Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Frågor kring SAAB 90

  1. #1

    Frågor kring SAAB 90

    Hej alla på forumet!

    Är nyregistrerad, så tänkte att man kanske skulle skriva ett par rader om sig själv i första tråden man skapar.

    Info: 19 år gammal, nyligen blivit ägare till en ljusblå SAAB 90 -86 med 129xx mil på mätaren tillsammans med ett par kompisar. Blev medlem för att samla information då jag och kompisarna tänkt fixa till den till bättre skick än vad den är i idag. Hungrar efter kunskap om bilen, och all kuriosa är rolig. Är registrerad på garaget.org, men känns bra att registrera sig där man kan få hjälp av ett helt gäng SAAB-ägare och entusiaster!

    Om bilen: Som nämnt ovan är det en SAAB 90 från 1986 med 129xx mil på mätaren.
    Inredningen är i fantastiskt skick, och motor samt låda är pigga och fräscha (även om det är ovant att starta bilen med choke).

    Nu till det negativa (som jag söker kunskap och hjälp kring). Bilen har blivit utrustad med ett kjolpaket som är fäst i nivå där vanliga "trimmet" sitter runt om. Den som fäst kjolen har helt enkelt borrat upp originalhålen, men i och med glapp har fukt trängt in och orsakat stora skador främst på förardörren. Så efter denna lite för långa informationstext så kommer jag till mina frågor:

    Vilka delar är kompatibla från SAAB 99, samt SAAB 900 med SAAB 90? Har fattat det som att SAAB 90 är en 'mix' mellan SAAB 99 (fronten) med SAAB 900 (baken). Passar SAAB 900-dörrar till vår 90a, eller är det från 99 samt 90 som gäller?

    Vilken dimension är det på högtalare i SAAB 90? Har läst mig till 3.5", men efter lite måttande känns det för stort? Söker en högtalare till förardörren i fråga för den som satt var paj, samt att kablaget var trasigt, men det löser vi.

    I nuläget är bilen avställd, och obesiktigad där det enda som tycks kunna underkänna den är ett litet hål i avgassystemet vid bakre ljuddämparen(?). Vad har bilen för svagheter som man bör undersöka vid ev. besiktning? Finns det något smart tips för att göra styrningen lättare, eller är det helt enkelt den något hårda styrningen man får leva med? Verkar finnas lite utrymme i motorrummet, så kamremmen bör kunna bytas av en person med relativt stor motorvana (läs far min).

    Bilen införskaffades för en mycket billig peng på en auktion, så finns lite pengar till övers för att göra i ordning på rostskador och byta ut slitdelar.

    Bifogar en något dålig bild på bilen tagen med mobilkamera:


  2. #2

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Citat Ursprungligen postat av Holyhead
    Hej alla på forumet!

    Är nyregistrerad, så tänkte att man kanske skulle skriva ett par rader om sig själv i första tråden man skapar.

    Info: 19 år gammal, nyligen blivit ägare till en ljusblå SAAB 90 -86 med 129xx mil på mätaren tillsammans med ett par kompisar. Blev medlem för att samla information då jag och kompisarna tänkt fixa till den till bättre skick än vad den är i idag. Hungrar efter kunskap om bilen, och all kuriosa är rolig. Är registrerad på garaget.org, men känns bra att registrera sig där man kan få hjälp av ett helt gäng SAAB-ägare och entusiaster!

    Om bilen: Som nämnt ovan är det en SAAB 90 från 1986 med 129xx mil på mätaren.
    Inredningen är i fantastiskt skick, och motor samt låda är pigga och fräscha (även om det är ovant att starta bilen med choke).

    Nu till det negativa (som jag söker kunskap och hjälp kring). Bilen har blivit utrustad med ett kjolpaket som är fäst i nivå där vanliga "trimmet" sitter runt om. Den som fäst kjolen har helt enkelt borrat upp originalhålen, men i och med glapp har fukt trängt in och orsakat stora skador främst på förardörren. Så efter denna lite för långa informationstext så kommer jag till mina frågor:

    Vilka delar är kompatibla från SAAB 99, samt SAAB 900 med SAAB 90? Har fattat det som att SAAB 90 är en 'mix' mellan SAAB 99 (fronten) med SAAB 900 (baken). Passar SAAB 900-dörrar till vår 90a, eller är det från 99 samt 90 som gäller?

    Vilken dimension är det på högtalare i SAAB 90? Har läst mig till 3.5", men efter lite måttande känns det för stort? Söker en högtalare till förardörren i fråga för den som satt var paj, samt att kablaget var trasigt, men det löser vi.

    I nuläget är bilen avställd, och obesiktigad där det enda som tycks kunna underkänna den är ett litet hål i avgassystemet vid bakre ljuddämparen(?). Vad har bilen för svagheter som man bör undersöka vid ev. besiktning? Finns det något smart tips för att göra styrningen lättare, eller är det helt enkelt den något hårda styrningen man får leva med? Verkar finnas lite utrymme i motorrummet, så kamremmen bör kunna bytas av en person med relativt stor motorvana (läs far min).

    Bilen införskaffades för en mycket billig peng på en auktion, så finns lite pengar till övers för att göra i ordning på rostskador och byta ut slitdelar.

    Bifogar en något dålig bild på bilen tagen med mobilkamera:

    Kul projekt!

    Personligen tycker jag nästan att airflow-kjolpaketet är tidsenligt i all sin osmaklighet (missförtå mig gärna rätt nu:-).

    Jag TROR att dörrarna passar från både 99, 90 och 900 men är inte riktigt hundra. Detta förutsatt att de plockas från en 2 eller 3-dörrars version vill säga. 4d och 5d har kortare dörrar. Vad som jag däremot VET är annorlunda är inre dörrsidorna, men de går ju att flytta...

    Kända fel finns det väl massor. Spontant tänker jag först på spindellederna som ofta är glapp, samt på handbromsen som tar på framhjulen ofta förlorar sin självjusteringsfunktion.

    Kamaxelremmen däremot tror jag inte att du behöver oroa dig för eftersom alla varianter av SAAB 90 hade kamkedja.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  3. #3

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Tack för tipsen!

    Kjolpaketet är snyggt, men har blivit tilltufsat under åren och är inte så läckert som vi hoppas på sina ställen. Är det några pengar i ett sådant paket? Vi överväger att ev. ta bort kjolpaketet och sätta dit det vanliga 'trimmet' om bytet av dörrar blir av. Rostfria dörrar i 500 kr-klassen kan nog vara svårfunna...

    När du talar om dörrsidan = panelen på insidan, va'? Placering av öppning, fönster-vev och dylikt bör ha samma placering?

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Kjolpaketet kan ni skänka till mej ifall det är i vägen. hehe.

    Dörrar ska passa från samtliga 99/90/900, (utom 4/5 dörrars) precis som Anders skrev, men backspeglarna samt rutorna skiljer på modeller före -81.

    Högtalarna sitter i dörrsidorna och borde vara 4", men det går ju att göra hålet större utan några direkta svårigheter, om man vill ha t.ex 5.25" eller 6.5"

    Om ni väljer att plocka bort kjolpaketet och köra på orginalutseendet så finns det en oanvänd frontspoiler med 2 extra små "krom"plast-lister till den, liggande i Uppsala fram till slutet av Juli, då den åker norrut. Ifall det skulle vara intressant, menar jag. Hade tänkt ha den på en 99a egentligen, men man är ju inte omöjlig.

    Välkommen i gänget för övrigt.


    Edit: Angående dörrsidan (dörrpanelen på insidan), så kan det skilja på hur dörrhandtag mm sitter, så mitt tips är att försöka få tag på dörrar kompletta med dörrsidor ifall ni inte är helt säkra på att det passar med orginalen.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  5. #5

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Kjolpaketet kan ni skänka till mej ifall det är i vägen. hehe.

    Dörrar ska passa från samtliga 99/90/900, (utom 4/5 dörrars) precis som Anders skrev, men backspeglarna samt rutorna skiljer på modeller före -81.

    Högtalarna sitter i dörrsidorna och borde vara 4", men det går ju att göra hålet större utan några direkta svårigheter, om man vill ha t.ex 5.25" eller 6.5"

    Om ni väljer att plocka bort kjolpaketet och köra på orginalutseendet så finns det en oanvänd frontspoiler med 2 extra små "krom"plast-lister till den, liggande i Uppsala fram till slutet av Juli, då den åker norrut. Ifall det skulle vara intressant, menar jag. Hade tänkt ha den på en 99a egentligen, men man är ju inte omöjlig.

    Välkommen i gänget för övrigt.


    Edit: Angående dörrsidan (dörrpanelen på insidan), så kan det skilja på hur dörrhandtag mm sitter, så mitt tips är att försöka få tag på dörrar kompletta med dörrsidor ifall ni inte är helt säkra på att det passar med orginalen.
    Hehe, blir nog till att försöka reparera det lilla som är sprucket med glasfiberspackel, och ev. plastning.

    Tack för informationen om dörrarna - väldigt hjälpsamt! Vi har ljusblå dörrar till SAAB 900 i närheten på skroten, men vet inte om nyanserna blir rätt. Känns som det är en knepig färg vi har, men antar helt och hållet att det är en originalfärg?

    Nja, blir att köpa 4"-högtalare då vi vill hålla den original. Jäkligt fräcka högtalargaller med SAAB-loggan sitter ju över alla fyra högtalare, dvs. två i framdörrarna och två i hatthyllan!

    Vi får klura på det, helt enkelt! Allt är bara tankar än så länge, och det som är bland första prio är att ställa på och besiktiga bilen!

    Och tack för det varma välkomnandet - kommer nog att fortsätta fråga om vår kära SAAB!

    Ang. dörren så har vi vår dörrsida löst och kommer att ha den som referens när vi köper dörr. Foton kommer att finnas med vid ev. bildörrsköp för att se att det blir rätt! Vill gärna hålla den så original som möjligt och då känns det bäst att ha "original-klädsel" till dörrarna!

  6. #6

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Börjar fundera på om den nyans vi har är original, eller om den lackats om någon gång i tiden. Någon som har info om det?

  7. #7
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Det ser ut som en orginalfärg. Kolla färgkoden vettja. På 900an så sitter det en plåt på balken under luckan i bagaget iallafall. Kanske sitter där på 90 med.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  8. #8

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Tycks vara original-nyans när vi kollade! Är jäkligt svårt att hitta diverse delar vi vill byta i just denna nyans, som är t.ex. förardörren som rosten ätit på rätt friskt. Nästa del i projektet är att avlägsna kjolpaketet för att titta om det blivit sönderätet runt de andra delar, men håller tummarna att det ser fint ut runt om!

    En annan fråga: Vad är det för pengar i ett airflow-kjolpaket? Någon på Garaget hade köpt ett fint airflow-paket för 4500 kr. Är det verkligen så att man får flera tusenlappar för ett 'original'-airflow, eller är det bara en engångsföreteelse?

  9. #9
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Frågor kring SAAB 90

    Airflowpaketen är inte särskilt vanliga, så prislappen hamnar därefter.

    Tror säkert ni kan få ut en 2-3000 för detta trots lite skador, så länge det är användbart och komplett med skärmbreddare och fästen.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  10. #10
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Frågor kring SAAB 90

    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Frågor kring A-bussningar Saab 9-5 2.3t BP -08
    Av Renjaveln i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 07:09
  2. Frågor kring växellådan i en Saab 9-5 2.3t BP -08
    Av Renjaveln i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 02:19
  3. Frågor kring högtalare och stereo. -saab og 9-3
    Av danson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 00:23
  4. frågor kring turbo saab 900-ng -95
    Av Flumdum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •