Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: T5 konverterad Og900 startar ej

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    T5 konverterad Og900 startar ej

    Skulle behöva lite råd!...

    Har monterat en komplett härva med styrbox från ng900. Boxen är mappad av SQR en gång i tiden med samma motor.

    Info:

    Block:
    Balanserad
    Oljekylda kolvar
    O-ringat block
    Svetsad trans. kåpa

    Topp:
    Korttopp
    Portad
    Matskammar 276 grader, 9,42 i lyft

    Insug:
    portat ihop med toppen
    egen svetsat plenium med trattar
    t5 gasspjäll

    Styrsystem:
    T5
    nu mappad av SQR med 630cc spridare

    Part.no. på styrboxen 4239281
    900 -95-97 manuell

    Drar jag på starten så tänder den och hoppar igång i 1-2 sek sen dör den, det kan gå två gånger i rad sen är den sur.
    Har gnista på alla utom 4:ans cyl. så tändkassetten kan vara kass men funkade i en annan bil innan..
    Startspärr??.. då borde det väll inte finnas gnista?
    De kopplings schemat jag har så finns det ingen spärr på heller.

    Fel tand på trigger skivan?.. är på hål 20 vid övre död punkt cyl 1 (noll läge).

    Hjälp någon??

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 109

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Låter som bländarskivan.
    Skivan har ett större hål. Sensorn skall precis gå in i det större hålet när motorn är 117 grader FÖD.
    Jag gjorde som så att jag nollade, sen mätte jag på svänghjulet tills jag hade 117 grader. Sen satt jag fast sensorn där den satt som bäst (jag kastade servot så det blev på servopumpens hållare) och sen vred jag skivan till att vara i rätt läge och fäste den där.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Startspärren bryter väl bränslet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Tycker de låter som aktiverad startspärr.

    Ställ motorn öd på ettams cylinder. Kolla så att de stora hålet på triggerhjulet gått förbi vevaxelgivaren med ca 19,5 hål i rotationsrikningen..är lätt att tänka fel där.

    Har du rätt mapsensor? De brukar sura ner dem.
    Jag förväxlade avgas och insugskam...men då startade den inte alls.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 109

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Var kommer härvan från?

    Och, jag satte fel på vevaxelgivaren och spjällägesgivaren först. Blev inte så bra det heller

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Tycker själv att startspärr låter bra men ändå inte.. får kolla lite närmare på om jag kikat på rätt kopplings schema

    Hmm, tror faktiskt det är så att de e ca. 20 hål "före" de stora hålet... jag har nämligen inte rört triggerhjulet för att den har ju gått med sakerna förut. Får kolla det med.!

    Hur vet jag vad jag ska ha för mapp sensor då.. finns det flera asså?

    Det är en ng900 härva
    Hehe, okey. De har jag nog fått rätt efter som jag får gnista, så vev signal finns det.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av widde88
    Skulle behöva lite råd!...

    Har monterat en komplett härva med styrbox från ng900. Boxen är mappad av SQR en gång i tiden med samma motor.

    Info:

    Block:
    Balanserad
    Oljekylda kolvar
    O-ringat block
    Svetsad trans. kåpa

    Topp:
    Korttopp
    Portad
    Matskammar 276 grader, 9,42 i lyft

    Insug:
    portat ihop med toppen
    egen svetsat plenium med trattar
    t5 gasspjäll

    Styrsystem:
    T5
    nu mappad av SQR med 630cc spridare

    Part.no. på styrboxen 4239281
    900 -95-97 manuell

    Drar jag på starten så tänder den och hoppar igång i 1-2 sek sen dör den, det kan gå två gånger i rad sen är den sur.
    Har gnista på alla utom 4:ans cyl. så tändkassetten kan vara kass men funkade i en annan bil innan..
    Startspärr??.. då borde det väll inte finnas gnista?
    De kopplings schemat jag har så finns det ingen spärr på heller.

    Fel tand på trigger skivan?.. är på hål 20 vid övre död punkt cyl 1 (noll läge).

    Hjälp någon??
    Hej ,
    låter precis som din startspärr är aktiverad.
    Vid ett 1:a startförsök så startar motorn men stannar efter ca 2 sek ,vid ett2:a startförsök så händer inget.
    Man måste bocka av startsärren iboxen och ladda ner programmet på nytt så fungerar det.
    Har råkat ut för detta själv när man inte kollat in "firmvaren" i T5 suite om den är avbockad.

    Jörgen

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Är det boxen som du fick med när du köpte motorn? Om det är det så är det brorsan som ägde grejerna när den mappades och då är det garanterat ingen startspärr i boxen iaf.

    Med vänlig hälsning, Fredrik

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Ska du ha 3bars mapsemsor och de sitter original mapsensensor i bilen så blir de konstigt.
    Har du inte ändrat triggerhjulet och de har funkat så är de säkert inte de.

    Jag gjorde tabben en gång att jag kopplade in +30 över en inkoppling som släcks när man vevar start och då startade den inte alls.

    Du har imte förväxlat nån spridarkontakt för då borde den kunna bli sur.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Skaffade en org. Box, bytte till röda spridare och vred på nyckeln. Startade med en gång .
    Men den går lite oroligt, till och från på tre.
    Testat en annan TK med samma resultat.
    Går ganska bra när man varvar den lite.

    Har felkod 8 blinkningar, evap systemet men den ska jag väll inte behöva ha...?
    Ska riva av ventilkåpan senare idag och kolla hur han står i noll.

    Några förslag?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Har kikat tajming och den va helt galen, förstår inte hur den har startat...
    Hade ett väldigt jobbigt oljud, knackande...

    Hade ställt kammarna på noll på fel varv av ngn konstig anledning... :/
    Så dom stog ca ett halv varv fel, insugsventilerna öppnade när kolven gick upp och fick bränsle helt fel. Blev antagligen ett jävla tryck på vevlagren så de blev ett knack ljud.
    Så jag förstår inte helt hur den gått så pass bra som den gjort... :P

    Nu går den mkt tystare och finare men ej bra... Tänder ej på fyran, testade med en annan TK igår innsn jag ställde om den så får väll testa igen. Kan inte komma på ngt annat som gör att jag inte får gnista på den... :/??

    Tacksam för alla olika tips!

    Mvh // Widen

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 114

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Men då var det vss'en som bröt i den första boxen va?

    Mvh

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Nej, det tror jag inte. Det ska inte vara ngn spärr i den men kan ju inte säga helt hundra..
    Jag tror att han gav för mkt bränsle på helt fel ställe så det blev helt galet.
    När jag fått igång han helt med org. Boxen så ska jag testa den andra sen.

    Mvh // Widen

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Funderar om inte steg 1 är att kolla så du verkligen har komp på alla cylindrar efter en sån jättemiss med kammarna.

    Är du säker på att gnistan saknas på 4:an ?
    Skifta stift är en början
    Kolla även kabeln för 4:ans tänd/triggersignal
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Mjo, jag har inte kollat komp efter att jag ställt den rätt. Ska kolla de.
    Nej, det är ingen gnista på fyran. Plockat upp tk:n och tryckt i stiften. Lagt dom mot jord och kört. Då e det helt dött på fyran, även om man byter runt stiften.
    Trigger kabeln är hel och så iaf men kan inte mäta signalen.
    Det är lika med båda mina boxar...

    Mvh // Widen

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Ingen skillnad med annan TK ?
    Ingen skillnad med annan ECU ?
    Ingen skillnad när du skiftar stiften ?

    Kan väl inte vara så mycket annat än kablaget såvida inte dina extra ECU och TK har samma fel men det känns väldigt långsökt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Det är och har varit flera fel här... Börjar bli bättre nu.
    Nu står motorn rätt och har gnista på alla med ny TK.
    Har okey komp. Lite mindre på 3-4 än 1-2 men ok.

    Han går ändå inte rent, missar på en och låter lite konstigt.
    Misstänker nu bränsle fel.
    Har ngt som jag tänkt på redan från början.
    Från vilken sida kmr kablaget ut på en ng900?
    4:ans kabel till spridarna är längst så har satt den på cyl. 1 men känns helt fel.
    Så jag har bytt ett till ett och så vidare och då blir den bara sur va det verkar... :/

    Mvh // Widen

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 340
    Medlem#
    8644

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Citat Ursprungligen postat av widde88
    Det är och har varit flera fel här... Börjar bli bättre nu.
    Nu står motorn rätt och har gnista på alla med ny TK.
    Har okey komp. Lite mindre på 3-4 än 1-2 men ok.

    Han går ändå inte rent, missar på en och låter lite konstigt.
    Misstänker nu bränsle fel.
    Har ngt som jag tänkt på redan från början.
    Från vilken sida kmr kablaget ut på en ng900?
    4:ans kabel till spridarna är längst så har satt den på cyl. 1 men känns helt fel.
    Så jag har bytt ett till ett och så vidare och då blir den bara sur va det verkar... :/

    Mvh // Widen
    Krympslangen på spridarkablaget brukar vara uppmärkt med Cyl 1 osv

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    54

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Joo det är det och har även ohm:at från boxens utgångar och siffrorna stämmer med märkningen. Så nr. 1 sitter på cyl. 4a ... Måste väll vara fel!!??

  20. #20
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 689
    Medlem#
    7660

    Re: T5 konverterad Og900 startar ej

    Man räknar väl cylindrarna från remsidan? Dvs nr 1 vid remhjulen och 4 vid svänghjulet. Härvan från en ng900 stämmer således, kontakten till spridare nr 4 sitter närmast kontakten till tändkasetten.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Du med E85 Konverterad ng900 Turbo !!!
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 17:56
  2. AC är den konverterad?
    Av ryssen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 22:59
  3. ng900 2,0T konverterad till 2,3
    Av mickefixare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 22:53
  4. HUr vet man om acc:n är konverterad?
    Av p_jonsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •