Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Villkor för start av regenerering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Villkor för start av regenerering

    Har precis köpt en 9-3 1,9 150hk 2006, tillverkad hösten 2005.

    Har sökt och läst varenda tråd om detta med regenerering utan att hitta svar...

    Vilka villkor måste uppfyllas för att regenereringen ska starta?

    Köpte bilen på firma och termostaten verkar va kass (går knappt över kvarts temp, om halv är normal) och försäljaren vill inte byta termostaten åt mig för det behövs inte enligt honom.

    Hur varm måste bilen va för att reg. ska starta?
    Kopplade in en tech2 för att blåsa ur det manuellt efter att jag kört 50 mil landsväg och det stod att det va 84% fullt och det va tjurigt att få igång proceduren för att den gnällde om att motortemp va för låg.

    Hur långt måste man köra innan reg. startar?
    Jag klämde kylarslangen med en tving och dråg en 20 min repa på motorvägen med inkopplad elm327 som visade en motortemp på ca 82 grader. Va det varmt nog?

    Det jag egentligen undrar är om jag ska ställa bilen tills jag fått hem en termostat från ebay eller om jag utan risk kan köra med bilen? Denna tech2 finns dessutom 20 mil bort och lite drygt att åka dit med lysande ce och limp home.

    I min instr bok står det inget nyttigt förutom att en reg kan ta upp till 8 minuter.
    Hittade även detta i en tråd:
    ""
    Såhär står det om regenereringen i instruktionsboken.
    Regenereringen sker automatiskt. Tiden mellan varje regenerering påverkas av vilken typ av trafik bilen körs i. Landsvägskörning ger längst intervall. En regenerering kan ta upp till 8 min.

    Regenereringen startar när vissa villkor uppfylls, t.ex.:
    -motorn ska ha varit igång minst 5 min
    (vid kallt väderlek upp till 15 min).

    -hastigheten ska vara minst 25 km/h.

    Om bilen bara körs kortare sträckor kommer inte regenereringen att starta. För att undvika detta rekommenderas att man kör 20 min. landsvägskörning minst var 1000 km. Då kommer regenereringen att genomföras. ""

    Nån som vet alla villkor??

    Tack och bock!
    9-5 2.3 2007

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Villkor för start av regenerering

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    försäljaren vill inte byta termostaten åt mig för det behövs inte enligt honom.
    Verkar ju vara en seriös firma.....
    Säg till firman att om de inte fixar det så kommer regenereringen inte fungera eftersom motorn inte får upp tempen, och då kommer du istället tillbaka med ett garantiärende där de får byta partikelfilter åt dig. Så kan han ju själv räkna ut vad som blir billigast.

    Tyvärr kan jag inte ge någon direkt klarhet i vad som gäller de tekniska frågorna du hade, men baserar ovanstående uttalande på vad du själv hade skrivit från instruktionsboken
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53

    Re: Villkor för start av regenerering

    Jag kan absolut inte dem tekniska detaljerna. Men när mitt är fullt så tar jag en repa på landsvägen i 20 minuter och det räcker oftast. Jag har så kort till jobbet så jag brukar få göra detta 1 gång per månad kanske.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Villkor för start av regenerering

    Fick du aldrig gjort en manuell regenerering med Tech2?
    Det var längesen jag körde en sådan på en diesel nu, men jag kommer ihåg att de är väldigt kinkiga med tempen ja.
    För det är ju definitivt det bästa sättet att få rent DPF.

    Annars byt termostat själv om inte säljaren vill stå för det och gör sedan en manuell reg. med Tech2.
    Termostaten kostar ju inte mycket.

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Villkor för start av regenerering

    Det finns nog inget sätt att få reda på alla villkor tror jag, det är inget man skriver öppet.

    Då jag sysslar med liknande system fast i lite större motorer har jag svårt att se att motortempen inte skulle vara en av startkriterierna.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Villkor för start av regenerering

    När jag kopplade in min kompis tech2 så sa den att det va 955 km sedan reg. va startad och filtret va ju rätt fullt... Jodå vi fick igång en manuell regenerering efter att ha stått och gasat i 5 min så motorn steg några grader i temp.

    Jo det va Biva Örebro och jag ska ringa idag och fråga varför jag inte fick nån varudeklaration. Gäller ju att välja dom stora seriösa kedjorna

    Men den är ju från -06 och har gått 17 000 mil så jag förväntar mig ingen heltäckande garanti.

    Jag trodde att det fanns nån som satt på info i stil med
    >motor igång 15 min
    >temp över 85 grader
    >minst 2000 varv
    osv

    En annan sak jag funderade på va att tempmätaren stod på normal när tempen enligt min elm327 va mellan 80 och 102 grader. Så ingen vidare linjär skala där inte.
    9-5 2.3 2007

  7. #7

    Re: Villkor för start av regenerering

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    En annan sak jag funderade på va att tempmätaren stod på normal när tempen enligt min elm327 va mellan 80 och 102 grader. Så ingen vidare linjär skala där inte.
    Så länge motortemperaturen ligger i det normala intervallet kommer mätarnålen alltid att peka på "normal". Denna funktion är inbyggd i instrumentet. I en og9-5 kunde intervallet ändras med TECH2 men detta går inte med en ng9-3. I min gamla 9-5 ändrades intervallet till att ha samma min och max och denna ändring gjorde att nålen uppförde sig som förväntat; t.ex. kunde man se när termostaten öppnade.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    82

    Re: Villkor för start av regenerering

    Går tillsatsvärmaren?

    /Lasse

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Villkor för start av regenerering

    Citat Ursprungligen postat av B235R
    Går tillsatsvärmaren?

    /Lasse

    Tyvärr inte. Men 10 mil motorväg med +6 ute så bör väl temp gå upp till normal?
    Försäljaren sa att den funkade och att han hade provkört den flera ggr och när jag hade inne bilen för byte av brusten framfjäder felsökte dom och sa att matarpumpen va död. Dom sa att dom beställt en och att dom skulle ringa när dom fick hem den.


    Hade en v70 d5 -06 förut och den tog bara 45 km på sig att komma upp i normaltemp en kall, -22, lördagsmorgon på motorvägen med trasig diesel-bazooka.
    9-5 2.3 2007

Liknande ämnen

  1. Hur mycket hjälper en regenerering vid igensatt partikelfilt
    Av LupusTID i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 09:00
  2. rök vid start 9-5 2.3t
    Av DadaT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 17:19
  3. Blå rök vid start
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •