Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur ska rattlåset fungera? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    11

    Hur ska rattlåset fungera? NG9-3

    Hej, fick en tvåa på besiktningen pga att mitt rattlås inte fungerade tillfredsställande. Då jag skickade sambon på besiktning så vet jag inte exakt hur de kom fram till att det var ur funktion men de va tydligen tre man som höll på att kolla på de...
    Jag har inget minne av att rattlåset inte fungerar tidigare så Jag satte mig och provade detta ikväll. Jag kan vrida ratten till vänster när nyckeln är urdragen, det klickar till när jag vrider ratten till vänster. Försöker jag vrida den till höger så låser sig ratten nästan direkt. Jag kan vrida till vänster men aldrig till höger. När jag sen sätter i nyckeln klickar det till i ratten och den flyttar sig lite och man kan då vrida på ratten. Har läst lite på nätet och läst om felkoder om rattlås men har aldrig fått något sådant. Vad är det då besiktningen begär? Ska ratten låsa åt båda hållen?

    Hur fungerar det på era saabar?

    Om det nu är fel, har någon någon teori om vad som kan vara fel och hur det åtgärdas?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Hej!

    Mkt möjligt att den måste låsa åt båda hållen, själv tycker man ju det räcker med åt ett håll går ju inte köra bilen iaf lr ja det går ju men har du väl börjat svänga åt ena hållet så är det ju kört

    Minns inte hur min låser man kan kolla det imorgon.
    Har du för bil?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    11

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Är det någon här inne som kan kontrollera hur det fungerar i sin Saab? Vore mycket hjälpsamt. Ringde BIVA i Linköping men fick bara prata med mekaniker via tjejen i telefon så det var inte helt solklart svar från dem. Hon sa att antingen brukar rattlåset vara helt trasigt eller fungera. Mitt är något mellanting...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Kollade min 9-3 SC -09, men är rätt säker på att funktionen är densamma på min -03.

    Vrider jag ratten åt vänster så låser den sig (klickar till) så det inte går att vrida åt något håll. Testade inte vad som hände om jag vred den åt höger från början.

    Lär ju kunna vara något fel på rattstången i ditt fall misstänker jag. Har tidigare haft lös delen som är själva rattlåset och det är bara en "pinne" som åker in/ut.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    11

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Kollade min 9-3 SC -09, men är rätt säker på att funktionen är densamma på min -03.

    Vrider jag ratten åt vänster så låser den sig (klickar till) så det inte går att vrida åt något håll. Testade inte vad som hände om jag vred den åt höger från början.

    Lär ju kunna vara något fel på rattstången i ditt fall misstänker jag. Har tidigare haft lös delen som är själva rattlåset och det är bara en "pinne" som åker in/ut.

    Pratade med besiktningsstationen precis och nu säger dom att ratten inte måste låsas åt båda hållen. Så länge det fungerar som stöldskydd så skulle de va bra. Å andra sidan sa en annan besiktningsman att det måste fungera precis så som den fungerade när den var ny. Så får kolla på detta i helgen. Är det någon som vet hur det är uppbyggt och varför den bara låser när man vrider åt höger och inte åt vänster? Alla tips är välkomna

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Ja förstår inte vad besiktningen har med rattlåset å göra, egentligen. Man kan ju besikta utan varken nycklar eller annat o bara hoptåtade kablar m.m.

    Eller e de för att nån bestämt att det ska vara extra krångligt på nyare bilar???

    Aldrig hört talas om detta förut under de snart 40 år jag varit bilägare.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Ja förstår inte vad besiktningen har med rattlåset å göra, egentligen. Man kan ju besikta utan varken nycklar eller annat o bara hoptåtade kablar m.m.

    Eller e de för att nån bestämt att det ska vara extra krångligt på nyare bilar???

    Aldrig hört talas om detta förut under de snart 40 år jag varit bilägare.
    Ett rattlås som INTE låser när det ska kan mycket väl låsa sig när det inte ska... Det är nog det man vill undvika, därav nedslag på besiktningen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Jag fick nerslag på vår 89'as 9000 när rattlåset inte fungerade. Bilen hade stulits för tidigare ägare så låset var knäckt och startknapp var monterad. Tydligen hade bilen gått igenom besiktningen före mig med pajjat lås, men för mig var det Stopp! Nya regler tydligen.
    Hade mest med att om någon råkar sätta sig i bilen, tex ett barn. Och bilen börjar rulla så kommer den inte så långt. Men jag kan riktigt se skräcken innan bilen tar stopp....
    Som stöldskydd ställer jag mig tvekande... eftersom inbrottet redan hade skett i bilen.

    Hursomhaver så bytte jag hela rattlåset inkl tändningslås. Behöll dock startknappen (har inte orkat kopplat ur den än).

    Hur är det förresten med andra nyare Saabar. Man måste väl lägga i backen för att få ut nyckeln i dom va? Och då borde väl bilen rent teoretiskt inte kunna rulla, eller...

    EDIT: Joh, ett stavfel bah....
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani
    Hur är det förresten med andra nyare Saabar. Man måste väl lägga i backen för att få ut nyckeln i dom va? Och då borde väl bilen rent teoretiskt inte kunna rulla, eller...
    ng900, og9-3 og9-5 så är det backlås och inte rattlås (så backen måste vara i).

    Ng9-3 så är det som sagt rattlås och är inte beroende av backen.

    Ng9-5 vet jag inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    11

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Ytterligare en intressant grej är att mitt rattlås nu fungerar...varför vet jag inte riktigt. Men nu låser det direkt åt båda hållen. Det enda jag gjorde va att rycka lite i ratten och bytte en säkring (trots att den va hel). Någon som har en aning om vad som kan varit (är?) fel?

    Nu är det väl bara besikta om så fort som möjligt

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Helt rätt att fortsätta försöka komma fram till vad som var/är fel tycker jag... Du vill verkligen inte att rattlåset ska få spader i 110km/h, lär bli bromsspår på fler ställen än bara i backen....
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Eller också är det ytterligare en "reset" som har självlagat ett elektriskt fel genom att göra funktionen strömlös ett tag i och med säkringsbytet. Vore inte första och säkert inte sista gången på en 9-3 som saker börjar fungera igen efter en reset. I så fall är det bara att tuta och köra.

    Men om det ändå skulle vara så att det är ett rent mekaniskt fel som gör att rattlåset låser eller låser upp lite som det vill så är det ju som Manick säger, rätt så jäkla obehagligt.

    Hur du ska få reda på om det är det första eller andra alternativet vet jag inte. (Förutom att riva och se om du ser nått fel då förstås).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Verkar vara ganska olika det där...
    Jag besiktigade nyligen min og 9-5 och de tog aldrig ur nyckeln...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Verkar vara ganska olika det där...
    Jag besiktigade nyligen min og 9-5 och de tog aldrig ur nyckeln...
    Men din niofemma har inget rattlås heller...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Verkar vara ganska olika det där...
    Jag besiktigade nyligen min og 9-5 och de tog aldrig ur nyckeln...
    Men din niofemma har inget rattlås heller...
    Men likväl ett stöldskydd som borde kontrolleras.
    Signaturlös

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Men din niofemma har inget rattlås heller...
    Men likväl ett stöldskydd som borde kontrolleras.
    För det behöver man inte ta ur nyckeln?

    Om bilen har ett larm eller inte skiter bilprovningen fullkomligt i, växellåset som finns på niofemmorna "aktiveras" ju bara av att man vrider nyckeln hela vägen till off.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Helt rätt att fortsätta försöka komma fram till vad som var/är fel tycker jag... Du vill verkligen inte att rattlåset ska få spader i 110km/h, lär bli bromsspår på fler ställen än bara i backen....
    Det finns flera kontroller för att rattlåset inte ska gå i oavsiktligt under färd. Det har lagts rätt mycket tid på ESCL jämfört med vanliga mekaniska tändningslås.

    Jag tycker det låter som att det var ett mekaniskt strul.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Men likväl ett stöldskydd som borde kontrolleras.
    För det behöver man inte ta ur nyckeln?

    Om bilen har ett larm eller inte skiter bilprovningen fullkomligt i, växellåset som finns på niofemmorna "aktiveras" ju bara av att man vrider nyckeln hela vägen till off.
    Är väl ingen som pratat om larm här?

    Jag har aldrig sett bilprovningen kontrollera växelspakslås men hört att flera fått nedslag på det, så det finns väl några som följer reglerna.
    Signaturlös

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Hur SKA rattlåset fungera?

    Det är inte bara så enkelt att bilen inte aktiverade rattlåset då den inte rullat när tändningen var på föregående gång?
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Rattlåset behöver service NG9-5
    Av alwayssaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-07-17, 07:28
  2. Fulmeka bort rattlåset 9000
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 17:18
  3. Rattlåsfel 9-3ss, kan rattlåset slå till under färd?
    Av Haldrik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 17:28
  4. Rattlåset spökar 9-3 SS 04:a
    Av ilstallione i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 20:17
  5. Rattlåset släpper inte.
    Av MiAeroEL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •