Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vibrerar till och från

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    14

    Vibrerar till och från

    Bli galen på snabeln snart.. (ssab 9-5 2002)
    Varje gång den vart upphissad som tex vid däckbyte eller annat meck så vibrerar den som satan när man sedan hissat ner den å kör. Efter att ha kört några snäva svängar så försvinner det? Är som att nått lägger sig fel typ när man hissar upp den och sedan lägger sig till rätta vid lite kurvtagning typ? Har rykt i drivaxlar och bytt stabilisatorstagen och ruckat på en massa annat utan å märka nått :/
    Kommer framifrån känns de som, Frugan körde ner hårt i ett potthål förra året och sedan dess har problemet smygit sig på sakta men säkert.

    Någon som vart med om något liknande?
    Kör Snaabel!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Vibrerar till och från

    Mer eller mindre vid acceleration eller bromsning?
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    14

    Re: Vibrerar till och från

    Njae, inte vad jag tänkt på. Idag uppkom det "bara sådär" efter ett litet litet knappt märkbart gupp och en liten sväng, försvann av sig självt 5 min senare på motorvägen,
    Drygt, man får väll skicka upp hela aset i luften igen å bryta på allt för att se igen..
    Kör Snaabel!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Vibrerar till och från

    Känn på inre och yttre drivknutar. Där hade jag mitt problem med vibrationer i alla fall. Dock blev mina bättre efter jag hade lyft den.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    14

    Re: Vibrerar till och från

    Jasså, ja jag får ut å juka på dom igen, kanske missat nått där under förra runtjukningen
    Kör Snaabel!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Vibrerar till och från

    Har du känt om stötdämparen sitter som den ska? Nu vet jag inte om det är samma sak som på 900/9-3. Blev värst när jag hissade upp bilen. Stötdämparen Satt lös i fjäderbenet. Sen efter några svängar, så försvann vibrationerna. Klonk ljud hördes med. Men det är fixat nu.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Vibrerar till och från

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Dock blev mina bättre efter jag hade lyft den.
    Detta problem hade jag på min 9-5. Det visade sig att inre damasken hade läckt ut fett och tripoden gick torrt. När man hissade upp och ner bilen kom det lite mer fett och det slutade vibrera i någon vecka. Riktigt svårt att felsöka...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    14

    Re: Vibrerar till och från

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Har du känt om stötdämparen sitter som den ska? Nu vet jag inte om det är samma sak som på 900/9-3. Blev värst när jag hissade upp bilen. Stötdämparen Satt lös i fjäderbenet. Sen efter några svängar, så försvann vibrationerna. Klonk ljud hördes med. Men det är fixat nu.

    Hmm, intressant, gick ut nu å hissade upp den fram och rykte lite, när jag löft i vänster hjul när bilen va upphissad så kunnde jag lyfta hjulet upp en bit innan det tog imot så att säga? Är inte så på höger sida, där är det stumt direkt när man försöker pressa hjulet upp mot fjädertornet. Det är som att man kan lyfta vänster hjulet upp mot fjädertornet utan motstånd en cm eller två? Hmm?
    Kör Snaabel!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Vibrerar till och från

    Citat Ursprungligen postat av Boonzo
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Har du känt om stötdämparen sitter som den ska? Nu vet jag inte om det är samma sak som på 900/9-3. Blev värst när jag hissade upp bilen. Stötdämparen Satt lös i fjäderbenet. Sen efter några svängar, så försvann vibrationerna. Klonk ljud hördes med. Men det är fixat nu.

    Hmm, intressant, gick ut nu å hissade upp den fram och rykte lite, när jag löft i vänster hjul när bilen va upphissad så kunnde jag lyfta hjulet upp en bit innan det tog imot så att säga? Är inte så på höger sida, där är det stumt direkt när man försöker pressa hjulet upp mot fjädertornet. Det är som att man kan lyfta vänster hjulet upp mot fjädertornet utan motstånd en cm eller två? Hmm?
    Då ligger nog felet där någonstans. Fortsätt kolla noga, och ta tag i stötdämparen om det går. Kanske är fjädern också? Hmm

Liknande ämnen

  1. 9-5 vibrerar till och från
    Av Idlewild i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 10:38
  2. vibrerar vid acceleration!?
    Av Gothe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 10:11
  3. Vibrerar till när kylfläkten går igång
    Av NiV3Rt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 13:27
  4. Min 9-5 vibrerar när jag svänger till höger - hjälp!
    Av Vector1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •