Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Östervåla
    Inlägg
    5

    Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 aero

    Hej, suttit och läst runt i ett par timmar här på forumet efter att jag hade oturen att antagligen tappat en kolv. Inte varit ut då motivationen inte riktigt infunnit sig för det och att bilen står hos mor och far då jag har lite trångt på gården för tillfället.

    I Torsdagskväll fick jag äntligen igång bilen efter ett motorbyte då jag i vintras tappade oljetrycket när bilen stog på tomgång och jag hjälpte andra i en snöstorm. I fredags så hade jag lovat att köra några polare från valbo till uppsala så dom kunde komma ner till elmia på sportfiskemässan. Tänkte "perfekt, får bilen gå lite så man kan göra service nummer två så man spolat ur den ordentligt". åker och hämtar dom och kommer till storvreta avfarten på E4an och från det att jag startat bilen och kommer hit har den gått som en dröm! 500 meter innan avfarten hostar den till och tappar ork och laddtrycksmätaren kliver upp till halvfullt (låg på farthållaren i styft 130-140 hela vägen från gävle) så jag blir fundersam och slår av farthållarn och bilen motorbromsar något sanslöst. Går att köra fortfarande men som sagt knappt någon ork alls och blårycker och luktar illa från och till. Svänger in vid angiven mötesplats för polarna och stänger av bilen, öppnar huven och ser olja i hela motor utrymmet från oljepåfyllningen vilket ger känslan av kolvras i mitt lilla huvud.

    Nu till den igentliga frågan, har en-93'as 9000 på 2.3l. Vad jag kunnat läst mig till så passar dom kolvarna i min med lite massage? Om det nu BARA är kolvras och inget värre. Kanske ska tillägga att jag körde en bit dum som jag var då humöret ställde till det lite.. Motorn går inte runt längre på startmotorn, det klickar till men den rår helt enkelt inte bra runt den. Inga oljepölar runt omkring eller något bara helt stum. Några funderingar och tips? Mottages tacksamt!

    Mvh
    Tommy

    Kanske ska säga att den inte är chippad och vad jag förstod så skulle inte donatorn ha varit chippad heller så det är ur världen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Börja med att riva ner toppen och dra runt motorn, för det låter som att något har gått sönder. Kolvar kan ju gå sönder lite olika mycket, och jag har sett både sprickor där oljeskrapringen håller ihop det och där kolven helt försvunnit och ligger som smulor i tråget...
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Östervåla
    Inlägg
    5

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Tänkte att jag skulle köpa en inspektionskamera och kika i tändstiftshålen och se vad som hänt, annars river jag ur motorn komplett igen och skruvar med den på sidan av bilen istället. Känns som en bra grej på nått vis. Frågan är väl hur mycket mer som har pajjat samtidigt... Jag har väl vad man skulle kunna kalla otur med det mesta, speciellt när det gäller bilar. Är väl en jäkla tur att man är kapabel till att skruva själv, annars har man nog varit bankrutt vid det här laget :P

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Östervåla
    Inlägg
    5

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Ännu en dum fråga, hur vanligt är det med ventilras på aeromotorerna?
    Var förbi och grejja lite med bilen idag då jag införskaffat en kamera. Fick ur tändstiften och ettans var helt ihopslaget. Såklart hade jag missat att kameran va 14 mm bred så gick inte ner i hålet >< Lyste ner med lampan iallafall och såg att nått har slagit i kolvtoppen, ser förövrigt hel ut det lilla man ser av den

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Fick inte Aero'n tuffare ventiler någon gång under produktionen? Kommer inte ihåg exakt men nånting säger mig att dom bytte material eller något sånt nånstans runt 02-03 eller så.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    465

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Aeron har väl alltid haft värmetåligare ventiler (Nimonic).

    Eller tänker du på något annat?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Uhm... slö och blårök - du har inte bara skjutit turbon?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Aeron har väl alltid haft värmetåligare ventiler (Nimonic).

    Eller tänker du på något annat?
    Nä, det var nog det jag var ute efter.
    Googlade lite och verkar som om Aeron alltid haft Nimonic medans B235E inte fick det förräns 2001. Var nog det jag rört ihop lite och trodde det gällde Aeron också.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Östervåla
    Inlägg
    5

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Fanns inte ett glapp i turbon då det kändes friskt på den innan montage. Känndes inte som ett turboras heller, och det smattra ordentligt ifrån motorn. Turbon va tyst när man hade huven öppen :/ Ska försöka ta mig ut och riva av toppen och ta lite bilder på hur saker och ting ser ut så snart jag kan! Ingen som vet vart man kan köpa inspektionskamera runt 10mm annars? Eller mindre för den delen, och som inte kostar en hel förmögenhet då den inte kommer anvädas så friskt

    Tack för svaren !

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Östervåla
    Inlägg
    5

    Re: Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 ae

    Var då ut häromdagen men hade inte mycke tid att skruva på just då, ska dock ut imorrgon igen och hoppas på att jag kommer hela vägen nu. Hittade dock en sak som kanske ljestickan kan påvisa att det har blivit kolvras, olje stickan har blivit ordentligt bränd på nivåindikering.

    Återkommer dock imorgon med förhoppningsvis lite bilder på shabraket!

    Mvh
    Tommy

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -00 Kolvras eller topplockspackning?
    Av Brosken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 12:20
  2. Kolvras? 9-5 aero
    Av aik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 14:00
  3. 9-5 AERO -01, kolvbyte ett måste för steg 1 eller 2?
    Av cossie_martin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 14:32
  4. Kolvras saab 9-5 aero
    Av smoking05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •