Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9-5 årsm -00 tappar ork vid fullgas

  1. #1

    Saab 9-5 årsm -00 tappar ork vid fullgas

    Hej jag har haft problem med bilen nu ett halvår utan att bli av med det.

    Syntomen är att när jag startar går den som den ska, backar ut och lägger i ettan åker en 50-70m sen ut på vägen och gasar upp den lite lätt lägger i 2:an gasar mer och då kommer det. Motorn verkar som om den nästan dör när jag gasar upp den såpass och jag nästan flyger fram till rutan, släpper jag gasen lite och kör lite mjukare så går den som den ska. Vad kan det vara för problem?
    Jag köpte mig en obd2 läsare från teknikmagasinet och läser av att den går för magert.
    Under tiden som gått så har jag bytt: i ordningen
    Tagit loss luftmassemätaren och sprayat på elektronikrent. gjorde ingen som helst skillnad.
    Bytte en vakumslang från återcirkulations ventilen som var som ett gammalt tuggummi. Ingen skillnad.
    Bytt tändstift som såg helt okay ut i färgen, lite brunaktiga.
    Bytt luftfilter som inte ens såg skitigt ut när jag bytte.

    Idag ska jag byta bränslefilter eftersom jag tror det är igensatt då den går för magert enligt obd2 mätaren.

    Tändkassetten har jag inte bytt men det verkar vara nästa sak om jag inte får iordning på det, en dyr historia om det inte är det felet.

    En sak som slagit mig är att återcirkulations ventilen är dålig, att den inte gör sitt jobb, hur kollar jag det?

    Fenomenet som jag har visar sig BARA när jag har växel i och kör med bilen, inte när jag står stilla.

    Hoppas ni kan hjälpa mig gå igenom det här.

    *Edit* Jag har sett att det läcker lite olja och har varit under igår och tittat och ser att det kommer från oljekylarens ena röranslutning, precis där den går in i oljekylaren. Kan det vara det som gör att den går som den gör? Jag ska givetvis fixa det idag med. Väntar bara på att det blir lite varmare. dvs plusgrader

  2. #2

    Re: Saab 9-5 årsm -00 tappar ork vid fullgas

    Vad har du för motor, och vilken felkod har du?
    Läs av laddtryck vid tomgång, motorbroms och gaspådrag, speciellt när den slår ifrån.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    118
    Medlem#
    10589

    Re: Saab 9-5 årsm -00 tappar ork vid fullgas

    Det du förmodligen upplever (utifrån din beskrivning) är att du får fuel cut, dvs ditt laddtryck skenar och styrdonet klipper soppapumpen.
    Ta en skiftnyckel och känn på wastegate-armen som kommer ut från avgashuset i turbon, det ska vara ett "gummi"-motstånd och inget kärv. Kolla detta först
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappar effekt/hackar/rycker på fullgas OG9-5
    Av vossie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 20:11
  2. saab 95 2.3t.99 Problem vid fullgas.
    Av krille bus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 22:53
  3. Saab 9-5 årsm 02-05
    Av RZ i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •