlag ligger något lägre i pris än motsvarande diton från Maptun/SP/BSR.

    http://dieselkraft.se/Produkt/Saab/9-3+II/5866/
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Har också funderat på det du skriver. När jag hade samma modell som du nämner för ett tag sedan tyckte jag bara det var ett j-vla växlande hela tiden (den hade också manuell låda) - vilket förtog mycket av vridet som dieseln ändå ger.

    Svärfarn kör med en XC70 D5 vilken kändes helt ok med sina orginal 185 hk, han har dock satt på ett chip från dieselkraft som gjort den bilen bra mycket roligare att köra - kanske vore något för din bil också? Chippen till dieselmotorer känns som att de överlag ligger något lägre i pris än motsvarande diton från Maptun/SP/BSR.

    http://dieselkraft.se/Produkt/Saab/9-3+II/5866/
    Dieselboxar gör mer skada än nytta. Finns massvis med trådar om det här. Ska man öka effekten på en diesel ska det göras såsom BSR, Maptun m.fl gör. En omprogrammering av motorns styrenhet.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Svärfarn kör med en XC70 D5 vilken kändes helt ok med sina orginal 185 hk, han har dock satt på ett chip från dieselkraft som gjort den bilen bra mycket roligare att köra - kanske vore något för din bil också? Chippen till dieselmotorer känns som att de överlag ligger något lägre i pris än motsvarande diton från Maptun/SP/BSR.

    http://dieselkraft.se/Produkt/Saab/9-3+II/5866/
    Säger som slipzstream. En box som dieselkraft eller KCR är ingen riktig chipning. Däremot ett sätt att skada en diesel genom att lura motorstyret.

    När det pratas om hur dieslar går. Min 320d med 184hk/380Nm är som dieselbil betraktat inte så dum. Kraft så det räcker och god körbarhet. Drivlinan är tight opch fin. Däremot kommer man aldrig ifrån att en dielselkaraktär inte är så där himla rolig.
    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Ttid: 180hk och 400nm, var är kraften?

    Citat Ursprungligen postat av 24-seven
    Bilen har manuell låda (som förövrigt inte heller imponerar med sin precision).

    Jag håller med om att Ttid:n hänger med längre upp i varv än många andra dieslar innan den blir helt orkeslös, men att varva en diesel känns fel och låter fruktansvärt.

    Provkör gärna tex en v60 med d3 (163hk) den upplevs mycket piggare, eller en passat 2,0tdi (170hk) samma sak där, eller en 320d (177hk) den sistnämnda är ljusår roligare i karraktären.

    Därtill kan tilläggas att Ttid:n definitivt är törstigare än motorerna ovan...
    Har en ttid jag med, har inte märkt något speciellt med den. Enda gången jag tycker den är trött är efter 150 ungefär.

Liknande ämnen

  1. När kommer automat till 9-5 diesel 180hk?
    Av Aero-Blue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 01:35
  2. Saab 9-5 2.0t BioPower Vector SportCombi (150/180hk)
    Av Tony6y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 18:41
  3. Koppling för 400nm+, 9000 2.0 -88
    Av 900aero84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •