Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig gas

  1. #1

    Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig gas

    Som de står i topic så har jag en Saab 9-5 Aero -00 med -03 motor. Den är steg 3 trimmad och har sen jag köpte den gått lite konstigt. Detta har bara blivit värre och värre nu..

    När man ger kraftig gas på tex 2:a växeln så sticker den sen tappar effekt och ibland smäller till (som en baktändning) o då släpper man gasen helt o sen ger fullt igen så sticker den. Man kan smyga på gasen och då fungerar den oftast som den ska. Ibland blir symtomen samma som vid snabb fullgas. Även när man kör lite snabbare så kan man känna att bilen blir orklös och man släpper gasen antingen helt eller lite o sen gasar igen så ger den fullt igen.

    Har bytt magnetventil, dumpventil, olja, filter, luftfilter (varit öppet sedan trimning), tändstift, ventiler som går till blåventilerna och har en kontakt i sig, blå ventilerna är utbytta till V.A.G ventiler, diverse vaccumslang är också utbytt.

    Någon som vet va felet kan vara? Vill verkligen få den att gå bra

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Hej!

    Vad skruva du i för tändstift?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 103

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Den övre backventilen (vid insuget) till tankurluftningen är kass, eller är inte tillräckligt kraftig för att hålla emot.

    När den nedre (vid R-slangen) går sönder får man grundladd endast, och när den övre går sönder så får man dessa effekter vid fullgas. Det är när ventilen släpper luften bakvägen som smällarna kommer.

  4. #4

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    Vad skruva du i för tändstift?

    Mvh
    BCR8ES dessa satte jag dit. Ska va för bilar med högre effekt uttagning

    Den övre backventilen (vid insuget) till tankurluftningen är kass, eller är inte tillräckligt kraftig för att hålla emot.

    När den nedre (vid R-slangen) går sönder får man grundladd endast, och när den övre går sönder så får man dessa effekter vid fullgas. Det är när ventilen släpper luften bakvägen som smällarna kommer.[/quote]

    Menar du en av "blå ventilerna" då? eller menar du någon annan? För vet inte riktigt vilken det är som går till tankurluftningen såvida de inte är övre blå ventilen

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Du bör köra med BCPR7ES-11, viktigt att det är ett resistor stift.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Du bör köra med BCPR7ES-11, viktigt att det är ett resistor stift.

    Mvh
    Vad är de för skillnad? Så du tycker jag ska slänga dit mina gamla? Dom är bara körda ca 1000 mil

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Missa lite i ditt svar såg att det var rätt typ av stift, men tycker inte du behöver köra med 8or iaf inte med ett steg 3 räcker gott och väl med 7or.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Missa lite i ditt svar såg att det var rätt typ av stift, men tycker inte du behöver köra med 8or iaf inte med ett steg 3 räcker gott och väl med 7or.

    Mvh
    Aha okey

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 103

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Det är dessa backventiler som du säger du bytt till VAG. De är 2 till antalet, blå till färgen, och hör hemma tillsammans med tankurluftningen.

    Enklaste testen är att du drar loss slangen från den övre backventilen och pluggar vid insuget. Om bilen går rätt då så har du ju hittat problemet.

  10. #10

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det är dessa backventiler som du säger du bytt till VAG. De är 2 till antalet, blå till färgen, och hör hemma tillsammans med tankurluftningen.

    Enklaste testen är att du drar loss slangen från den övre backventilen och pluggar vid insuget. Om bilen går rätt då så har du ju hittat problemet.
    Okey då va ja med på va du mena Ska prova det när jag kommer hem Tack så länge!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    39

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Får jag lägga mig i debatten lite....?
    Kan någon förklara för mig hur funktionen med dessa backventiler är? Att de bara ska släppa luft igenom på ett håll, det begriper nog de flesta, men vad ha de för uppgift? Och varför sitter det 2 blåa backventiler? Som jag fattat det så sitter de ju på samma slang...

    Vad innebär tankurluftningen? Är det bränsletanken som åsyftas? Och på vilket sätt?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 103

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Det låter som en lätt fråga, eller hur?

    Enligt nyare miljöbestämmelser så får inga bensinångor läcka ut till omgivningen. Av den anledningen är bränslesystemet slutet. Dock utvidgar bensin sig vid värme, och allteftersom man förbrukar bensin måste den ersättas av luft i tanken.

    Tanken luftas genom att en ventil öppnar en ledning mellan en sugande del på motorn och bensintanken varvid ångor och övertryck i tanken sugs in i motorn och förbränns.
    På en turboladdad bil kan man dock inte alltid räkna med att det är undertryck i insuget som på en sugmotor.
    Saab löste problemet genom att sätta ett T-kors efter ventilen som öppnar mot tanken. De 2 ledningarna från T-korset drog man sen å ena sidan till insuget och å andra sidan till insugsröret till turbon.
    I det fall att motorn är under låglast och således har undertryck i insuget så sugs gaserna från tanken till insuget och vidare in i motorn, och i det fall motorn är under höglast och således har övertryck i insuget så leds gaserna mot turbons insug där det då är undertryck.
    De 2 slangarna försågs med backventiler så att luften från tanken bara kan flöda bort från tanken, mot motorn.
    Backventilen vid insuget öppnar mot insuget så gaserna kan flöda ditåt, men vid turbotryck så håller backventilen emot. Ventilen vid turbon gör motsvarande. Beroende på motorns arbetstillstånd så flödar alltså gaserna in i motorn på den sida det är undertryck, och backventilerna ser till att det inte kan flöda baklänges.

    Om den övre ventilen vid insuget går sönder så går turbotrycket tillbaka in i slangen och går ut genom den andra ventilen vid turbon. Motorn tappar då uppmätt luft varför den går väldigt fett, därav smällandet.
    Om den nedre ventilen går sönder så blir det ett mottryck på magnetventilen eftersom slangen är ansluten till en av slangarna till magnetventilen och gör då så att tryckregleringen sätts ur funktion och man kan endast uppnå grundladdtryck.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 250
    Medlem#
    6069

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Men på nyare 9-5 (06- ?) så har man tagit bort T-korset och den nedre/främre backventilen har jag för mig...?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Men på nyare 9-5 (06- ?) så har man tagit bort T-korset och den nedre/främre backventilen har jag för mig...?
    Korrekt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    39

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Tack Bollman för en mycket bra och upplysande förklaring.
    Min tanke blir då varför man inte kopplade slangen från tanken till före turbon på insuget där det alltid är undertryck? På så vis hade man ju sluppit backventiler o T-kors.....
    Men det var väl en för enkel lösning. Antar att det är mera komplicerat än så.
    /Sangris
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 103

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Tja, som du ser så valde man att förenkla genom att ta bort den nedre istället. Jag tror att det är lite för lite undertryck före turbon. Om det är ett stort undertryck där så innebär det ju att turbon inte får i sig tillräckligt med luft så det vore nog inte så bra. Det kan tänkas att när man bytte saxofon och kobra så blev det lite för lite undertryck där ändå.
    Det bästa är ju i insuget är det är rejält undertryck sålänge man inte har turbotryck. Jag gissar att SAAB resonerade som så att man istället ändrar i T7-programmet så man inte öppnar avluftningsventilen när det är turbotryck i insuget

  17. #17
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Citat Ursprungligen postat av bollman

    Om den övre ventilen vid insuget går sönder så går turbotrycket tillbaka in i slangen och går ut genom den andra ventilen vid turbon. Motorn tappar då uppmätt luft varför den går väldigt fett, därav smällandet.
    Om den nedre ventilen går sönder så blir det ett mottryck på magnetventilen eftersom slangen är ansluten till en av slangarna till magnetventilen och gör då så att tryckregleringen sätts ur funktion och man kan endast uppnå grundladdtryck.
    Väldigt bra beskrivning
    Men det räcker med att den övre går sönder för att få laddtryck in i magnetventilen, den nedre flödar ju åt magnetventilens håll. Du kommer inte märka någon skillnad som det bara är den nedre som går sönder då du istort sätt aldrig har något övertryck på den sidan. Till 99% så är det alltid den över som går sönder.

    På 06an har man ju gjort om det där lite och är inte lika lätt att upptäcka som tidigare då du bara förlorar lite laddtryck den vägen. Och inte säkert du kommer märka något förän du börjar mäta laddtrycket. Den slang som förut gick till R-slangen går nu direkt till luftfilterboxen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    39

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Finns det något flödesschema eller liknande där man kan följa slangarnas förläggning och hur de är anslutna mot magnetventiler, backventiler, insugsrör etc.?
    Det vore lättare att hänga med i resonemanget hur det hela fungerar.....
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  19. #19

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Testade att plugga blåventilerna vid insuget på olika sätt. Gav dock ingen skillnad.. Bytte till mina gamla tändstift som är 7or och det gav lite skillnad. Kompisen misstänker att turbon börjar bli kass. Kan de ha nån roll i de hela?

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig ga

    Du bör nog kolla upp bränslesidan.
    När byte du soppafilter sist?
    Orkar pumpen leverera tillräckligt med soppa?

    Om du har vägarna förbi Norrköping så kan ja hjälpa dig lite, har en extra tändkassett ligger om du inte provat med en annan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18
  2. Bilen tappar all effekt!! 9-3 ss aero
    Av saab_per4mance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •