Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    96
    Medlem#
    2335

    Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Hej,

    Tror jag behöver byta subframe bussningar på min 9-5 Aero 04 med automat.

    Jag har kollat på powerflex och speedparts egna, de skiljer en del i pris, men är det någon större skillnad på dem i övrigt?

    Typ hårdhet, gnissel och vibrationer.



    Mvh Johan
    SAAB 900 Aero -86
    SAAB 9-5 Aero -04

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Har använt några såna bussningar fast till ett av motorfästena på 9000, där har de funkat bra i alla fall. Däremot tror jag inte stålhylsan som följer med är i rostfritt till de billigare bussningarna... Det har det verkat vara i några av de Powerflexbussningar som jag har haft.

    Kolla på skruvat.se också, vissa polyuretan bussningar där är billigare.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Också intresserad av lite mer fakta då jag måste byta bussningar i suben innom snar framtid.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    26

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Lånar tråden lite.

    Jag har en 9-5 Aero -06, sänkt både fram och bak och med 20" fälgar.
    Nu när jag fick på sommardäcken så knarrar det som fasen från framvagnen helt plötsligt, är det subframens bussningar som är torra och börjar ge sig eller vad tror ni?

    Jag antar att 16" vinterdäcken har tagit upp det mesta av krängningar och nivåskillnader m.m. och nu när dom totalstumma sommardäcken med profil 30 kom på så får bussningarna jobba mer?
    Saab 9-5 Aero SportCombi -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Tänk på att efter 2002 är måttet på mellanbussningen 40mm, inte 38mm som ALLA 6 powerflex är. Jag har mejlat med powerflex om detta utan nåt svar efter bekräftande bilder.
    Speedparts verkar ju inte ha upptäckt problemet...

    Själv löste jag problemet med en rostfri 1mm tjock plåt som böjdes rund och agerade distans. Dock lyckades jag inte få ihop det utan att såga itu just dom två bussningarna och jag fick använda två extra brickor för att hålla det på plats. Men det verkar fungera fint!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    96
    Medlem#
    2335

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Tänk på att efter 2002 är måttet på mellanbussningen 40mm, inte 38mm som ALLA 6 powerflex är. Jag har mejlat med powerflex om detta utan nåt svar efter bekräftande bilder.
    Speedparts verkar ju inte ha upptäckt problemet...

    Själv löste jag problemet med en rostfri 1mm tjock plåt som böjdes rund och agerade distans. Dock lyckades jag inte få ihop det utan att såga itu just dom två bussningarna och jag fick använda två extra brickor för att hålla det på plats. Men det verkar fungera fint!
    Hej,

    tack för infon. Tolkar det som att det är fel längd på bussningarn oavsett Powerflex och eller Speedparts. Då lutar det nog åt Speedparts varinat, då de är billigare. Hittade inga subframe bussningar på skruvat.se.

    Hur var bilen för och efter bytet? Tänkte på vilka problem som du blev av med och vad som eventuellt dök upp, typ vibrationer.

    Lyfte du ner hela subframen eller tog du det i delar?

    Mvh Johan
    SAAB 900 Aero -86
    SAAB 9-5 Aero -04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Det är fel diameter på mellanbussningen 02-10. Den är 40mm, inte 38 som resten.


    Jag upplevde lite skillnad, mest i ljud/små vibrationer dock. Men mina original var i bra skick, så prestandaökningen var svår att känna. Jag bytte i förebyggande syfte.

    Tog det en sida i taget, gick bra om man bara tänker lite. Bakre motorkuddens tre skruvar i subframen måste bort 10mm, gör lättast med lååång förlängare ovanifrån med knut på. Inte så svårt som det verkar. Och styrväxelns två bultar i subframen måste bort, görs från sidan då de måste hållas emot undertill. Sen är det bara ett servorör som måste knäppas bort vad jag kommer ihåg. När man sen trycker upp det får man kolla att kylaren snäpper i rätt i hålen ovanför.

    Jag använde bilens vikt för att pressa i dom. Och en 55 hylsa, brickor, bultar och gängstång för att dra ur de gamla bussningarna. Det gick bra. Men det tog en hel dag om man är lite slö och fikar ofta

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Speedparts listar ju att det är de bakre som har annan storlek och ändrats med årsmodell, och så vill även jag minnas att det är, trots att jag inte har EPC framför mig.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... switcher-2

    Förvirrande info på hemsidan hursomhelst.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: Skillnad på powerflex och speedparts subframe bussningar

    Med tanke på kvalitén på de andra plast bussningarna som
    Jag antar är samma märke på så är ju inte den så där superbra, köpte
    Själv till länkarm fram förra året och jag åkte på att bytta de igen,
    ska det vara så svårt med rassel

  10. #10
    Hur monterar man dessa blåa bussningar till subframe?
    |Alla frågor gäller Saab 95 Aero MY04 Manuell|

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Johan_2335 Visa inlägg
    Jag har kollat på powerflex och speedparts egna, de skiljer en del i pris, men är det någon större skillnad på dem i övrigt? Typ hårdhet, gnissel och vibrationer.
    Gammal fråga men inte speciellt lättbegripliga svar. Vad gäller egentligen. Powerflex skall väl vara bra.

    Men hur står sig dessa https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...n/7859501.html
    HD Subframebussningar till ett betydligt lägre pris än Powerflex 880kr resp 1875kr.

    Vill gärna veta vad några som har testat HD bussningarna tycker.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-08-12 klockan 21:13.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Slitna motorram/subframebussningar OG9-5
    Av Visions84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-12-14, 19:24
  2. Subframe samt alu-bussningar till OG9-3
    Av Tchn226 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 07:59
  3. Mått på subframe-bussningar till Saab 9-5 2004?
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 00:40
  4. Subframe bussningar bytes
    Av pihlanker i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 13:54
  5. Powerflex bussningar og 900
    Av 900 Micke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •