Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

  1. #1

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Nu fick man uppleva det, startade bilen på morgonen tyckte att den inte lät riktigt som den brukar men tänkte inte så mycket på det, förens jag såg att tomgången hade stigit till 1100 varav istället för 800 som den brukar ligga på. Stängde av bilen och tänkte starta igen men icke start motorn orkade inte dra igång bilen. Min slutsats är att generatorn har lagt av.
    Till frågan passar denna generatorn på min saab 9-3 1,9 tid -06 150 hk

    http://www.ebay.de/itm/EUROTEC-Lichtmas ... 119wt_1271

    Tack på förhand!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Du borde få en varning i instrumenthuset om generatorn inte laddar som den ska väl? Lampan som ser ut som ett batteri?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Nej det fick jag inte.....tyckte också det vart lite konstigt!

  4. #4

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Dieslarna har ju en förmåga att käka batterier. Skulle kolla konditionen på det först.
    Mvh
    loca

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Precis, kolla batteriet först.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    jag laddade batteriet ett tag sen startade jag bilen och körde en sväng. Helt plötsligt börjar abs lysa att den är inaktiv och 5 sec senare blir airbagen inaktiv och sen börjar den balla ur totalt hastighetsmätaren fastnar på 60 km/t, klimatanläggningen lägger av, servon m.m och den säger att batteriet laddas inte längre.
    Hade varit batteriet så hade väl generatorn gett tillräckligt med ström så den fungerade?
    `

  7. #7

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Börjar nog luta mot generatorn. Har du mätt spänningen på batteriet?
    Du bör ha 12,45 volt i vilospänning. Sen skall inte spänningen dyka allt för snabbt när du vrider på tändningen. Minns inte exakt vad spänningen skall vara när generatorn laddar, men lite drygt 13 volt tror jag.
    Mvh
    loca

  8. #8

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Nej det har jag inte gjort ska låta den laddas under natten. Återkommer med mätresultatet!
    Om resultatet blir att det är generatorn är det denna som passar min modell?
    http://www.ebay.de/itm/EUROTEC-Lichtmas ... 119wt_1271

  9. #9
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Hade exakt samma symtom på min 93 1.9 tdi -05. Bytte generatorn och sen vart allt lugnt igen. Köpte en utbytes från Frejbildelar.se. Bra pris och snabba som tusan. När jag köpte så var de rätt generösa med returtiden på orginalgeneratorn oxå.

    Edit: tydligen är det diodbryggan som ger upp i generatorerna.
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  10. #10

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Var det svårt att byta den själv har läst att man kan få ut den uppifrån?
    Gick in och kollade på frejbildelar.se men lite dyrt dem vill ha 2700 - 2900 kr för en renoverad du får ju en helt ny från tyskland för 1550 kr ink frakt om nu det är rätt generator till min bil

  11. #11
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Vart lite bökigt, men det gick. Jag valde Frej mest för att de var snabba med leveransen och jag hade lite panik. Priset var ok jämfört med att lämna in den tyckte jag iaf.
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Citat Ursprungligen postat av fredrikr
    jag laddade batteriet ett tag sen startade jag bilen och körde en sväng. Helt plötsligt börjar abs lysa att den är inaktiv och 5 sec senare blir airbagen inaktiv och sen börjar den balla ur totalt hastighetsmätaren fastnar på 60 km/t, klimatanläggningen lägger av, servon m.m och den säger att batteriet laddas inte längre.
    Hade varit batteriet så hade väl generatorn gett tillräckligt med ström så den fungerade?
    `
    Du kan ju enkelt mäta spänningen i Cigguttaget för att se om generatorn laddar när du får upp felmeddelande. Låter annars som någon nod i bilen skickar ut skräp eller inget alls på CAN-bussen, och det kan ju förstås hända om spänningen blir för låg. Lite för många olika system som sätts ur spel enligt din beskrivning. Dom hänger inte riktigt ihop och då låter ju spänningen som en rimlig orsak. Spänningen ska ligga över 14 volt när den laddar. (14.8 volt tror jag det är på senaste årsmodellerna).

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Hej.
    Anledningen till att jag först varnade för batteriet var att på vår 07:a tog org batteriet tokslut efter typ 3 år. Köpte nytt märkesbatteri som höll 1 år! ( Dieselvärmaren )
    Fick reklamera och betalade mellanskillnaden till ett nyutvecklat av samma fabrikat, samtidigt som jag monterade en underhållsladdare. ( Kör med kontaktvärmare mot oljetråget för vi har tillgång till stolpe på jobbet.)
    Nu snurrar alltid startmotorn som en duracellkanin. Jag undrar om inte det faktum att batterierna håller så dåligt för dieselvärmardriften gör att generatorerna slits fortare. Diodbryggan är det som
    havererar och går att köpa för en billig penning. Resten av generatorn lär hålla bilen
    ut.
    mvh
    loca

  14. #14

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Nu har ju mätt batteriet och cigguttaget. Batteriet är helt fulladdat och ger 12,65 när bilen är avstängd. När bilen står på tomgång ligger batteriet på 11,46 och samma i cigguttaget. Det måste ju vara generatorn. Skrev ut en beskrivning hur man byter generatorn från WIS men enligt den ska man demontera styrspindelhusets skruv, fälla ner svängarmen och knacka ur drivaxelen m.m. Men sökte runt lite och hittade denna beskrivning på forumet hur gjorde ni?
    "Sv: Demontera generator på 9-3 TiD (svar på "Sv: Demontera generator på 9-3 TiD" av PerS)
    Ta loss en batteripol.
    Dela kontaktstycket vid lyftöglan och skruva bort kontaktstyckets och kablarnas fäste. Häkta av remmen från generatorn och ta bort generatorns fästskruvar. Häng ner generatorn så du kommer åt att ta loss anslutningarna. Sen är det "bara" att lyfta upp generatorn. Det är lite trångt att få upp den.
    Mvh. Anders."
    http://www.saabforum.nu/forum/message_d ... witch=tech

  15. #15

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Äntligen lyckades jag byta generatorn. Det vart riktigt jobbigt! Men några tips till den som får samma problem och behöver byta den tänkte jag dela med mig några tips.
    Jag följde den lite:
    Ta loss en batteripol.
    Dela kontaktstycket vid lyftöglan och skruva bort kontaktstyckets och kablarnas fäste. Häkta av remmen från generatorn och ta bort generatorns fästskruvar. Häng ner generatorn så du kommer åt att ta loss anslutningarna. Sen är det "bara" att lyfta upp generatorn. Det är lite trångt att få upp den.
    Mvh. Anders."

    Men för det första plocka av höger fram hjul så mycket lättare att komma åt en av generator skruvarna. Dessutom måste man släppa på trycket på remspännaren annars får du varken av remmen eller på den. Jag använda kofot från motorrummet för att bända på remspännaren och från hjulhuset trycka in en lite låspinne för att låsa den. Därefter går det att få av remmen och även få på den. Att få ut generatorn från motorrummet var också en utmaning!! Hoppas det underlättar för den som ska byta generator nästa gång

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    42

    Det berömda generatorproblemet på NG9-3 1,9TiD

    Hej!

    Hittade några bra filmer om att renovera generatorn!

    http://www.youtube.com/watch?v=8tvXocfXyic
    http://www.youtube.com/watch?v=VHFMhG47VGk

    Per

  17. #17
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Lyfter här

    Någon som vet var man får tag på en passande diodbrygga till en denso generator?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Liknande ämnen

  1. Vilka 9-5:or har den berömda vattenkranen?
    Av Jonken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 09:34
  2. Passar ET40 på NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 18:06
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •