Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Drivaxeln glidit ur

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Drivaxeln glidit ur

    Hej,
    såg idag när jag bytta motorolja att det läcker mycket olja ur växellådan, från förarsidans drivaxeln.
    Drivaxeln ser ut att ha glidit ur 1cm nästan från växellådan, troligtvis från förra helgen då jag bytte fjäderbenet där.

    Hur gör man för att få den på plats igen, har provat pressa med handkraft men den rörde sig inte?

    og9-3 99:a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Drivaxeln glidit ur

    Satan också, försökte knacka in den med ett träkloss men slog istället ett litet hål i damasken.

    Så...då har man och göra nästa helg också!

    Måste bara få bekräftat, om axeln inte är helt inne i lådan uppstår läckage väll?
    tänkte så inte läckaget beror på nån packbox eller nått..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: Drivaxeln glidit ur

    Trodde det var omöjligt att drivaxeln kunde glida ur på en saab. Har hänt mig i tingstadstunneln med en volvo 240. Tur dock att den var så låg så jag inte kunde tappa drivaxeln helt utan fick nöja mig med punka och åka av på närmsta avfart och försöka få tag på en annan drivaxel kl 4 en vardagsmorgon.

    Detta svar gav dig dock inte så mycket men det bumpar ju tråden iaf! Förhoppningsvis får du ett vettigt svar snart.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Drivaxeln glidit ur



    Den har kanske inte glidit ut? Jag försökte pressa in den men det gick absolut inte.

    Men ska där verkligen vara ett mellanrum mellan medbringaren och lådan på ca 10-15mm?

    Skulle ju kunna vara packboxen som läcker också, kanske lika bra att byta denna när man ändå ska byta damasken?

    Någon som har artikelnr på denna? hittar den inte på speedparts, så får väll bli Bilpartner.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Drivaxeln glidit ur

    Den har nog börjat krypa ur sin stödhylsa. 10-15mm låter väldigt mycket. Ett litet mellanrum är det man ska knappt gå att se.

    Och visst hoppar inre medbringaren ur på både ng900/og9-3 när den faktiskt lite berömda stödhylsan blivit för nött. Kommer snart börja vibrera o då är det tyvärr både billigare och tio gånger lättare att byta hela lådan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Drivaxeln glidit ur

    Attans, ja vibrera har det börjat göra efter jag monterade H&R fjädrar. Dock höjde jag även bakre motorfästet.

    Konstigt är att medbringaren känns stum när man ruckar den upp och ner, borde den inte glappa om stödhylsan är kass?

    EDIT: Tror faktiskt jag börjar med att byta packboxen, visar det sig att hylsan är kass får jag väll beställa en ny sådan också.

    Är detta rätt packbox: http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 53153.html ?

Liknande ämnen

  1. Glapp i drivaxeln, 9-3
    Av safee i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 20:30
  2. Sitter drivaxeln 100% rätt?
    Av Hjelmen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 14:22
  3. får inte in drivaxeln!
    Av decube i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 20:58
  4. Damask på drivaxeln
    Av Turbo-Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •