Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Varning för låg nivå kylvätska!

  1. #1

    Varning för låg nivå kylvätska!

    Har haft ett problem med min og9-3 Aero i ett par år nu, sedan inköp tillochmed.
    Bilen har alltid varnat för låg kylarvätska, jag minns att kontaktstycket var bortklippt när jag köpte den, detta fixade jag ett nytt och skarvade på.

    Har inte bytt kärlet men har rengjort det gamla, men jag undrar om det verkligen är problemet.

    Jag antar att hela mekaniken bara handlar om att bryta en krets, dvs när kretsen är sluten så skall inte lampan lysa? Jag har därför provat att bara "bygla" ihop de två kablarna, men varningen försvinner inte ändå.

    Min tanke är då om kablaget blivit skadat någonstans på vägen, vet någon var detta går? Går det rakt till ECUn eller tar det någon annan trevlig omväg?

    Hade varit väldigt trevligt att få bort denna fula jävla varning nu när man fått tillbaka SIDen från Saab Display Repairs efter åratal av strykmetoden..

  2. #2

    Re: Varning för låg nivå kylvätska!

    Tydligen så jordas kontaktstycket i G33P som sitter i A-stolpen på en vänsterstyrd bil.
    SID skickar tydligen ut jord via stift 22 i dess kontakt, när stift 22 jordas så är allt "ok" och när den bryts så sätts varningen.

    Bara ut och mäta nu under helgen och hitta kabelbrott!

  3. #3

    Re: Varning för låg nivå kylvätska!

    Felet hittat och avhjälpt! Felet låg i kabeln från sid till kontakten på kärlet, med andra ord, kabelbrott.

    Hade ingen lust att gå igenom den kabelstammen, så klippte kabeln och drog en ny.
    Äntligen står det "Check Ok" istället!

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Varning för låg nivå kylvätska!

    Måste vara en av de bättre självhjälpstrådarna någonsin!

    Från frågan till eget konstaterande hur det ska funka och sen rapport hur du har lagat.

    Tack för att du delade med dig om lösningen! Kan säkert komma att hjälpa många.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •