Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: NG 900 2.3T - P0172

  1. #1
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    NG 900 2.3T - P0172

    Hej!
    Jag har läst ut P0172 ur min NG900 1996 2.0T.

    Motorn går rent och misständer inte, däremot så laddar den dåligt.

    Max ladd - 3 - 4 -5 ans växel ligger på 0.8-0.9.

    P0172 - System to rich = Trionic kan inte ställa ner soppan mer (?).

    Jag har gått igenom felsökningsstegen enligt Wis.

    Bytt och trycktestat ALLA Vakumslangar, kollat så mapsensorn visar rätt, kollat BTR, inget läckage i DP innan lambdan samt att kolfiltrets ventil är stängd utan spänning.

    Känns som jag har kollat allt jag kommer på.

    Motorn är ombyggd av föregående ägare.
    2.0T
    Mitsubishi TD04 15T (Gott skick)
    465cc gröna spridare
    JT 3" helsats med sportkatt
    Det satt på en 3bars mapsensor vid köp, check engine lyste, kollade obd - mapsensor fel värde.
    Bytte till original och då gick den bra.

    Motorn mappades av känt trimföretag, sades vara bänkad till 296hk/417 nm (inga papper ).
    Bilen köptes med trasig växellåda och kunde således aldrig provköras.

    Det enda som jag kan tänka mig vara rimligt är att programmet är knas någonstanns?

    Någon som kanske kan verifiera detta?

    Måste ju ha fixat bilen tills knutan!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    296hk med orginal mapsensor är verkligen gränsfall. Om man flippat dit en 3 bars mapsensor utan att mappa om bilen så skulle jag nog personligen ifrågasätta övrig programvara också. Det du kan se med ögonen är 15t, grönisar och 3 bars mapsensor. Det finns färdiga program för denna spec. Som jag tror du ska lägga in istället.

    Eller installerar du snabbt och lätt en orginalbox och orginalspridare och testar om den inte ger felvärden då!

    Edit: ser att du har en T28 enligt din garaget länk. Ska du kör med den så behöver du definitivt 3 bars mapsensor och ny prog. Kör själv med denna uppsättning i min ng.

  3. #3
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    296hk med orginal mapsensor är verkligen gränsfall. Om man flippat dit en 3 bars mapsensor utan att mappa om bilen så skulle jag nog personligen ifrågasätta övrig programvara också. Det du kan se med ögonen är 15t, grönisar och 3 bars mapsensor. Det finns färdiga program för denna spec. Som jag tror du ska lägga in istället.

    Eller installerar du snabbt och lätt en orginalbox och orginalspridare och testar om den inte ger felvärden då!
    Om jag monterar original boxen (185 hk) + org spridare så kan den komma att gå ännu sämre då den är till en 2.0T och det sitter i en 2.3T motor?

    Vilken firma är det som har färdiga program till denna specen?
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Edit: ser att du har en T28 enligt din garaget länk. Ska du kör med den så behöver du definitivt 3 bars mapsensor och ny prog. Kör själv med denna uppsättning i min ng.
    Det stämmer att jag har en T28 i min Talladega som är i signaturen, detta är min andra 900 och den har 2.3 Turbo med Mit TD04.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Misstänker att det sitter en b234r motor i din ng900? Alltså en trionic 5 2.3T. Finn en box från en vanlig 9000 Aero. Till dessa har ju de flesta firmor färdiga steg 3.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    En klassiker på de där bilarna är ju att slangen från tankurluftningen spricer och så läcker det in luft. Kolla alla vakumslangar till insuget! Den till tankurluftningen sitter åt passagerarhållet.

  6. #6
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Misstänker att det sitter en b234r motor i din ng900? Alltså en trionic 5 2.3T. Finn en box från en vanlig 9000 Aero. Till dessa har ju de flesta firmor färdiga steg 3.
    Det är en B204L med kolvar och stakar från en 2.3T 9000. Allt kring Topplocket (spridare, insug osv) är original NG900.
    Man kan ju tycka att det skulle kunna funka men det känns tveksamt att spridarmappar samt Turbomapparna skulle harmoniera med annan hårdvara

  7. #7
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    En klassiker på de där bilarna är ju att slangen från tankurluftningen spricer och så läcker det in luft. Kolla alla vakumslangar till insuget! Den till tankurluftningen sitter åt passagerarhållet.
    Okej, Såvitt jag kan se är den synliga slangen hel och EVAP ventilen är tät utan spänning.

    Alla vacumslangar som finns på insuget är utbytta och trycktestade.

    Då jag inte riktigt vet vad det sitter i för program, och den säger att den får för mycket bränsle så tänkte jag prova sätta i originalspridarna för att se om det kan hjälpa.

    Skulle motorn ta skada av det? Dvs Innan en ev felkod ges

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Misstänker att det sitter en b234r motor i din ng900? Alltså en trionic 5 2.3T. Finn en box från en vanlig 9000 Aero. Till dessa har ju de flesta firmor färdiga steg 3.
    Det är en B204L med kolvar och stakar från en 2.3T 9000. Allt kring Topplocket (spridare, insug osv) är original NG900.
    Man kan ju tycka att det skulle kunna funka men det känns tveksamt att spridarmappar samt Turbomapparna skulle harmoniera med annan hårdvara
    Om det över huvud taget ska lira misstänker jag att veven också är bytt. Topp och block skiljer ju inte mellan b234 och b204. Det är bara stakar (längd 147 resp 153) vev och kolvar som skiljer. Du bör alltså ha en b234 eftersom de saker som skiljer är bytta.

    Kontentan är alltså att en box från en 9000 aero bör funka då de har b234r med tdo4-15t

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Under förutsättningen att spridarna är original röda.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Eller installerar du snabbt och lätt en orginalbox och orginalspridare och testar om den inte ger felvärden då!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Du har ett luftläckage, nånstans.

    Tips är att kolla grenrörspackningen/grenrörets fastsättning så inte en eller flera pinnbultar e lösa eller saknas.
    Sen kan man fråga sig om man slipat in ventilerna när toppen va av. är det lite otätt så går ju bilen lite för fett också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du har ett luftläckage, nånstans.

    Tips är att kolla grenrörspackningen/grenrörets fastsättning så inte en eller flera pinnbultar e lösa eller saknas.
    Sen kan man fråga sig om man slipat in ventilerna när toppen va av. är det lite otätt så går ju bilen lite för fett också.
    Det har jag inte kollat! Nu när jag tänker på det så bubblar det faktiskt lite längst till höger på grenrörspackningen.
    Ska se om det går att dra åt lite.

    Kollade med en Tech 2 vad adaptionen låg på, se själva.


    Vad kan man utläsa med hjälp av dessa siffror?

  13. #13
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du har ett luftläckage, nånstans.

    Tips är att kolla grenrörspackningen/grenrörets fastsättning så inte en eller flera pinnbultar e lösa eller saknas.
    Sen kan man fråga sig om man slipat in ventilerna när toppen va av. är det lite otätt så går ju bilen lite för fett också.
    tror jag hitta en del av felet...

    Det blir tajt innan knutan detta..

  14. #14
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: NG 900 2.3T - P0172

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du har ett luftläckage, nånstans.

    Tips är att kolla grenrörspackningen/grenrörets fastsättning så inte en eller flera pinnbultar e lösa eller saknas.
    Sen kan man fråga sig om man slipat in ventilerna när toppen va av. är det lite otätt så går ju bilen lite för fett också.
    tror jag hitta en del av felet...

    Det blir tajt innan knutan detta..
    Har nu fått ur pinnbulten med det beprovade knepet, 3mm borr + T25 Torx. ny pinnbult Monterad och nu är det inget läckage men fortfarande ingen förbättring. Har kollat på stifften (nya BCPR7ES11) och dem är sotiga.
    Gjorde även ett komptest (bar)
    1: 12.5
    2: 11 - Med lite olja ( 12.8 )
    3:12.2
    4: 12.5
    Komptest gjordes med varm motor/öppet spjäll.

    Har även kontaktat trimfirman ifråga för att få uppgifter om programvaran.

    Ska man köra någon STP Fuelsystem cleaner för att få bort lite avlagringar i kolvringar och ventiler? Är det någon som har erfarenheter av någon motor cleaner?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0172 System too rich OG9-5
    Av p_jonsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-03-04, 16:01
  2. Felkod P0172, P1172 OG9-3 T5
    Av Dogge ng900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 18:46
  3. Otrimmad 9-3 Aero med P0172 och P1310
    Av Byggjanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •