Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: og9-3 -00 B204E svarar dåligt/stryps vid svag gas?

  1. #1
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    og9-3 -00 B204E svarar dåligt/stryps vid svag gas?

    Hej.

    Har lite problem med min 9-3 2.0t -00 (Trionic 5) som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

    Det är så att den när den är varm ibland (oftast men inte jämt) svarar dåligt om man gasar lite grann. Sådär precis när man ska iväg från stillastående.

    Det är så illa så att om man försiktigt gasar lite grann och håller kvar den i läget när den börjar kväva sig så kan man vid extremfallet få den att stanna.

    Men bilen går bra både på tomgång och så fort man kommer över det där "gasa försiktigt läget" så går den precis som vanligt. Alltså, står man still och "gasar till" så att den varvar upp och sedan sänker varven till lämpligt "köra iväg varv" så funkar det perfekt. Men om man från tomgång försiktigt försöker ta sig upp till lämpligt "köra iväg varv" så sänker den varven istället och det i kombination med att man släpper kopplingen blir inget vidare (den håller låga varv eller dör).

    Det går ju att köra med men körstilen blir inget vidare med rusande motor, nästan rivstarter osv så fort man ska iväg när man inte har tid att stå och vela med den.

    Några tips?

    Tändstift och tändkassett bytt men ingen skillnad. Vid kallstart och en stund efter kallstart märks inte problemet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: og9-3 -00 B204E svarar dåligt/stryps vid svag gas?

    Vet inte om man kan kalla att jag har lagat det eller om det är en work-around men jag gjorde helt enkelt så att jag ställde upp tomgången med justerhylsan vid spjället så att den kommer förbi det där läget där den jollar och håller på att lägga av och nu funkar den! Svarar direkt på gasen och inga tendenser att lägga av. Tur att saker är lättlagade ibland.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. känns som om den stryps
    Av pesonen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 23:10
  2. Vid fullgas stryps bilen, 9000CS aut.
    Av Shadow_inc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •