Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

  1. #1

    Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Hej! Jag har köpt min första bil som är en Saab 9-5 2,3 t årsmodell 2003 som har gått strax över 23100mil. Den har blanka besiktningspapper ända sedan den föddes och är i riktigt fint skick. Har haft den i en vecka ungefär men nu vid t.ex rondeller och skarpa svängar så låter varningsljudet "dun dun" och varningslampan på motoroljan lyser i en sekund sen slocknar det.

    Har läst mig till lite att det kan vara lågt oljetryck eller för lite olja i. Jag kikade på stickan och då var den vad jag tror helt utan olja så jag sticker i panik ner den igen och då är den på max när jag tar upp den igen...

    Jag är rätt så okunnig på bilar så undrar helt enkelt ifall det här är en dyr historia, kan jag ordna det själv, kan jag köra med bilen eller bör jag avstå?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Hej!

    Börja med att försäkra dig om att det finns tillräckligt med olja i motorn, ställ bilen plant och vänta 5-10min och sen kolla oljan.

    Gör ett olje byte, aldrig fel att byta olja.

    Det kan vara så enkelt att det är oljetrycksgivaren som jävlas med dig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Har du motorn på när du kontrollerar oljan?

    Antingen kollar du oljenivån när motorn är kall eller när den är varm, men stått avstängd i 10 minuter.
    Detta för att oljan i övre delen av motorn ska hinna rinna ner i tråget för att få så korrekt avläsning som möjligt.

    När oljelampan tänds tyder det på att du i stort sätt inte har något oljetryck (el. väldigt lågt), många hävdar att en motor som en gång gått med lågt oljetryck är kasserad, men det kan ju klart diskuteras.

    Det viktigaste är att inte köra en meter med oljelampan tänd.

    I ditt fall låter det ju dock onekligen som att oljenivån är VÄLDIGT låg.

  4. #4

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Tack för snabbt svar!

    Behövs det olja av något speciellt märke eller karaktär för den här bilen?

    Nu när jag kikade på oljan (då stickan såg torr ut) var det efter 10minuters lugn bilfärd till affären. Ska testa om en stund nu igen

    Menar du att man inte kan köra en meter när oljelampan stannar kvar på tänd eller kan man fortfarande köra vidare då den slocknar direkt?

    Har precis flyttat till Norge och vill slippa dra på mig en norsk reparation så vore fint om jag kunde få den över gränsen... Men jag får helt enkelt försöka mig på ett oljebyte.

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Se till att oljan har rätt klassning dvs GM-LL-A-025 lr Dexos2

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Lyser oljelampan brukar vev och ramlager ofta ta stryk, eftersom dom inte får någon smörjning.
    Metall mot metall, inget bra.

  7. #7

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Jag gick ut och kikade på den igen förut efter ungefär 40 min utan körning, motorn var fortfarande lite varm men inte så farligt. På stickan var oljan strax över max.. Kan det vara så att oljelampan indikerar för den är gammal och behövs bytas? Vet som sagt inte mycket om bilar så kan komma rätt dumma frågor från mig.

    Mvh, Christoffer

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Citat Ursprungligen postat av kaptenk
    Jag gick ut och kikade på den igen förut efter ungefär 40 min utan körning, motorn var fortfarande lite varm men inte så farligt. På stickan var oljan strax över max.. Kan det vara så att oljelampan indikerar för den är gammal och behövs bytas? Vet som sagt inte mycket om bilar så kan komma rätt dumma frågor från mig.

    Mvh, Christoffer
    Nej. Den röda oljelampan tänds vid för lågt oljetryck.

    Med tanke på din fråga, ta inte illa upp, så skulle jag rekommendera dig att bogsera bilen till en verkstad som får mäta upp oljetryck och kontrollera oljetrycksgivaren. Att köra bilen är inte att rekommendera.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Håller med föregående inlägg.
    Oljlevarningen är som sagt för trycket, det är inget som har med mängd olja i att göra
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Citat Ursprungligen postat av kaptenk
    Hej! Jag har köpt min första bil som är en Saab 9-5 2,3 t årsmodell 2003 som har gått strax över 23100mil. Den har blanka besiktningspapper ända sedan den föddes och är i riktigt fint skick. Har haft den i en vecka ungefär men nu vid t.ex rondeller och skarpa svängar så låter varningsljudet "dun dun" och varningslampan på motoroljan lyser i en sekund sen slocknar det.

    Har läst mig till lite att det kan vara lågt oljetryck eller för lite olja i. Jag kikade på stickan och då var den vad jag tror helt utan olja så jag sticker i panik ner den igen och då är den på max när jag tar upp den igen...

    Jag är rätt så okunnig på bilar så undrar helt enkelt ifall det här är en dyr historia, kan jag ordna det själv, kan jag köra med bilen eller bör jag avstå?

    Tacksam för svar!
    Om du har väldigt lite olja i (c:a 1 liter under min) så tappar den oljetrycket i snabba skarpa högersvängar.

    Har du den svarta oljestickan (vilket var original på 2004) så är det lätt att tro att oljan är högre än den egentligen är.

    Metoden att mäta är att låta motorn stå avslagen någon till några minuter, dra upp stickan och torka av den (helt nödvändigt på den svarta stickan), ner och upp igen, och sedan läsa av. Själv hade jag väldigt svårt att läsa av den, använde normalt papper för att avslöja var den var fuktig, så jag köpte den nya oljestickan (2006-) som har ljusare top, Saab art# 55557302:

    Om bilen har stått ett längre tag kan man bara ta upp oljestickan, markeringen på stickan som du får om du gör så är runt 3dl högre än det egentliga, men du slipper torka av stickan om den stått länge.

    Som du beskriver det skulle jag dock sätta en peng på att du har runt 2 l för lite olja i motorn, så du kan ha svårt att de oljenivån, eftersom den helt saknas på stickan.

    Motorn tenderar dessutom att låta som en symaskin när oljenivån är för låg.

    Dessbättre tål motorn låg oljenivå mycket bättre än man borde kunna förvänta sig. Men slitaget och risken för sludge ökar dramatiskt. Fyll på olja snarast.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Hej,

    Jag tycker nog som en föregående talar skrev att en uppmätning av oljetrycket inte vore fel. Betydligt billigare än en havererad motor.

    En annan fundering om det trots allt nu finns olja i bilen är om kanske oljesilen är igensatt. Borde inte kosta många kronor att be en verkstad ta ner oljestråget och göra en bedömning och kanske göra rent oljesilen.

    MVH
    - Robert
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Återigen tack för svar!

    Jag ringde Mekonomen förut som trodde det kunde vara oljegivaren eller en sil till oljetråget som håller på att lägga av och att åker man för mycket kan turbon krascha. Tydligen ett vanligt fel på saabarna enligt killen i telefonen.

    Jag har bokat tid hos närmsta verkstad som är Meca imorgon så förhoppningsvis tar de reda på vad som är galet

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Hej,

    Jag tycker nog som en föregående talar skrev att en uppmätning av oljetrycket inte vore fel. Betydligt billigare än en havererad motor.

    En annan fundering om det trots allt nu finns olja i bilen är om kanske oljesilen är igensatt. Borde inte kosta många kronor att be en verkstad ta ner oljestråget och göra en bedömning och kanske göra rent oljesilen.

    MVH
    - Robert
    Att ta ned tråget innebär att främre rör ska bort. På en äldre bil brukar muttrar vid turbo och/eller flexrör inte lossna hur lätt som helst. Ibland skär det ihop. Att ta ner rör, tråg, tvätta rent tråg, byta sil, täta om/montera tråg och montera framrör tar säkert ett par timmar. En märkesverkstad ligger runt 1000:- i timman (?). Om man räknar lite snabbt så inser man att det nog kostar lite mer än några kronor...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Citat Ursprungligen postat av kaptenk
    Återigen tack för svar!

    Jag ringde Mekonomen förut som trodde det kunde vara oljegivaren eller en sil till oljetråget som håller på att lägga av och att åker man för mycket kan turbon krascha. Tydligen ett vanligt fel på saabarna enligt killen i telefonen.

    Jag har bokat tid hos närmsta verkstad som är Meca imorgon så förhoppningsvis tar de reda på vad som är galet
    Har du kollat oljenivån riktigt ordentligt än, med papper? Annars gör det, du har med stor sannolikhet för låg oljenivå, jag tror nämligen du har mätt fel på oljenivån. Vid mycket låg oljenivå tappar man oljetryck i högersvängar. Se procedur för mätning i tidigare inlägg. Om den är som du skrev "torr" som i tidigare inlägg, häll på!

    Det killen verkar beskriva är oil-sludge-problem, och då är igensatt sil bara ett följdproblem. Och i det fallet skulle jag inte lämna det till Meca, det är inte en ekonomiskt bra lösning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av kaptenk
    Återigen tack för svar!

    Jag ringde Mekonomen förut som trodde det kunde vara oljegivaren eller en sil till oljetråget som håller på att lägga av och att åker man för mycket kan turbon krascha. Tydligen ett vanligt fel på saabarna enligt killen i telefonen.

    Jag har bokat tid hos närmsta verkstad som är Meca imorgon så förhoppningsvis tar de reda på vad som är galet
    Har du kollat oljenivån riktigt ordentligt än, med papper? Annars gör det, du har med stor sannolikhet för låg oljenivå, jag tror nämligen du har mätt fel på oljenivån. Vid mycket låg oljenivå tappar man oljetryck i högersvängar. Se procedur för mätning i tidigare inlägg. Om den är som du skrev "torr" som i tidigare inlägg, häll på!

    Det killen verkar beskriva är oil-sludge-problem, och då är igensatt sil bara ett följdproblem. Och i det fallet skulle jag inte lämna det till Meca, det är inte en ekonomiskt bra lösning.
    Det är främst i vänstersvängar jag har uppmärksammat det här. Men jag går ut och kikar en gång till och kan även ta ett kort.

  16. #16

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Båda två är efter att jag har torkat av stickan först med papper sen stoppat ner den en gång, alltså en bit över max... fyi. bilen har inte varit igång sedan igår eftermiddag.

    http://www.n0.se/f/f/0a6d0_bild.jpg

    http://www.n0.se/f/f/bf7cd_bild-1.jpg

    (De blöta fläckarna på backen är inte från min sticka eller bil)

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    ehh... det där är ju stickan till automatlådan

    Oljestickan till motorn hittar du längre upp, stor gul och det står motoroil på

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    HAHAHAH är det? Nackskott på mig själv....

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Citat Ursprungligen postat av kaptenk
    HAHAHAH är det? Nackskott på mig själv....
    HAHA

    Här är en bild så du verkligen inte kan missa den
    http://forumbilder.se/CDV8P/pict0024

    Ps. Oljan i lådan såg inge vidare ut heller den ska vara röd

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20

    Re: Varningsljudet+oljelampan "dun dun" vid svängar

    Nu var det en helt annan sak, var inte mycket till vätska på den pinnen som satt på den gula som det stod "motoroil" på.... aja, men nu har jag lärt mig det också... för att jag inte ska lyckas göra bort mig totalt igen så ska alltså oljan in här: http://forumbilder.se/CDV8P/pict0024

    med rätt klassning dvs GM-LL-A-025 lr Dexos2.. och då återstår det en fråga om hur mycket jag skall hälla i?


    Borde ta bort den här användaren sen.. blev lite pinsamt

Liknande ämnen

  1. "Östeuropas" häftigaste bilfabrik, dokumentär om "trabbi"
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 01:39
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •