Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: dött batteri och tjutande larm

  1. #1

    dött batteri och tjutande larm

    Hej,
    Min son köpte en 9-3 -99 i höstas som nu har stått helt orörd hela vintern och vi provade att starta den i helgen med ett dött resultat.
    Provade då att ladda batteriet men direkt så gick larmet i gång och försökte då avlarma med nyckeln men inte funkade det. Slet bort batteriet men såklart fortsatte larmet att tjuta. Fick stå och vänta ut att även larm batteriet skulle sluta att låta.

    Vad jag har gjort nu är att jag har kontrollerat batteríet i nyckeln vilket det fanns gott om kräm i.
    Slitit bort batteriet och laddat upp det.
    Dock så vill jag undvika att larmet ska stå tjuta i flera dagar alltså vill jag göra allt i rätt ordning.
    Ifall jag nu kopplar på batteriet så lär ju larmet gå. I bästa fall så kan jag larma av, ifall inte, vad händer ifall jag stoppar i nyckeln i tändningen, kommer larmet stängas av då?
    Kan nyckeln ha tappat minnet?
    Jag har två nycklar, en vanlig nyckel och en med dosa.
    Ifall det av ngn anledning fortfarande skulle tjuta, kan man komma åt larmet på ngt sätt och få bort det (typ gräva ner det!). Grannarna såg ju så där glada ut när det tjöt i omgångar i 10 min....undrar hur de ser ut efter ett par dagar :-)

    Tacksam för all hjälp!
    Mvh //jensa

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Prova trycka minst 4ggr i följd på "lås upp" knappen på nyckeln så synkas nyckeln med bilen om det är så att nyckeln varit utan batteri (hur "kollade" du föresten att batteriet i nyckeln var ok?)

    Att larmet går när du står där med huven öppen när du sätter dit batteriet har väl antagligen att göra med att huvkontakten är påverkad. Du kan ju tejpa ner den under tiden du kopplar in batteriet och testar nycklarna osv. Huvkontakten sitter uppe vid säkringscentralen i närheten av fjäderbensstaget. En "dörrkontakt" typ med gummiförsedd huva som sticker upp en bit och trycks ner av motorhuven när den är stängd.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Tack för infon!
    Ska prova detta asap.
    Ang nyckeln så mätte vi det batteriet som satt i och då visade den typ nästan 3V.

    Mvh //Jensa

  4. #4

    Re: dött batteri och tjutande larm

    då jag tillhör den skaran av människor som tycker bilar är ett onödigt och har tummen mitt handen så undrar jag nu ifall det av ngn outgrundlig anledning att larmet skulle börja och tjuta och även efter att batteriet är borttaget, kan man komma åt självaste larmet utan att behöva hissa upp bilen eller ha gummi armar...
    Livrädd att jag ska stå där med ett larm som står och tjuter i flera timmar....
    Men ifall jag följer din instruktion så kanske det inte borde ske?
    Mvh //jensa

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Att larmet ylar utan batteri beror på att sirenen/larmet har en batteri-backup.

    Sirenen sitter bakom vänster innerskärm fram. Så lite bökigt är det att komma åt men absolut inte omöjligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    Re: dött batteri och tjutande larm

    ok, tack då vet jag vart jag ska leta ifall det spårar ur helt...
    En sista;
    Nycklar som har fjärrkontroll, för att dessa ska kunna funka behöver man då alltid ha ett bilbatteri med ström i, eller funkar dessa på ngt annat magiskt sätt?
    Mvh //Jensa

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Citat Ursprungligen postat av ejensso
    Nycklar som har fjärrkontroll, för att dessa ska kunna funka behöver man då alltid ha ett bilbatteri med ström i, eller funkar dessa på ngt annat magiskt sätt?
    Mvh //Jensa
    Centrallåset behöver ett bilbatteri för att fungera om det är det du menar. Att låsa upp manuellt går förstås men då får man förlita sig på metallnyckeln och dörrlåset.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8

    Re: dött batteri och tjutande larm

    ok,
    ifall det av ngn outgrundlig anledning inte skulle funka att få av larmet, hur länge kan backup batteriet hålla på och yla?

    Bilen är just nu öppen. Ifall jag låser den med den vanliga metall nyckeln och ser till att strömbrytaren till motor huven är nedtryckt kan larmet ändå yla när jag kopplar på batteriet?

    Mvh //Jensa

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Var dörren stängd och låst när du kopplade på batteriet?
    Saab 9-5 Aero SportCombi -06

  10. #10

    Re: dött batteri och tjutande larm

    stängd men inte låst..fjärren funkade inte...provade aldrig då att låsa med metall nyckeln

  11. #11

    Re: dött batteri och tjutande larm

    så ifall jag låser bilen med metall nyckeln och ser till brytaren till motorhuven är nedtryckt borde larmet inte gå då när jag sätter på batteriet?

    tack på förhand!

    Mvh //Jensa

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Men även om bilen är upplåst och du ansluter ett laddat batteri, och larmet går, borde det väl tystna om du sätter på tändningen eller startar bilen? Förbered annars genom att ta bort vänster framhjul och innerskärmen, för om larmet inte tystnar är det bara att dra bort kabeln till sirenen
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Ok, idag ska jag ut till huset och fixa bilen.
    Ta bort däcket känns ju glasklart men hur svårt/lätt är det att ta bort inneskärmen?

    Mvh //Jensa

  14. #14

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Det funkade!!
    Tack för all hjälp....
    Fn, sverige är bra faktiskt ibland!!

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: dött batteri och tjutande larm

    Härligt att höra
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Dött batteri efter en natt!!
    Av Rickard Widén i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-19, 20:27
  2. Batteri dött, lås döda, vad göra?
    Av andreas92 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 04:24
  3. Saab 9-5 2.0 -98 med dött batteri.
    Av jonasolin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:52
  4. upphörande funktion av larm och centrallås vid dött batteri
    Av benke81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:37
  5. Batteri dött efter långkörning med 9-5
    Av Hans69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •