Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

  1. #1

    Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Jag undrar hur en balansaxelkedja hörs som inte är ok. Jag har ett ljud som kommer från höger sidan som hörs mer när motorn är riktigt varm. Jag vet hur en kamkedja hörs som inte är ok den mer ett knack ljud. Detta ljud är inte ett knackljud utan mer ett skramlande ljud Kamkedja mätt till 11mm. Ljudet finns där även utan remmen. Jag har haft två st SAAB verkstäder att lyssna på det men alla säger att det är normalt. Men är ändå intresserad att få veta hur en kass balansaxelkedja hörs.Bilen är en Saab 9-5 från 2006 10400 mil.

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  2. #2

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    God kväll.
    Min erfarenhet säger att en dålig balanskedja kan vara tyst med kall motor, men rassla ordentligt varm motor. Så var det på min motor. Kedjan hade nött djupa spår i kåpan. Så slak var den.

    Mvh
    loca

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Lundgren
    Jag undrar hur en balansaxelkedja hörs som inte är ok. Jag har ett ljud som kommer från höger sidan som hörs mer när motorn är riktigt varm. Jag vet hur en kamkedja hörs som inte är ok den mer ett knack ljud. Detta ljud är inte ett knackljud utan mer ett skramlande ljud Kamkedja mätt till 11mm. Ljudet finns där även utan remmen. Jag har haft två st SAAB verkstäder att lyssna på det men alla säger att det är normalt. Men är ändå intresserad att få veta hur en kass balansaxelkedja hörs.Bilen är en Saab 9-5 från 2006 10400 mil.

    Rickard

    11 mm?

    Då lär den var så gott som ny.
    Per L håller järnkoll på sin kedja i denna tråd:
    viewtopic.php?f=3&t=260314
    10,5 mm efter 2300 mil.

    Kan det vara remspännaren du hör? Böjd dig ner och kika på den om den slår/vibrerar?

    (Per L, har du mätt kedjan igen får du gärna uppdatera din tråd. Jag är mycket nyfiken!)
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Återkommer inom kort med en ny mätning drygt 3000 mil efter bytet!

    Per L

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Får man fråga hur man kollar upp detta? Min låter inte. Men det kan vara kul och se hur mycket det är. Sen även lära mig hur man spänner kedjan ifall det behövs i framtiden.

  6. #6

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Även om kamkedjan är ok kan balanskedjan va tokslut. Så var det på min automatare efter 21000 mil.
    Mvh
    loca

  7. #7

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Hur hörde du att den inte var bra?
    Rickard Lundgren.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    282

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    På min MY05 9-5 2.0t automat var det totalslut vid 20500 mil. Balansaxelkedjan var helt slut. Ingen rasling eller så, men vid varv lite högre enn 2500 rpm hördes et ljud som kan beskrivas som et dårligt hjullager. Vid växlingar på höga varv var ljudet helt intenst...
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  9. #9

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    På min bil var den tyst vid kall motor. Vid varm motor var det ett högt rasslande. Om man frikopplat multiremmen och rasslet finns kvar är det väl inte så många kandidater kvar. Jag körde nog 2000 mil innan jag tog modet till mig och bytte allt med motorn på plats. Tror det är typ 8 år sedan och då kostade kpl sats 375 kr på SAAB.

    Mvh
    loca

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    130

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Tog nyligen bort min balansaxelkedja.
    Den var så gott som helt tyst vid kall motor och skramlade en del (låter precis som slut kamaxelkedja) Min balansaxelkedja hade också nött på kåpan, men nu är den som sagt bortplockad och bara en ny kamaxelkedja sitter på plats i stället.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: Hur hörs en inte ok balansaxelkedja

    Efter CFATE2008s fråga här ovan har jag nu kompletterat med aktuellt mått på min kamkedjespännare.
    Se viewtopic.php?f=3&t=260314&p=2285504#p2285504

    Per L

Liknande ämnen

  1. Plåtljud hörs när jag släpper tillbaka wastegaten
    Av Farmlip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 10:02
  2. 9-5:an hörs som kompressormatad
    Av Grenander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 00:16
  3. Hörs det direkt när kamkedjan börjar ge sig
    Av Ola Gustafsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •