Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fronten på bilen skrapar i :(

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Fronten på bilen skrapar i :(

    På under den senaste tiden så har jag börjat märka att fronten på min bil skrapar i asfalten mycket lättare vid farthinder med mera jämfört med tidigare.

    Bilen är Saab 9-3 M04 Aero, 14 000 mil på mätaren.
    Jag bytt den främre fjädringen vid 9 000 mil, vad jag har kunnat se framifrån på bilen vid stilla stående läget är att inget ovanligt som "hänger" ner i fronten. Kan det vara något annat än fjärdringen/stötdämpare som som orsakar detta problemet?

    Jag har försökt hitta nya fjädrar till min bil hos speedparts
    Dessa verkar vara rätt nära :S
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 90594.html

    När jag kollade färgkoden på mina så har de dock "Röd Vit Rosa"

    Bäst hade ju varit om jag kunde byta hela fjäderbenet, tex
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 73289.html

    Någon som har bytt komplett fjäderben förut? Det verkar ganska enkelt om man kollar i WIS

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Hur tusan kör du?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Hur tusan kör du?
    Jag kör inte särskilt hårt :P Framfjädringen var tydligt sönder från början när jag köpte bilen vid 7 200 mil men det kom fram först vid servicen 9 000 :P

    Sen tog väl hjulupphängningen lite stryk när jag var och körde till och i Ukraina...

    Men för att komma tillbaka till mina nuvarande problem, så kan fronten skrapa i vid ganska låga hastigheter, jag måste i princip krypköra över alla farthinder för att inte skrapa i

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Men för att komma tillbaka till mina nuvarande problem, så kan fronten skrapa i vid ganska låga hastigheter, jag måste i princip krypköra över alla farthinder för att inte skrapa i
    Då är det något som är fel, finns ju däremot de som kör över guppen i 50 knyck och det kanske inte riktigt är tanken.

    Skulle tippa på att dämparna är slut men vad vet jag

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Men för att komma tillbaka till mina nuvarande problem, så kan fronten skrapa i vid ganska låga hastigheter, jag måste i princip krypköra över alla farthinder för att inte skrapa i
    Då är det något som är fel, finns ju däremot de som kör över guppen i 50 knyck och det kanske inte riktigt är tanken.

    Skulle tippa på att dämparna är slut men vad vet jag
    50 är att drömma :P jag vågar knappt köra i 20-30

    Jag ska köra förbi hos mina däck-killar snart och låta de titta efter :P fast det är ju alltid bra att samla information från olika håll

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    20-30?
    Jag brukar hålla Max 10 över gupp. Med cabben som är sänkt är det 1-2km/h som gäller om man vill ha aeropaketet kvar på bilen...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    20-30?
    Jag brukar hålla Max 10 över gupp. Med cabben som är sänkt är det 1-2km/h som gäller om man vill ha aeropaketet kvar på bilen...
    Ja, det beror ju på hur hindret ser ut... Jag har haft bilen de senaste 7 000 milen utan att köra andra bilar under tiden och den har börjat stöta i märkbart lättare än tidigare. Så det är inte relaterat till min körhastighet.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    20-30?
    Jag brukar hålla Max 10 över gupp. Med cabben som är sänkt är det 1-2km/h som gäller om man vill ha aeropaketet kvar på bilen...
    Ja, det beror ju på hur hindret ser ut... Jag har haft bilen de senaste 7 000 milen utan att köra andra bilar under tiden och den har börjat stöta i märkbart lättare än tidigare. Så det är inte relaterat till min körhastighet.
    Besökte min verkstad precis, han kände på fjädrar mm, jag antar för att kolla efter bristningar :P sen tryckte han lite på bilen uppifrån och neråt :P Den studsade fint tillbaka gick beskedet att det inte är något på vare sig fjädring eller stötdämpare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Hur höga gupp är det vi pratar om? Lite skumt att din front skrapar i guppen hela tiden om det inte är fel på varken fjädrarna eller stötdämparna..

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Kanske fartguppen som blivit högre?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Jag kan nästan lova att den inte skrapar i. Det är troligen gummibussningarna till krängningshämmarens överfall som är torra. Detta skapar ett jävla oljud som påminner om skrapande front. Inget farligt. Man får demontera överfallen, ta bort gummina och lägga på ett fett och återmontera.

    Ljudet kommer nästan bara då hjulen fjädrar likadant fram, inte sant? Typ vid farthinder. Öppna huven och tryck/gunga på bilen fram så hårt du kan så bör du kunna höra lite av ljudet.

    Lycka till

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jag kan nästan lova att den inte skrapar i. Det är troligen gummibussningarna till krängningshämmarens överfall som är torra. Detta skapar ett jävla oljud som påminner om skrapande front. Inget farligt. Man får demontera överfallen, ta bort gummina och lägga på ett fett och återmontera.

    Ljudet kommer nästan bara då hjulen fjädrar likadant fram, inte sant? Typ vid farthinder. Öppna huven och tryck/gunga på bilen fram så hårt du kan så bör du kunna höra lite av ljudet.

    Lycka till
    Tack för tipset, ska testa. När jag var på verkstaden så tryckte/gungade kille på bilen ungefär enligt det du säger, men jag ska testa ändå. Kan du länken till komponenten på speedparts eller någon site där jag kan få en bättre uppfattning om exakt vilken del det handlar om?

  13. #13

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Tack för en bra tråd och en möjlig lösning...

    Jag själv har samma problem på vänsterssidan på min Turbo X, har varit inne på Saabverkstad utan att de kunnat hitta vad det är som är fel.

    Är det mycket som behöver demonteras för att kunna få loss gummibussningarna och fetta in dem? Hur mycket jobb på ett ungefär?

    Tack på förhand!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    En TurboX bör vara en -08 och då är dessa bussningar fastvulkade i hämmaren, och bör inte vara orsaken till ditt skrapljud. Äldre 9-3 har lösa bussningar och dessa brukar låta förskräckligt.

    Om jag får gissa, så har du ett annat problem. Vad är svårt att säga tyvär.

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Vanligt fel! Kostar knappt nåt att lämna in och byta till nya.
    (Typ 1000-1500 har jag för mig)

    Att smörja de gamla hjälper bara ett tag...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    Jag lyckades inte få något missljud från bilen i stillastående läge...
    Sen började jag fundera lite mer och kom på att jag faktiskt inte har några farthinder på mina vanligaste vägar, så kanske är som folk föreslog i början att jag helt enkelt slappnat av vid farthinder :P får helt enkelt ta det extra lugnt

    Men det blir intressant att höra vad andra råkar ut för.

  17. #17
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Fronten på bilen skrapar i :(

    En sak som fascinerade mig lite bara; om man tror att bilen skrapar i, kollar man inte hur det ser ut under fronten då så att man ser om den tar i eller om det är något annat som låter? Det blir ju rejäla repor menar jag som syns och känns om den tar i menar jag, så det verkar lite svårt att missuppfatta bussningsljud för att fronten tar i

    Inget illa menat.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

Liknande ämnen

  1. Bromsar skrapar 9-3ss
    Av intruder24 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:15
  2. Fronten skrapar i
    Av Ixion i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 22:01
  3. Nya fronten på gamla bilen?
    Av Buppie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 22:40
  4. 195/65/R15 skrapar i på NG900!
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •