Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 235E vs 235L

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    793

    235E vs 235L

    Skulle byta motor i helgen, men upptäckte att blocken skiljer sig. Den jag ska byta till är från en -03 och min gamla är en -05. Bla vevhusvent är anorlunda passar den nyare inte på det gamla blocket.
    Är detta något problem? Med detta skiljer sig även sugröret, spjällhuset och kanske nåt mer.
    Kan jag bara flytta över turbon och köra med motorn från -03 utan problem?
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  2. #2

    Re: 235E vs 235L

    Blocket ändrades för att vevhusventilationen skulle fungera bra. Varför byta till ett gammalt block? Det kan inte vara så svårt att hitta ett från -04 eller senare.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    793

    Re: 235E vs 235L

    Bytet till ett gammalt va för att jag hade en komplett motor å skulle bara skifta... Men är det stor skillnad så får jag renovera istället...
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    793

    Re: 235E vs 235L

    Ingen som vet om man vågar stoppa i den äldre å köra?
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    943

    235E vs 235L

    En orenoverad 20000mila motor hade jag inte stoppat i. Vad har rasat? Borde gå att bygga ihop nåt av de båda.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    793

    Re: 235E vs 235L

    Är väl egentligen inget som rasat. Men får ner kompen i vevhuset, så antingen nån kolv som e dålig eller om det är nåt med kolvringarna.
    Att jag ville stoppa i den andra va för att göra det smidigt, men jag får väl renovera den andra och stoppa tillbaks den...
    Surt bara då jag ska sälja den och köpa kombi...
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    943

    235E vs 235L

    Så du ska inte behålla den,ok.
    Är det så den går märkbart dålig, lågt komp eller puffar den mycket ur oljepåfyllningen? Kontrollerat vevhusventilationen?
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    793

    Re: 235E vs 235L

    Motorn e redan ur.
    Men ja, den gick dåligt. Har kollat med tech2an och den skickar på mer bränsle spikat en hel del, luft läckte lite här och där, men det ska fixas så den inte får tjuvluft. Motorlampan tänder sig lite då och då. Ryker ur oljepåfyllningen. Tyvärr tog jag inget komptest.

    Jag är mest intresserad att få den att gå som den ska igen så jag kan sälja den och köpa mig en kombi... Men självklart skall det göras på ett riktigt sätt.
    Den motorn jag hade tänkt byta till ser väldigt fin ut, gått 17-18k mil, men är från -03.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

Liknande ämnen

  1. skillnaden mellan 235E och 235R?
    Av vonAppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 20:43
  2. Aero vs 235E "BTR"
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 09:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •