Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styrservo problem Saab 9-5 -98

  1. #1

    Styrservo problem Saab 9-5 -98

    Har lite problem med styrservon i min 9-5 -98.
    Har bytt servopump men det verkarar inte hjälpa. Det kommer in luft i systemet och oljan läcker ut. Det syns att det är luft i oljan också. Både den i burken och den som läcker ur.

    Jag har sökt här men har inte hittat nåt bra gällande 9-5.
    Har inte orkat riva bilen för att se var läckan är heller. Det är alltså inte mellan burken och servopumpen utan från den nedre anslutningen.

    Troligen är det nåt rör som rostat sönder eller slang som spruckigt. Nån som har tips på vilket rör/slang som brukar gå sönder? Svårt att byta?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Styrservo problem Saab 9-5 -98

    Beror ju på om man har använt rätt servoolja o inte fyllt på med vanlig ATF-olja typ dexronIII eller annat billigt om det läcker. CHF 11s-olja är dyr men bäst. 85 spänn på biltema o upp till 220 på macken. Fast då ska du tömma hela systemet o fylla på nytt.

    Läckage är vanligt när den sk. kylslingan under kylaren på höger sida börjat rosta. Däremot har jag inte varit med om att den brukar suga i sig luft som du beskriver.

    Kolla ner i framkanten i höger hjulhus. Brukar bli lite grisigt därnere för det är alltid där det rostar sönder. Även röret som har en skarv nedanför remskivan kan gå av. Detta går vidaare till själva styrsnäckan.

    Och ja det kan vara överdjävligt bökigt å byta. Tog mig an en som en annan verkstad givit upp på. Fyra timmar, sår på händer o armar, men både kylslinga o röret bytta, olja påfyllt o luftat.
    Utan att lyfta ner ramen under motorn. Som det faktiskt står i verkstadsinstruktionerna.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Styrservo problem Saab 9-5 -98

    Om den suger i sig luft även om det inte är tomt i behållaren så kan den mkt väl vara returslangen från styrväxeln.
    Bytte på en bil häromdagen som metallböjen vid styrväxeln innnan slangen som rostat sönder.
    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  4. #4

    Re: Styrservo problem Saab 9-5 -98

    Är det vanligt att det kan vara kvaliten på oljan som ge upphov till läckaget? Naturligtvis så ska jag fylla på rätt olja. Trodde mer att fel olja förstörde pumpen på sikt.

    Jag ska beställa lite rör och delar måste bara få kolla på vilka det är. Kan någon bekräfta?

    1. Från burken går det slang till servopumpen
    2. Från servopumpen gör det rör/slang till en kylslinga?
    3. Från kylslingan går det rör till styrväxeln?
    4. Från styrväxeln går det en retur (slang/rör) till burken igen

    För mig läcker det höger fram så om jag har tur så kanske det är bara kylslingan som rostat sönder då.
    Har hittat ett paket på skroten som ska innehålla alla slangar/rör men vet dock inte om kylslingan ingår i det.

Liknande ämnen

  1. Sprängskiss på styrväxel och styrservo saab 9-3
    Av kludden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 21:30
  2. [LÖST] Läckage styrservo SAAB 9000 CSE -96
    Av Bmos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 16:18
  3. Styrservo problem!
    Av Yamathan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •