Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Farthållare, backljus och backsensor strular

  1. #1

    Farthållare, backljus och backsensor strular

    Har lite elproblem på min 9-5 2,3T -04.

    Farthållaren kan aktiveras enligt instrumentbrädan men fungerar inte. Backlampan lyser konstant och backsensorer är aktiva.

    Jag fick lite tips om backljuskontakt som kan ha hängt sig. Vad innebär det och vad är då lösningen?

    Tacksam för ideer.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Citat Ursprungligen postat av Yfront
    Har lite elproblem på min 9-5 2,3T -04.

    Farthållaren kan aktiveras enligt instrumentbrädan men fungerar inte. Backlampan lyser konstant och backsensorer är aktiva.

    Jag fick lite tips om backljuskontakt som kan ha hängt sig. Vad innebär det och vad är då lösningen?

    Tacksam för ideer.

    Har du en sedan eller kombi ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Yfront
    Har lite elproblem på min 9-5 2,3T -04.

    Farthållaren kan aktiveras enligt instrumentbrädan men fungerar inte. Backlampan lyser konstant och backsensorer är aktiva.

    Jag fick lite tips om backljuskontakt som kan ha hängt sig. Vad innebär det och vad är då lösningen?

    Tacksam för ideer.

    Har du en sedan eller kombi ?
    Jag vill inte låta uppstudsig eller liknande, utan är mer nyfiken vad det skulle ha för betydelse? För enligt mig så är det första steget att öppna motorhuven och lokalisera växellådan, på den vill jag minnas att backljuskontakten sitter. Sliter man ur kabeln så bör kretsen brytas och då bör alltså backljuskontakten vara dålig. Det borde förklara alla felen. Man kan ju även kontrollmäta backljuskontaktens resistans med hjälp av en multimeter, resistansen bör vara nära noll när backen är i och oändligt hög när man har lagt ut backväxeln.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Citat Ursprungligen postat av fredde1


    Har du en sedan eller kombi ?
    Jag vill inte låta uppstudsig eller liknande, utan är mer nyfiken vad det skulle ha för betydelse? För enligt mig så är det första steget att öppna motorhuven och lokalisera växellådan, på den vill jag minnas att backljuskontakten sitter. Sliter man ur kabeln så bör kretsen brytas och då bör alltså backljuskontakten vara dålig. Det borde förklara alla felen. Man kan ju även kontrollmäta backljuskontaktens resistans med hjälp av en multimeter, resistansen bör vara nära noll när backen är i och oändligt hög när man har lagt ut backväxeln.
    Anledningen till den frågan är garanterat att vi som har haft en Sedan vet att kablarna till bakluckan går av mitt i bälgen. Vilket gör att man får precis dessa fel eller iallafall liknande resultat, inte fungerande farthållare då den tror att backen ligger i konstant, samt att backsensorerna slutar fungera, själv hade jag inte lysande backljus dock.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Citat Ursprungligen postat av Niils
    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Jag vill inte låta uppstudsig eller liknande, utan är mer nyfiken vad det skulle ha för betydelse? För enligt mig så är det första steget att öppna motorhuven och lokalisera växellådan, på den vill jag minnas att backljuskontakten sitter. Sliter man ur kabeln så bör kretsen brytas och då bör alltså backljuskontakten vara dålig. Det borde förklara alla felen. Man kan ju även kontrollmäta backljuskontaktens resistans med hjälp av en multimeter, resistansen bör vara nära noll när backen är i och oändligt hög när man har lagt ut backväxeln.
    Anledningen till den frågan är garanterat att vi som har haft en Sedan vet att kablarna till bakluckan går av mitt i bälgen. Vilket gör att man får precis dessa fel eller iallafall liknande resultat, inte fungerande farthållare då den tror att backen ligger i konstant, samt att backsensorerna slutar fungera, själv hade jag inte lysande backljus dock.

    Precis

    Backljuskontakten har nog aldrig gått sönder på en SAAB.
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Niils

    Anledningen till den frågan är garanterat att vi som har haft en Sedan vet att kablarna till bakluckan går av mitt i bälgen. Vilket gör att man får precis dessa fel eller iallafall liknande resultat, inte fungerande farthållare då den tror att backen ligger i konstant, samt att backsensorerna slutar fungera, själv hade jag inte lysande backljus dock.

    Precis

    Backljuskontakten har nog aldrig gått sönder på en SAAB.

    Inte?
    På min gjorde den det...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Är det backljuskontakten en gång så är det bälgen med kabelöverföringen till en 9-5 Sedan 99 gånger. Kolla hur många kablar som antingen är av eller ligger oisolerade mot varandra.

    När det gäller elfel är inte alltid öppning av motorhuv som är prio1.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8

    Re: Farthållare, backljus och backsensor strular

    Tack för ideer. Jag lämnade in bilen för tre (!!!) hjullagerbyten och efter det fungerade allt som det ska. Vet inte om det är relaterat eller bara ren tur.

Liknande ämnen

  1. Larm strular
    Av Frasse F i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 08:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •