Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Hej!

    Jag anser att upphängningen av avgassystemet är väldigt undermålig/dålig på Saab 9-3 SS (min från 2003 t.ex.) då de fastsvetsade "pinnarna" verkar ha en tendens att rosta lätt i svetsfogen och ramla av. Finns det inga bättre alternativ till dessa? T.ex. något som ligger om röret, typ en krok eller liknande som skulle kunna hålla systemet på plats istället? Jag har ett orginalsystem och bilen är en 9-3 2.0t SS 2003:a.

    Någon som har liknande problem? Eller annan lösning?
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Har aldrig varit med om, eller hört om problemet. Jag tror själva systemet tar slut före pinnarna i dom flesta fall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av xious
    Hej!

    Jag anser att upphängningen av avgassystemet är väldigt undermålig/dålig på Saab 9-3 SS (min från 2003 t.ex.) då de fastsvetsade "pinnarna" verkar ha en tendens att rosta lätt i svetsfogen och ramla av. Finns det inga bättre alternativ till dessa? T.ex. något som ligger om röret, typ en krok eller liknande som skulle kunna hålla systemet på plats istället? Jag har ett orginalsystem och bilen är en 9-3 2.0t SS 2003:a.

    Någon som har liknande problem? Eller annan lösning?
    Jag håller absolut med. "Pinnarna" rostar upp och går av. En fattigmanslösning är att köpa biltemaklammer med pinne och bulta på. Finns inte till just SAAB 9-3 men ta det som liknar mest och modifiera, det fungerar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av Skyldig
    Citat Ursprungligen postat av xious
    Hej!

    Jag anser att upphängningen av avgassystemet är väldigt undermålig/dålig på Saab 9-3 SS (min från 2003 t.ex.) då de fastsvetsade "pinnarna" verkar ha en tendens att rosta lätt i svetsfogen och ramla av. Finns det inga bättre alternativ till dessa? T.ex. något som ligger om röret, typ en krok eller liknande som skulle kunna hålla systemet på plats istället? Jag har ett orginalsystem och bilen är en 9-3 2.0t SS 2003:a.

    Någon som har liknande problem? Eller annan lösning?
    Jag håller absolut med. "Pinnarna" rostar upp och går av. En fattigmanslösning är att köpa biltemaklammer med pinne och bulta på. Finns inte till just SAAB 9-3 men ta det som liknar mest och modifiera, det fungerar.
    Tack för tipset!
    Men förstår inte riktigt hur du menar med "biltemaklammer med pinne och bulta på" kan du länka till biltemaprodukten och utveckla lite mer? Kanske har du en bild på hur du gjort? Tack på förhand!
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av xious
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig

    Jag håller absolut med. "Pinnarna" rostar upp och går av. En fattigmanslösning är att köpa biltemaklammer med pinne och bulta på. Finns inte till just SAAB 9-3 men ta det som liknar mest och modifiera, det fungerar.
    Tack för tipset!
    Men förstår inte riktigt hur du menar med "biltemaklammer med pinne och bulta på" kan du länka till biltemaprodukten och utveckla lite mer? Kanske har du en bild på hur du gjort? Tack på förhand!

    Nu sitter jag på med mobilen så du kanske får mobilversionen av sidan: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... em-ovrigt/

    Har tyvärr inte någon bild att lägga upp men om man säger så här: det finns en anledning till att Biltema säljer rep satsen, original rostar av. Ingen av dem (sist jag kollade) passar klockrent på ng9-3 men med lättare modifiering kommer du billigt undan.


    Edit: läste ditt inlägg igen nu när jag postat. Jag har ingen utförligare instruktion än att köp en vanlig avgasklammer samt repsats länkat till ovan och använd sedan förslagsvis skruvstäd eller dylikt och bocka repsatsen för att passa det trasiga fästet. Bulta sedan på klammern med den modifierade repsatsen/pinnen där din avrostade pinne satt. Tittar du på konstruktionen och sedan på delarna förstår du hur den måste bockas.

    Om pinnen inte rostat av helt och det finns hyfsat med material kvar kan du kapa bort rosten och lägga en fin söm med svetsen annars. Glöm inte att behandla den isåfall, den kommer att rosta. Eller varför inte bygga ett nytt fäste eller hela systemet från scratch? Endast orken sätter stopp vad man gör för sin SAAB

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av Skyldig
    Nu sitter jag på med mobilen så du kanske får mobilversionen av sidan: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... em-ovrigt/

    Har tyvärr inte någon bild att lägga upp men om man säger så här: det finns en anledning till att Biltema säljer rep satsen, original rostar av. Ingen av dem (sist jag kollade) passar klockrent på ng9-3 men med lättare modifiering kommer du billigt undan.


    Edit: läste ditt inlägg igen nu när jag postat. Jag har ingen utförligare instruktion än att köp en vanlig avgasklammer samt repsats länkat till ovan och använd sedan förslagsvis skruvstäd eller dylikt och bocka repsatsen för att passa det trasiga fästet. Bulta sedan på klammern med den modifierade repsatsen/pinnen där din avrostade pinne satt. Tittar du på konstruktionen och sedan på delarna förstår du hur den måste bockas.

    Om pinnen inte rostat av helt och det finns hyfsat med material kvar kan du kapa bort rosten och lägga en fin söm med svetsen annars. Glöm inte att behandla den isåfall, den kommer att rosta. Eller varför inte bygga ett nytt fäste eller hela systemet från scratch? Endast orken sätter stopp vad man gör för sin SAAB
    Denna kanske funkar rakt av nästan, biltema nr 98029:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ats-98021/
    det är väl så du menar att jag ska göra annars?
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Jag har satt två såna grejer från Biltema istället för det främsta fästet för avgassystemet (precis bakom flexdelen) på min 9-3SS. En avgasklammer i rätt storlek, sen finns det "pinnar" som är vinklade 90 grader så dom kommer parallellt med röret - det gick att få dit originalgummiupphängningarna utan större problem då. Pinnarna är rätt långa så du har en del justermån.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Utmärkt tillfälle att kosta på sig ett nytt rostfritt system enligt mig.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Jag har satt två såna grejer från Biltema istället för det främsta fästet för avgassystemet (precis bakom flexdelen) på min 9-3SS. En avgasklammer i rätt storlek, sen finns det "pinnar" som är vinklade 90 grader så dom kommer parallellt med röret - det gick att få dit originalgummiupphängningarna utan större problem då. Pinnarna är rätt långa så du har en del justermån.
    "två såna grejor" menar du 98029 då? Har du biltema-nummer annars på "avgasklammer i rätt storlek" och "pinnar"?
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Utmärkt tillfälle att kosta på sig ett nytt rostfritt system enligt mig.
    Jupp. Men nu frågade ju trådskaparen efter en krokersättare á la sniklösning men absolut, rostfritt is the shit!

    Inhandlade ett Ferrita till en av bilarna idag. Har fungerat bra på 9000 och 9-5 men inte kört det på ng9-3. Snart vet jag. Har hört blandade åsikter.

  11. #11
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Om du inte har en aero och ändå vill ha synligt utblås så beställer du ett till en aero, sen klipper du upp ett hål i bak, filar till och gör kanterna fina. Blir snyggare än på aeron eftersom man kan göra hålet efter utblåsets form.
    Det enda strulet igentligen brukar vara att få rätt system till rätt bränsletank.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av xious
    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Jag har satt två såna grejer från Biltema istället för det främsta fästet för avgassystemet (precis bakom flexdelen) på min 9-3SS. En avgasklammer i rätt storlek, sen finns det "pinnar" som är vinklade 90 grader så dom kommer parallellt med röret - det gick att få dit originalgummiupphängningarna utan större problem då. Pinnarna är rätt långa så du har en del justermån.
    "två såna grejor" menar du 98029 då? Har du biltema-nummer annars på "avgasklammer i rätt storlek" och "pinnar"?
    Vad jag har förstått så är 9-3ss avgassystem 2.25" i orginal, så jag får väl mäta på avgasklammer och se vilken som passar, kanske 98029 passar rakt av vore bra.

    Ang. nytt system så är mitt system fint i övrigt det är bara dessa dumma fästen som rostat i svetsfogen och ramlat loss.
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Citat Ursprungligen postat av xious
    "två såna grejor" menar du 98029 då? Har du biltema-nummer annars på "avgasklammer i rätt storlek" och "pinnar"?
    Hej, ursäkta sent svar, men jag har använt en av varje (för höger o vänster sida) av 98022 och 98024 i kombination med en vanlig slangklämma med storlek 60 eller 63 mm - minns inte exakt - du kan ju alltid köpa en av varje o lämna tillbaka den du inte fick nytta av.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: 9-3 SS avgas upphängning alternativ

    Annars kan man ju alltid förstärka/montera tillbaka de befintliga med lite svets.
    Garanterat billigast och minst tidsåtgång

Liknande ämnen

  1. Upphängning avgas 9-3 aero -01
    Av JBHunter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •