Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Osäker funktion på bränslepump OG9-5

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Osäker funktion på bränslepump OG9-5

    Hej!


    Jag har senaste tiden lite oregelbundet haft lite ”oren motor gång” på 9-5 Aeron. Framförallt vid hård acceleration.

    I lördags kväll, lagom innan det var dags för Knutstorp, så startade inte motorn. Noterade att bränslepumpen verkade helt tyst. Så jag bankade till på den & vips så startade pumpen. Så igårkväll efter hemkomsten från Knutstorp monterade jag ut bränslepumpsarmaturen & fick då se det här. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1925123
    Plus-matningen har smält/bränts bort från kontaktdonet på lockets undersida. Även ”plastlådan” med drosslar i har smält på + ingången.

    Så något har antingen glappat eller dragit mycket ström. Men skulle det varit för hög ström så borde ju antingen säkringen gett sig eller något annat också smält bort, så som isolering på kablar.


    Som tur var så hade jag en annan bränslepumpsenhet liggandes med en vinande originalpump. Monterade i denna tillfälligt & maskineriet startade direkt & utan problem.

    Så här ser en frisk enhet ut.
    http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1925122


    1. Vad tror ni är orsaken?

    2. Är detta vanligt?

    3. Kan man återanvända locket genom att dra permanent kablage rakt igenom? Vad tätar man i.s.f. med som tål bensin & etanol?

    4. Hur viktiga är drosslarna i denna el-krets?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5, bränslepump

    Känns detta igen?

    viewtopic.php?f=3&t=329780

    (Direktlänk till mitt inlägg med recept för lösningen: viewtopic.php?p=2227699#p2227699 )
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Saab 9-5, bränslepump

    Jo det var ju inte helt olikt

    Glömde nämna att det sitter en Henko 275LPH bränslepump i armaturen. Vid monteringen av denna för ca 4,5 år sedan så bedömde jag då att kablaget inte behövde uppgraderas, i.o.m. att det medföljade hade samma dimmension som original. Men där hade jag tydligen fel.

    Hur löste du genomföringen av ditt nya grövre kablage & framförallt hur tätade du?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5, bränslepump

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jo det var ju inte helt olikt

    Glömde nämna att det sitter en Henko 275LPH bränslepump i armaturen. Vid monteringen av denna för ca 4,5 år sedan så bedömde jag då att kablaget inte behövde uppgraderas, i.o.m. att det medföljade hade samma dimmension som original. Men där hade jag tydligen fel.

    Hur löste du genomföringen av ditt nya grövre kablage & framförallt hur tätade du?
    Jag lirkade ur originalkablarna för plus och minus (akta så du inte råkar sno kablarna till tankmätarn) sen tog jag en lagom stor borr och borrade upp så man PRECIS fick igenom kabeln och till sist tätades det med silikon (eller om det var PL400) för att få det helt tätt.

    Snåla med storleken på borren när du ska få i grövre kabel och kör med vaselin för att få igenom den istället så tätar den mer eller mindre åt dig..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Saab 9-5, bränslepump

    Som jag misstänkte, att du borrat. Får kolla närmare på det när jag kommer hem.

    En possitiv grej var i.v.f. att super duper slangen från Hyrdoscand klarat sig genom både bensin & E85, ser ut som när jag monterade den & t.o.m. den tryckta vita texten är kvar.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Saab 9-5, bränslepump

    Då har jag äntligen fixat till min 9-5 bränslepumpsarmatur. Jag tog bort det gamla skadade kablaget. Drog bort de två stiften genom kontaktdonet i locket, det ena som var bränt gick enkelt att tabort, det andra var lite jävligare. Borrade hålen rena & fina. Lödde kabelskor på kabeln för anslutning mot pumpen. Drog igenom 2,5m2 kabel från pump genom kontaktdonet i locket & skarvade mot kablaget som sitter i kontaktdonet sedan ansluter mot bilens kablage. Hålen tätade jag med smältlim, hoppas det är bensin & etanolresistent. Så nu ska jag montera & sen får vi se om det lirar. Har nu haft en tjutande pump monterade sedan i april, som jag då somtur hade hemma på hyllan. Ska bli gott med en tystare & nu förhoppningsvis stabilare pump.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Bumpar tråden med en fråga, vet någon vad för dimensioner är det på org kablage? Har en biltema pump som är specad att dra för 13,5v och har bränt kablage två gånger som ligger i tanken dvs mellan pump och kontakt.. Känns inte särskilt bra, undrar om det är skillnad på kablaget efter kontakten. Ska försöka reda ut om alternativet att leta reda på orginal armatur och pump är den bästa lösningen eller om man ska endast byta ut hela kablaget till kontakten vid armaturen om kanske det andra kablaget är lite grövre.

    Ska se om jag får mäta strömförbrukningen för Biltema specar tydligen inte vad pumpen ska dra..

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Läs här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    I ng9-3 är det 2,5 kvadratmillimeter fram till tanken. Jag hittar inte motsvarande för 9-5 i saabwisonline.com troligast är det samma kabelarea.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av henrik.a Visa inlägg
    Bumpar tråden med en fråga, vet någon vad för dimensioner är det på org kablage? Har en biltema pump som är specad att dra för 13,5v och har bränt kablage två gånger som ligger i tanken dvs mellan pump och kontakt.. Känns inte särskilt bra, undrar om det är skillnad på kablaget efter kontakten. Ska försöka reda ut om alternativet att leta reda på orginal armatur och pump är den bästa lösningen eller om man ska endast byta ut hela kablaget till kontakten vid armaturen om kanske det andra kablaget är lite grövre.

    Ska se om jag får mäta strömförbrukningen för Biltema specar tydligen inte vad pumpen ska dra..
    Volt = spänning, det du vill veta är ju ström = Ampere.

    Det är iaf ganska kraftigt kablage, skulle kunna vara 2,5kvadrat som Tcarlson är inne på.

    Hur har det bränt ? och var ? i anslutningarna eller längs hela kabeln ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Det som skedde från början var att orginal pump rasa, köpte biltemas och monterade allt med kabelskor(pressade flatstift) och efter ett halv år så står man på jobb parkeringen en solig förmiddag.. men en bil som vägrar att starta.. Får upp pumpen och har plus kabeln brunnit vid flatstiften.. Jag utgick då att det var dålig kontakt som lett till att kabeln brunnit. Helt svarta stift och plast hade smält. Nödlösning blir att få skjuts till närmsta affär som säljer lödhylsor dvs biltema Det går fint i tre veckor tills bilen lägger av vid en brädgård.. med hjälp av världens minsta koben knackas låsringen till pumpen runt och när man lyfter upp pumpen vickar lite på kablaget vid armaturen och vrider om nyckeln hör man en lycklig pump igen. När man sedan var hemma fick det bli att ta fram lödpennan och skaltången för att nu göra det ordentligt.. Trodde jag iallafall.. det har väl nu gått lite mer än ett halvår och plus kabeln har brunnit, nu har den smält inmot kontakten på armaturen. Det är bränt och isoleringen har försvunnit till rök.. inte brunnit där man lött utan efter skarven.

    Förstår att det är strömmen man vill ha för att avgöra om det faktiskt är kablaget som är underdimmensionerat eller något annat som gjort att det gått varmt. Och till min tur har jag fått tag på lite extra dokument från biltema där de säger att den ska dra som högst 13A.. Villket om jag klurat rätt borde betyda att 2.5 kvadratmillimeter kabel borde vara lämplig. Villket då får mig på spåret att vilja testa och se om jag kan lyckas pressa orginal kablaget från biltemapumpen in i en ny saab kabelskon(art 4466801) för att kunna behålla orginal kontakten i armaturen.. Vad tror ni om det är det möjligt? Har inte hunnit kolla på kontakten om det ens går att få ur stiften och sätta dit nya utan att man måste ta sönder något..

    Och nu var det ett tag sedan jag fick lära mig EL i skolan och då var det inte mycket snack om DC ström vad tror ni om kablarna som går utanför tanken visst är den inte för klen?
    Senast redigerat av henrik.a den 2021-07-13 klockan 11:05.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Att hitta rätt i WIS är ofta en utmaning även efter flera års övning. Nu hittade jag att 9-5 också har 2,5 mm2 kablar till bränslepumpen. Om kabeln går av p g a för hög ström så kanske det sitter fel storlek på säkring där. Ska vara 20A (säkring nr 15) enligt schemat nedan.

    Platsen i WIS är här: /9-5 / 2005 / 3. Electrical System / Wiring harness / Wiring diagram / Trionic T7 engine management system 4-cyl (Part 4/4)

    Bränslepumpen är komponent nr 323. Klicka på den grova pilen i vänsterkanten för schema (vänster om rubriken list of components)
    https://saabwisonline.com/c8/9-5/200...-cyl-part-4-4/
    Senast redigerat av TCarlsson den 2021-07-14 klockan 07:54. Anledning: Rättat 20A säkring
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    13A ska den ju dra när pumpen är Ok, men ifall det blivit nåt fel på pumpen, antingen elektriskt eller mekaniskt så kanske den drar mer? kanske är läge att mäta upp hur mycket ström den drar på plats i verkliga livet, antingen med multimeter som klarar mer än 10A eller med en ampere tång.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Normalt drar den snarare 5-6A, jag vill minans att det står i WIS vad den drar normalt, alltså den ska dra mellan två värden för att vara ok.

    På min bil sitter det f.ö en 20A säkring för bränslepumpen, men den matar ju även förvärmningen av lambdasonderna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av henrik.a Visa inlägg
    - Får upp pumpen och har plus kabeln brunnit vid flatstiften.
    Siden det (bare?) er plusskabelen som brenner hver gang, og denne ER 2,5 mm2, er det to målinger som kanskje kan peke mot hvor problemet ligger:

    - Mellom pinnene #1 og #2 skal det være ca. 0,9-1.04 ohm;

    - Mellom pinne #1 (pluss) og et godt, uisolert punkt på chassis skal det være tilnærmet lik uendelig motstand. Er det lav motstand der tyder jo det på et uønsket overslag mot gods.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Normalt drar den snarare 5-6A, jag vill minans att det står i WIS vad den drar normalt, alltså den ska dra mellan två värden för att vara ok.

    På min bil sitter det f.ö en 20A säkring för bränslepumpen, men den matar ju även förvärmningen av lambdasonderna.
    Ja, en standardpump i ett fungerande bränslesystem med standard tryckregulator och stillastående motor (ingen vakuum-kompensering) drar c:a 6A. Om man ökar regulatortrycket tryck och/eller flödet så ökar strömförbrukningen ungefär proportionellt eftersom det utförda arbetet ökar.

    Så om man har dubbla strömmen med 3 bars regulator utan att ha satt i en värsting-pump så kanske man ska kolla om regulatorn klarar att hålla nere bränsletrycket på tomgång (dvs. vid högsta flödet för regulatorn)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Rättat inlägg #11, ska vara 20A säkring enligt WIS.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    20A säkring är det som sitter på rätt plats. Har ej hunnit att göra något åt kabeln som bran senast, men det jag gjorde för att få igång bilen för att rulla hem var att vicka på kabeln för att åter kunna få pumpen att gå. Dock har jag mätt med den dåliga kabeln, som det ser ut nu så drar pumpen 8ampere vid likadan mätning som länkades ovan i tråden.

    @norrbaggen när jag mätte mellan stift 1 och 2 fick jag ~1.02ohm. Villket känns bra dock tveksam på precisionen på min billiga multimeter


    Dock undrar jag hur egentligen strömmätningen är vettig i detta sammanhang, borde inte det enda lämpliga sättet vara att mäta strömförbrukningen med en strömtång under drift? Då får man ju reda på pumpens verkliga förbrukning lite som @indalsman och @långmilare säger, och det här med bränsletryck och om regulatorn orkar hålla emot eftersom pumpen ska ha högre flöde än orginal.

    Problemet är desvärre att jag inte har tillgång till en strömtång och känner mig inte riktigt villig att lägga ut pengar på billig tång och är tveksam till behovet av en bra.. får se om jag kan lösa det på annat sett.


    Det som återstår för mig nu är iallafall löda om kablaget, mäta strömförbruknig på liknade sett som jag gjort med multimetern se om det är någon skillnad. Annars klurar jag på att man måste jaga rätt på en strömtång för att enklast sätt förstå varför kablaget brinner eller har ni några andra ideer utifrån de mätvärden jag redan fått?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Om det hade brunnit nära den pressade kontakten så indikerar det att pressen var dålig. Har man för hög kontaktresistans så sker uppvärmning och med tiden så ökar kontaktresistansen så att det blir ännu varmare. Till slut så blir det avbrott. Samma sak kan hända om det är för hög övergångsresistans mellan två kontaktdon p g a skadade kontaktytor eller för dåligt kontakttryck. Om det är detta som händer så hjäper inte en strömtång. Man behöver mäta spänningsfallet över kontaktövergångarna i drift. Det låter sig väl knappast göras i tanken. Jag skulle skaffa en originalpump samt se över alla kontaktövergångar och kabeln i tanken.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Osäker ang motorolja....
    Av Kodde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 18:11
  2. JT system, osäker som f*N....!!!
    Av saabTURBO! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 22:23
  3. Fortfarande osäker! 93 vs 95
    Av PappaKeno i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 22:47
  4. Osäker på bilversion
    Av rob_saab900 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 14:03
  5. byta bil - osäker
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •