Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ta isär kontakt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    2

    Ta isär kontakt

    Host, tja, eftersom man har massvis med otur när man tänker så får man väl ställa en dum fråga här då. Jag ska ta ut en strålkastar-torkarmotor på en og-93 men jag begriper inte hur jag ska få isär kontakten utan att ha sönder den

    Det är ju någon form av genomgående clips som låser kontakten så att det inte går att dra isär hur som helst. Jag har försökt bryta lite i den (clipsen) men det vill liksom inte ge med sig, sitter som berget. Mer våld eller kan någon som tipsa om hemligheten bakom denna låsning...

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163

    Re: Ta isär kontakt

    Om det är en "standard SAAB-kontakt" så skall du dra ut den röda delen någon halvcentimeter, dra den åt "kortsidan" där du ser hela den röda sidan. Ev kan du behöva hjälpa till med en skruvmejsel eller liknande.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Ta isär kontakt

    Som JSN säger.

    Ta ett verktyg med stor yta, gärna en mejsel med bitshållare men utan bits eller liknande, och tryck på de två utstickande plastbitarna i kontakten. Du kan också prova mecka med en flat mejsel på andra änden där den stora plattan sitter.

    När du har lyckats rubba klipset så kan du sedan helt enkelt dra ut den genomgående plastdelen åt sidan samtidigt som du ruckar kontakten bakåt.

    När du sätter tillbaka den är det bara att sätta i kontakten en bit och trycka den innåt samtidigt som du trycker in den genomgående plastdelen. Den är självlåsande/självupplåsande kan man säga.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    2

    Re: Ta isär kontakt

    Okej, tack, ska försöka igen då. Har verkligen pressat, klämt och bänt men int f-n fick jag loss det, spekulerade i om det fanns någon dold låsklack någonstans...

    Tja, gå det inte med våld så för man ta till mer våld.


  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Ta isär kontakt

    Haha dessa jävla påfund ! Hade samma problem, jag gav upp, skiten vägra släppa..magnetventilen var det tror jag. Kontakten till denna.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Ta isär kontakt

    dom kan sitta hårt som f*n.. särskilt om dom har utsatts för värme eller mycket smuts...

    bara att sätta i en mejsel och fryta lite hårdare mellan det svarta och det röda... testa med lite wd40/5-56!
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Ta isär kontakt

    Fick loss med våld råkade dock bryta av en nippel till MVn. Är för hårdhänt ..därför jag sitter när jag kissar (skämt) haha


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

Liknande ämnen

  1. Ta isär OK
    Av tuvor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 23:38
  2. HUr får man isär låda
    Av John Nite i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •