Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ryker Saab 9-3

  1. #1

    Ryker Saab 9-3

    Hej ny på forumet och ny saab turbo ägare. Jag berättar lite kort om min sits. Köpte bilen på firma utan garanti bilen har rullat 15700 mil och gick bra när jag köpte den. Morgonen efter jag köpt den vitrykte den grymt mycket åkte till saab och dom konstaterade att en backventil var trasig och den hade gjort så att olja tagit sig in i intercoolern och avgasröret det var svaret på den tjocka vita rök jag hade fått skåda. Körde bilen 16 mil efter reparation och det slutade att ryka om bilen tyckte jag. Men nu när jag är ute och kör så släpper den i väg rökmoln ibland oftast när jag kör på låga var på 4rans växel ca 50-60km/ h. Undrar varför ska också tillägga att vevhus vent. Inte är uppg. Men blir på tisdag kan det bero på den? Motorn är också väldigt oljig på vänster sida sett framifrån.
    Motorn på denna saab är 2,0 turbo.... Förresten hittade jag en slang som hade lossnat nästan uppe vid torped väggen när jag satt tillbaka den så laddade turbon normalt igen undrar vad det var för slang? Förresten bilen drar inget vatten och inte direkt någon olja heller fick fylla på då backventilen gick men nivån efter lagningen verkar vara den samma.

  2. #2

    Re: Ryker Saab 9-3

    Synd ingen som har någon teori? Glömde säger att bilen är en årsmodell 2000
    ska också tillägga att bilen ryker rätt mycket när den är.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Ryker Saab 9-3

    Lossa kobran och kolla efter glapp i turbon. Kan finnas lite radialt, men axiellt ska den vara stum. Uppgradera vevhusventen också, så kan du samtidigt kolla skicket på den gamla. Att du har olja i intercoolern kan vara turbon eller vevhusventilationen tror jag bestämt.

    Slangen från torpedväggen var säkerligen en vakuumslang, prova att se över alla dessa så att de är hela och sitter fast i ändarna.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  4. #4

    Re: Ryker Saab 9-3

    Hej
    Tack för svar, ja jag ska titta hur det ser ut med slangar och dylikt. Slangen jag nämnde som hade åkt ur har jag nu fått reda på att den skulle sitta i magnet ventilen högt upp nära torped väggen och nu går mätaren betydligt längre än förut.

    Tänkte passa på och fråga vad som gäller när man kör turbo ska den kylas ner efter körning om hur länge?? Finns det någon bra guide hur man byter en turbo på en saab 9-3 2,0. här på forumet?

    Jaha dålig vevhus vent kan alltså ge olja i ic. tur att den ska uppg. imorgon.
    Kan jag använda denna Motorolja MOBIL 5W50 Peaklife ?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    4156

    Re: Ryker Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Tänkte passa på och fråga vad som gäller när man kör turbo ska den kylas ner efter körning om hur länge??
    Ja, det är en fördel för hållbarheten. Vill man vara riktigt duktig så kanske man kan stå en minut eller något på tomgång innan man stänger av men rent praktiskt i vardagen räcker det om du kör försiktigt de sista två hundra metrarna eller något innan du parkerar och sedan står bara en liten kortare stund innan du stänger av.

    Nu för tiden (sen slutet på -80-talet) är ju turbon vattenkyld och har därför mycket bättre kylning men fortfarande så är det bra om man tar det lite försiktigt innan man stänger av. Turbon mår inte bra av att tokköras och sedan direkt stängas av.

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Finns det någon bra guide hur man byter en turbo på en saab 9-3 2,0. här på forumet?
    Vet inte om det finns någon guide men det är inte jättesvårt. Se till att ha gott om tid bara. (Du gör det säkert på ett antal timmar om du kämpar på men räkna med lite strul och fastsittande skruvar så ta gärna och sätta av tid en helg för att du inte ska behöva stressa)

    * DP,n sitter med 3 skruvar. Skruvarna kan sitta åt rätt bra men det är inte värre än att värma/smörja osv. Den undre skruven kan vara bökig att nå uppifrån så det är en fördel om bilen kan vara upplyft.

    * Grenröret (för att komma bättre åt tycker jag det är lättare att ta lös hela grenröret än bara själva turbon). Här är problemet också att skruvarna brukar sitter fast. Ny packning + nya pinnskruvar är en fördel.

    * För att få lös grenröret kan servopumpen behöva lättas på men kommer inte ihåg på rak arm om det är ett måste eller inte.

    * "Kobran" måste bort från turbon. Två skruvar vill jag minnas. Brukar inte sitta så jäkligt.

    * Olja och vattenanslutningarna måste bort. (2 vatten, 2 olja). Kom ihåg var och hur de satt. Du kan med fördel se till att tömma kylsystemet innan eller vara beredd på att fånga upp kylvätskan när du lossar anslutningen. Det brukar bli ganska så blött. Samma för oljan, men inte lika stora mängder.

    * Slangen till Intercoolern måste lossas från turbon (1 slangklämma).

    * Sedan är det väl mest bara att haka ur den gamla turbon och i med den nya.

    * Vid återmontage se till att blåsa/tvätta ur de lösa oljeledningarna med tryckluft eller liknande så att det är bra flöde genom dem och inte igenkoxat. Får du inte till det så försök skaffa nya.

    * Byt olja och fyll på kylvätska med vettigt frysskydd. Innan du startar upp, koppla loss kontakten till tändkassetten och kör på starten ett tag och några gånger för att pumpa runt oljan. Starta sen och se till att du har oljetryck och inga läckage. Var beredd på att få toppa upp med kylvätska och eventuellt olja.

    Citat Ursprungligen postat av Laban 300
    Kan jag använda denna Motorolja MOBIL 5W50 Peaklife ?
    Njae. Om du inte ska använda bilen som banbil tycker jag att det är för hög viskositet. Finns ingen orsak med så högt utan motorn är byggd för 0w30, 5w30, 0w40 eller 5w40 så det är det du bör ha. Dessutom bör oljan vara helsyntetisk och uppfylla GM-LLA-025 ELLER GM Dexos 2. Kan du inte hitta olja specad enligt GM-standarden så använd i så fall olja som minst uppfyller API SJ.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    Re: Ryker Saab 9-3

    Okej. Tack så mycket för hjälpen bra och tydlig info gällande turbo byte. Kanske finns reparations handbok att få tag i på biltema. Okej oljan känns lite vass då vet jag vilken jag ska välja. Tack.

    Var ute och körde några mil med staben går hur fint som helst på motorvägen i hastigheter som 100 och uppåt, men så fort jag måste sakta ner för till 80 eller mindre puffar den ut rök som luktar bränt. Känns som nått typ av litet läckage av olja som kanske hamnar i ic men varför bara när bilen körs på låga varv och i låga hastigheter. Hoppas på en ändring i morgon när vevhus vent ska bytas.

    Förresten såg jag att det var tre slangar till m- ventilen en av slangarna såg ut att ha torkat ihop var liksom en skåra i den, känns inte bra. I övrigt tyckte jag slangarna verkade torra och fnasiga. Men det kanske inte är någon fara.

  7. #7

    Ryker Saab 9-3

    Att titta över och att byta slangar är en billig serviceåtgärd. Många skumma fel när det gäller motorn kan härledas till läckande slangar.

    Och även om de verkar täta så börjar de läcka när de belastas, oavsett om det är över- eller undertryck.

    Använd sökfunktionen så kommer du att hitta en samlad guldgruva av information.

    Saabs originalolja är prisvärd, passa på och köp originalfilter och påfyllningsplugg samtidigt.

    Turbobyte är inte så svårt. Det var en bra guide ovan. Been there done that.




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Ryker Saab 9-3

    Byt alla torra och fnasiga slangar. Även om det inte avhjälper ditt problem så kommer det vara bra innan de skapar fler problem. Finns i metervara på mekonomen. Tror det är 3 eller 4mm innermått. Köp inte biltema. Gjorde den missen när det inte fanns på mekonomen: höll i 2 månader till bilen blev helt orklös = trasiga, fnasiga och spruckna slangar.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  9. #9
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    187

    Re: Ryker Saab 9-3

    Hur gärna en bilfirma än vill få det till det så kan de inte sälja en bil utan garanti. Ja, utan "garanti", men affären går fortfarande under konsumentköplagen, och enligt den skall bilfirman bevisa att alla fel som uppkommit inom sex månader efter köpet är något som kommit efter affären. Dock tar KKL hänsyn till mil, ålder och slitage och ett turbohaveri på en T7 lättryckare vid 15k mil är väl att betrakta som ett vanligt fel.

    Men ville bara påpeka att en bilfirma absolut inte kan frånsäga sig allt ansvar vid en bilaffär. Det går bra för en privatperson, men inte för ett företag.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  10. #10

    Re: Ryker Saab 9-3

    Hämtade saaben i hoppet om att den var lagad och hade slutat ryka. Nej killen på saab sa att jag hade senaste uppgrad av vevhusv. Och hade även gjort en turbo kontroll tyckte inte den kändes så dålig men trodde ändå det var den som låg bakom rök puffandet. Så det blir väl till att spara ihop till ny turbo känns rätt surt har inte ägt bilen ens en vecka men sånt händer väl. Han böt även en backventil till men bilen bolmar på som vanligt i låga hastigheter.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryker vid kallstart OG9-5 B2x5E
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-04-23, 23:25
  2. saab 9-5 ryker
    Av kylling87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 17:31
  3. Saab 9-3 1,9 tid -06 ryker mycket
    Av Jensa84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •