Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta vevlager, vad mer bör bytas? B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Byta vevlager, vad mer bör bytas? B2x5

    Hej!

    Jag behöver byta vevlager på min 9-5 2,3t -99, men jag undrar vad mer som bör bytas när oljesumpen ändå är nere.
    Vilka packningar? Andra lager än bara vevlager? osv.

    Då jag endast kommer ha tillgång till billyft under dagen skulle jag behöva veta innan man börjar bytet.

    // Marcus
    9-5 2,3t -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    948

    Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Om du har missljud från vevlager så ska du ha bra tur om vevaxeln är ok. Ända sättet är att plocka ner tråget och undersöka. Men jag tror vevaxeln är skadad.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 914

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    spåkulan ger ingenting ..........vi vet ingenting varför du gör det eller skicket på din motor.
    Det låter dock vågat att göra det på en lånebrygga, risken är väl överhängande att det tar tid och kanske krånglar mer än du tror.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    spåkulan ger ingenting ..........vi vet ingenting varför du gör det eller skicket på din motor.
    Det låter dock vågat att göra det på en lånebrygga, risken är väl överhängande att det tar tid och kanske krånglar mer än du tror.
    Sorry, glömde skriva skick osv.

    Motorn har gått 20700 mil och har en fullstämplad servicebok, jag gör bytet eftersom motorn har börjat knacka och jag var hos en bilmekaniker som sa att det troligtvis var vevlagerna som började ge sig. Billyften tillhör en av farsans arbetskompisar så det går att använda den längre ifall det behövs.

    Men om veven har tagit skada är det att plocka ner hela motorn som gäller?
    Är det i så fall billigare att köpa en begagnad motor än att lämna för reparation?
    9-5 2,3t -99

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 914

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    sätter du i nya lager så blir det kanske tyst ett tag men då veven oftast är sliten den också så lär det väl vara en tidsfråga innan de nya lagrena är förstörda.
    Allt beror ju på hur det ser ut men knackar det på en cylinder så kan man ju nästan slå sig i backen på att veven garanterat är ful den också.
    Beror det sen på bristande service och att oljan koksat så lär det väl se ut därefter i resten av motorn.......

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Tack för informationen!

    Detta låter inte bra, får väll kolla veven innan jag beställer lager osv.
    Det är väll bara att hoppas att veven har klarat sig.
    9-5 2,3t -99

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    36

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Har motorn bankat så finns det stor risk att även stakarna har blivit en smula ovala, detta är mycket svårare att se och bör mätas upp

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Ska de knacka så stakarna blir krokiga så får de knacka som satan.. staken bör ha blåanöpt innan å då ska man ju verkligen inte använda dem ändå.. Är veven motförmodan fortfarande friskt utan repor och materialrester från det dåliga lagret så ser jag inte varför motorn inte skulle gå många tusen mil till.
    Kan vara bra å byta ramlager med när du ändå är i farten.. Men de är ju betydligt jäkligare än vevlagrena!
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Om motorn bara har gått 21000 mil, det inte knackat mycket och vevaxelns lageryta ser bra ut så kan det mycket väl fungera många mil ytterligare genom att byta lager.

    Dock kanske man skall fundera på varför skadan uppkommit och åtgärda detta! Glidlager av den typ som finns på en vevaxel är mycket stryktåliga om det bara finns tillräckligt med smörjning. Smörjsystemet är således den troliga boven.
    Hittas inget speciellt fel så kan man ju alltid sätta dit en oljetrycksmätare för att ha koll på trycket, börja byta olja oftare än man gjort, kolla oljenivån ofta samt hålla nivån hela tiden på max.

    Ett vevstakslager på en gammal BMW jag haft började knacka litet vid ca 20.000 mil. På lagret syntes skador och lagerytan på veven hade blivit repig så att man tydligt kunde känna det med nageln. Dock var diametern OK när jag mätte med en micrometer. Jag chansade och bytte lager och motorn gick ytterligare 30år och 55.000 mil. Och då var veven inte värre än att den hade kunna fortsätta att användas i många, många ytterligare mil om jag velat.

    Per L

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Tack igen för informationen!

    Jag tror det är vevhusventilationen som har orsakat detta, jag märkte nu att det inte var den senaste versionen.
    Men borde inte ramlager tagit mycket stryk också ?
    9-5 2,3t -99

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Ofta är det vevlagren som tar mest stryk!

    Man beror felet på för lite smörjning så har ju även ramlagrena fått "för lite" smörjning så jag skulle allvarligt överväga att byta dessa också när man ändå är där och grejar!

    Enda skälet att låta bli är väl om man bara har plockat bort tråget. Då kan man ju plocka bort ramlageröverfallen och se hur lagren ser ut. Om dom ser bra ut kan man chansa och bara byta vevlagren och se vad som händer.

    Per L

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: Byta vevlager 9-5, vad mer bör bytas?

    Tänkte ta ner oljesumpen i helgen och kolla hur det ser ut.
    Samtidigt tänkte jag uppgradera vevhusventilationen men behöver man använda någon typ av "Engine Flush" innan man byter ?
    T.ex denna http://www.autokatalogen.se/afw/udde...odeIdNo=294664
    9-5 2,3t -99

Liknande ämnen

  1. Klassning av vevlager B2x5
    Av Racercalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-01-03, 20:12
  2. [LÖST] Måste packning bytas till oljesil B2x5
    Av Raysed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-07, 20:52
  3. Frågor om ram- och vevlager B2x5
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-06-14, 08:48
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 15:08
  5. Byta vevlager på cykel / rotationsriktning?
    Av Herr Thomas i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •