Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bakrutetorkare 93SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norge
    Inlägg
    7

    Bakrutetorkare 93SC

    Har en fundering gällande bakrutetorkaren på min sportcombi -2008

    Varje gång bilen är nystartad och jag ska backa så går baktorkaren varje gång.
    Hur ska jag få bilen och sluta med detta. Har letat runt i menyerna med tech 2 men hittar inget vettigt. Troode ett tag att det var regnsensorn på framrutan som jorde detta men har rengjort glaset ordentligt utan att det blir nån skillnad.

    Kom gärna med tips

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Bakrutetorkare 93SC

    Har du kanske torkarspaken i "automatläget"? Prova att ha den i läge 0.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  3. #3

    Re: Bakrutetorkare 93SC

    Citat Ursprungligen postat av RXP_rider
    Varje gång bilen är nystartad och jag ska backa så går baktorkaren varje gång.
    Hur ska jag få bilen och sluta med detta.
    Jag gissar att problemet startade efter senaste gången vindrutetorkarna var i automatläge och det körde full fart med automatik?

    I så fall är felet ett av Saab känt fel i REC (elcentralen i bagaget) som aldrig blev åtgärdat då så få ägare (enligt Saab) har noterat problemet.

    För att "aktivera" felet behöver ett antal saker inträffa. De exakta detaljerna vet jag inte, men vindrutetorkarna ska vara i automatiskt läge, det ska regna så mycket att torkarna körs med högsta hastighet och sedan ska tändningen stängas av medan spaken fortfarande är i automatläge. Något sådant ... Nu kommer REC ihåg att det "regnar" och ger torkaren bak ett "bonusslag" när man lägger i backen (som om vindrutetorkarna var igång, även om de inte är det).

    När detta händer med min bil har jag lyckat återställa till "normalläge" genom att ha tändning på, ställa vindrutetorkarna i auto, hälla så mycket vatten på regnsensorn att torkarna går på max, sluta hälla och vänta tills torkarna stannar. Nu förs spaken till off och tändningen slås av. Nu uppför sig bakre torkaren tills felet "aktiveras" nästa gång.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Bakrutetorkare 93SC

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    När detta händer med min bil har jag lyckat återställa till "normalläge" genom att ha tändning på, ställa vindrutetorkarna i auto, hälla så mycket vatten på regnsensorn att torkarna går på max, sluta hälla och vänta tills torkarna stannar. Nu förs spaken till off och tändningen slås av. Nu uppför sig bakre torkaren tills felet "aktiveras" nästa gång.
    Haha Hur 17 kom du på det?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Bakrutetorkare 93SC

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Haha Hur 17 kom du på det?
    Noterade att felet uppstod i samband med regn och försvann i samband med nästa regn.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Bakrutetorkare 9-3SC
    Av Idlewild i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 21:45
  2. [LÖST] Bakrutetorkare 9000 -97
    Av grewen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 00:19
  3. Bakrutetorkare Död på en 9-3 SC -2006
    Av hirch i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 20:12
  4. Bakrutetorkare låter mycket
    Av Pizza_DUDE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •