Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur vet jag om bilen är trimmad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    15

    Hur vet jag om bilen är trimmad?

    Det är säkert redan frågat och svarat på. Men, hur vet jag om min bil är mappar/trimmad?
    Jag har en 9-5 Aero -02, och misstänker att den laddar mer än original eftersom turbomätaren slår i botten. Och det skulle även förklara att jag har open-SID aktiverad.

    Men vet någon om man kan se det någonstans. Tänkte kolla om det sitter något klistermärke eller nått på styrboxen, men vet inte riktigt var den sitter?

    Hej
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2

    Re: Hur vet jag om bilen är trimmad?

    Hej.
    I openSID, titta på mreq. Tryck gaspedalen i botten när du kör och se vad mreq ställer sig på. Om mreq blir hög, dvs. över orginal (du hittar säkert orginalsiffror via google), så är den trimmad

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937

    Re: Hur vet jag om bilen är trimmad?

    Open SID aktiverad = någon har varit inne och micklad med mjukvaran. Då är det mycket troligt att den är trimmad också, det är väldigt få personer som gör sig besväret att aktivera open SID utan även modifiera programvaran.

    Den s.k. turbo-mätaren (som egentligen bara är en "mAir"-mätare) går som mest en liten liten bit in i det röda området på orginalmjukvara. Går den längre än så har du med största sannolikhet modifierad programvara.

    Klistermärke lär du inte hitta - de stora firmorna som trimmar skickar med ett trimningsintyg (ett papper) med vad som installerats, men ingen gör sig besväret att demontera delar av inreningen bara för att sätta ett klistermärke på boxen... . Sedan finns det gott om firmor och hemmapulare som gör samma saker utan att få det dokumenterat på något sätt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    15

    Re: Hur vet jag om bilen är trimmad?

    Yes, misstänker något sådant. Jag läste mig till någonstans att Mreq ska ligga på Max 1100 orig. Ska testa och se var mina mReq och mAir stoppar. Försökte ett litet test hemma på gatan, men hann se att den passerade 1050-någonting innan det tog slut på uppförsbacke.
    Men kan man ta reda på hur mycket turbon laddar med hjälp av openSID? Eller är det bara mAir där också? Och måste jag i sådana fall skaffa en laddtrycksmätare?

    Angående programvaran, går det att ta reda på vilken som är inladdad?
    Saab 9-5 Aero -02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    15

    Re: Hur vet jag om bilen är trimmad?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Klistermärke lär du inte hitta - de stora firmorna som trimmar skickar med ett trimningsintyg (ett papper) med vad som installerats, men ingen gör sig besväret att demontera delar av inreningen bara för att sätta ett klistermärke på boxen... . Sedan finns det gott om firmor och hemmapulare som gör samma saker utan att få det dokumenterat på något sätt.
    Ja, inser nog att frågan föll på eget grepp. Jag tror jag fantiserade mig tillbaka till när man lödde fast ett chip eller nått Det är klart det är så. Och intyg har jag inte hittat.
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Ska man nämna att bilen är steg 2 trimmad vid försäljning?
    Av Oceans12 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 18:14
  2. Är min bil trimmad?
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 12:38
  3. Hur vet jag om bilen är trimmad?
    Av Werner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 20:45
  4. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •