Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Läcker servo-olja OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Läcker servo-olja OG9-5

    Hej,

    Efter att bytt koppling i min 9-5 -06 så har det börjat droppa olja under bilen, och jag har nu kommit fram till att det är ledningen till styrningen som läcker. Jag måste ha varit lite oförsiktig när jag sänkte motorn. Det läcker i en övergång mellan gummislang och metall-ledning. Se bilder nedan. Går det att reparera ledningen eller måste jag byta hela? Tips?

    Bild 1 visar ledningen några decimeter innan läckan, bild 2 visar läckan och bild 3 ett par decimeter efter läckan, jag vet inte hur jag annars ska beskriva.




  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Läcker servo-olja

    Jag har nu listat ut att slangen som gått sönder antagligen kallas "tryckslang till styrservo" och den går till styrväxeln. Det verkar som att man inte kan byta endast slang-delen, man tvingas byta även rören.

    Någon som gjort detta?
    Behöver man ta bort subframen?
    Hur luftar man efteråt?

    Tackar!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Läcker servo-olja

    Om röret är av normal dimension går det kapa det och skruva dit en skärringskoppling som du sen skruvar dit ny slang på. Så slipper du byta hela vägen om det är trångt.
    Har aldrig bytt nåt själv. det ser ju iaf ut som ett stålrör. Det får inte va för mjukt för då kollapsar det när man drar åt skärringen.

    Systemet luftar sig själv, bara sväng max rö-vä-hö-vä några ggr med framvagnen upphissad så pumpen slipper jobba om du ska va helt korrekt.
    9-5 2.3 2007

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    51

    Re: Läcker servo-olja

    Har nu beställt begagnat rör från bildelsbasen, 600kr med frakt. Ny ville Saab ha över 3000kr. Meddelar om jag stöter på problem.

Liknande ämnen

  1. läckande Servo-olja!?
    Av Niccco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 09:34
  2. Läcker servo olja?
    Av sammy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •