Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Startproblem OG9-5 -98

  1. #1

    Startproblem OG9-5 -98

    hejhej

    jag har en saab 9-5 som vägrar att starta!!

    hare läst runt endel å därmed testat dom "vanliga" felen vad jag förstod så som kassett, vevaxelgivare och bränslepump.

    Felet:
    Jag drar runt motorn utan att den tänder och samtidigt låter det innefrån instrumentpanelen i takt med att check engin lampan blinkar.
    dock så lyser eller låter de inget när jag drar ur kontakten på bränslepumpen.
    pumpen fungerar då de kommer fram soppa.

    sen såg jag att de sitter relän under instrumenten och kom fram till att det är (huvudrelä insprutningssystem) som låter. plockar jag då ur den och drar på starten så lyser check engin fast.
    jag bytte de relät med ett annan som satt i bilen som såg likadant ut men funkade inte, vet dock inte om de funkar att göra så?


    kan de va så lätt att byta de relät?
    bränsle relät måste väl funka när pumpen går?

    Jätte tacksam för svar!!

    vill tillägga att bilen stått över vintern och han tänder på startgas!!

    /// Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    Går verkligen pumpen?

    Har du hört den gå?

    Vik upp baksätet, lossa locket och vrid på tändningen, hör du inte pumpen är den död.
    Pumpen går ett par sekunder efter att tändning slagits på.
    När du ändå är där kan du mäta att du har spänning över pumpen också.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  3. #3

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    a jag vet att den går.
    har bytt pumpen + att jag hör hur den går, kom fram till att den gammla pumpen va hel den med. men kan ju testa att mäta spänningen. vad ska den va på?
    men tycker nästan att de måste va nått med reläna så som de beter sig i dom.

    Tack för svar!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    Citat Ursprungligen postat av jblom
    a jag vet att den går.
    har bytt pumpen + att jag hör hur den går, kom fram till att den gammla pumpen va hel den med. men kan ju testa att mäta spänningen. vad ska den va på?
    men tycker nästan att de måste va nått med reläna så som de beter sig i dom.

    Tack för svar!!
    Har du bytt pump och hör att den går så lär den inte vara felet...

    Går den på startgas får du gnista. Skumt fel.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  5. #5

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    ja den tänder på startgas.
    men de jag tänker är att om vevaxelgivaren inte funkar som den ska villken den gör då jag bytt så ger väl inte den signal att den ska mata in bränsle? eller har jag fel?

    det är ju relät till insprutningssystemet som verkar konstigt.
    å de känns ju lågist då den inte skickar in bränsle.
    får se om jag får tag i ett rikitgt relä imorgon att testa med.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    14

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    Köpte du vevaxelgivarn på saab?
    Jag köpte en på ebay till en bil jag hade och den va helkass.. Köpte ny på saab och då funkade det kanon.. Eller så hade jag bara en jävla otur med å få en trasig ny ifrån levrantören på ebay? hehe..
    Kör Snaabel!

  7. #7

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    jag köpte en "bättre" begagnad men den fungerade påstod han som jag köpte den av. hoppas han är ärlig! men jag är skäptisk till att de e den. de klippar ju å låter jävel från huvudrelät. har inte skaffat mig nått nytt å testa med än.
    jag börjar få dålig kännsla av att de kan va typ styrboxen eller nått liknande å de vill jag inte.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    Citat Ursprungligen postat av jblom
    jag köpte en "bättre" begagnad men den fungerade påstod han som jag köpte den av. hoppas han är ärlig! men jag är skäptisk till att de e den. de klippar ju å låter jävel från huvudrelät. har inte skaffat mig nått nytt å testa med än.
    jag börjar få dålig kännsla av att de kan va typ styrboxen eller nått liknande å de vill jag inte.
    När det klipper så brukar det vara batteriet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    har bytt batterie, till ett gammal full laddat å den drar ju runt fint å allt funkar ju fint så sätt.
    tror du att de e de ändå?

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    Citat Ursprungligen postat av jblom
    har bytt batterie, till ett gammal full laddat å den drar ju runt fint å allt funkar ju fint så sätt.
    tror du att de e de ändå?
    Drar den så fint som du säger så bör det inte vara batteriet, men 9-5 är sjukt känsliga på det.

    Men hur mycket soppa har du i egentligen, kan ju vara en massa vatten iblandat?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    229

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    Har du kollat soppa pumpens slangar, hade liknande problem i somras då hade en slang hoppat av i tankarmaturen. Hade nyligen bytt pump då.
    Saab 9-5 2005

  12. #12

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    ne tycker inte de borde va batteriet.
    innan jag bytte pumpen så va de precis över de röda på mätaren men passade på att tanka i lite till när jag stoppade i den nya pumpen, så de blev nästan 1/4 i tanken.

    vet inte om jag tror på vatten i bensinen, när jag har kört runt motorn på starten ett tag så kollade jag stiften å dom va torra konstigt nog å då känns de ju som de har med insprutningen att göra å de sitter ju på huvudrelät enligt handboken

    men jag tycker bara den beter sig så skumt med ljuden å blinkningarna på chek engin.

    å slangarna har jag kollat på pumpen. och kollar jag fuelrailen så kommer de soppa fram.

    men sen så tänder han ju som sagt på startgas, men de går väl ioförsig genom luften in om jag inte har fel ?

  13. #13

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    satt och knackade på relät ett tag men blev ingen skillnad å sen satte jag mig och vred om nyckeln ett antal gånger å rätt som de va så starta den å sen gick han i 2 dagar tills jag flyttade på den idag å stängde av den sen va de samma skit igen.

    fast fick upp felmedelande i SIDen fast bara ibland. å de va att nyckeln inte va accepterad. läste mig fram lite på hur man skulle göra men fick inte något vettigt svar.
    någon som vet?

    jag vred på nyckeln till on å sen tryckte på låsupp men den ville inte starta ändå. å trycker jag på bagageluckan på on läget så kommer de upp nått om 2 typ reserv å 2 av nått annat i SIDen.

    men sen låter de ju skit när jag vrider på nyckeln oxå å de låter ifrån huvudrelät.

    tipps

  14. #14

    Re: Startproblem 9-5- 98!!!

    va inne på saab å pratade med dom å fick även pratat med en gammal mekaniker som alltid skruvat saab å han trodde efter allt jag gjort att de va startkontakten så de va bara att riva isär hela bilen typ å byta å lycklig vred jag om å trodde de skulle funka men de gjorde de fan inte. samma skit

    tänkte ge upp men kollade lite på styrboxen å kablaget där å då såga jag till min stora förvånan att de gick ut en liten jordkabel ibak på motorn in till termostaten eller vad de kan vart den satt på, så jag plockade bort den å gjorde rent å satte tillbaka å vipps så funkar bilen utmärkt. de e då fan att man inte kolla de först
    jordfel! skämas hehe

    men men nu e mkt bytt iaf å tack för hjälpen.

    sen lyckades jag även laga SID:en
    kolla runt lite å de gick å laga den med ett strykjärn. täkte att de e för bra för att va sant men min va så kass ändå så testade å allt kom tillbaka på första försöket

    de tippsar jag stark om att göra. hur lätt som helst!!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 -07
    Av Basso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2018-09-27, 15:45
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,2TiD
    Av Trooper_75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 00:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •