Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Start Problem Saab 9-3

  1. #1

    Start Problem Saab 9-3

    Sökt i Forumet men inte hittat något som är lika specifikt som mitt problem.

    Har en Saab 9-3, 2,0t 2005.

    Nu till problemet. Bilen har varit avställd under vintern och jag tänkte att i söndags ska jag starta upp den igen, tvätta den och vår rekonda den.

    Det första jag gör är att starta motorn, går hur bra som helst, låten bilen stå på tomgång i ca 5 minuter och slår sen av bilen, jag ångrar mig och tänker att jag ska ta en tur och tänker starta bilen igen, död. helt död, tändning finns, allting lyser men startmotor snurrar inte.

    första åtgärd är att byta batteri och testa igen. Självklart går bilen igång direkt. Stänger av bilen och försöker starta den igen, död, exakt samma fel igen. Testar ett spritt nytt 80ah batteri, bilen startar direkt, stänger av den, testar igen-död.

    Jag går in och käkar lite mat, ca 45 minuter, går ut till bilen och den startar direkt, tänker att jag ska ta en tur och åker iväg, kommer inte längre än 5-600 meter så dör bilen. jaha? bogserar tillbaka den till uppfarten och googlar lite på problemet.

    Vevaxel lägesgivare är det som närmast beskriver mitt fel, det som sätter lite griller ii huvudet på mig är att när bilen är "död" så reagerar inte startmotorn?

    Någon som har varit med om liknande? Eller ska jag utgå från att det är givaren?

  2. #2

    Re: Start Problem Saab 9-3

    Bump.

    Liten addition, när jag väl får igång motorn från kallt läge så går den ända tills "choken" slår av, dvs den ska ner i varvtal, då dör den.

    Lossar jag minuspolen och sätter tillbaka den direkt efter detta så går bilen igång och går i 5 sekunder till...


    Någon?
    Pretty please med socker på?

    Ska byta vevaxelslägesgivare i helgen, kommer med update då..

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Start Problem Saab 9-3

    Låter knepigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Start Problem Saab 9-3

    Onekligen, det som stör mig mest är att startmotorn inte reagerar när den är död. som att något relä tycker att NÄHÄ! den gubben går inte förrän jag är kall elle rnollställd..

  5. #5

    Re: Start Problem Saab 9-3

    Har nu bytt vevaxel lägesgivaren till ingen nytta, problemet kvarstår.

    Någon?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Start Problem Saab 9-3

    Tycker det låter helkonstigt. Har du pratat med ngn bilverkstad om de kan göra någon diagnostik-koll på den (förstår att det är bökigt att ta dig till verkstaden med bilen men).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Start problem saab 9-5
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 18:32
  2. Start problem med en saab 900 -95 2,0 I
    Av __Ivarsson_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 17:44
  3. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •