Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: få igång saab 99 efter 10 års väntan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    få igång saab 99 efter 10 års väntan

    Hej medlemmar!

    Jag har blivit ägare till en gammal saab 99-74. Den har stått i cirka 10 år, den gick när den ställdes in förutom att det var problem med en länkarm. Nu har underhållet varit kasst ich startar givetvis inte.. råttorna har gnagt på tändkablarna.. men förutom det vad annars ska kollas innan start? Tändstift en blr ju bytas några andra tips med?

    Eftersom den har stått ett tag så vet jag ju inte hur underredet ser ut, skärmkanterna är helt slut, men det är ju lättare att åtgärda.

    Om den en dag skulle hoppa igång så vill jag ju trimma den lite!
    Så då finns det ju 2 alternativ antingen att försöka hitta en T16 och sätta i eller turbokonvertera nuvarande 2.0L. Men om man satsar T16, som är de bästa vad krävs för att få 250hk+? Och vad kan det kosta?

    Är inte jättekunnig angående motorer, har aldrig gått ner djupare på det. Men vill lära mig mer! Så förklara väldigt ingående så vore det bra!

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: få igång saab 99 efter 10 års väntan

    Brytarspetsar, kondensator, förgasarmembran och membran i bensinpump är sådant som åldras även om man inte kör.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #3
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: få igång saab 99 efter 10 års väntan

    Även bensinen åldras. Lättflyktiga ämnen dunstar bort. All bensin som finns i förgasare, slangar, bensinpump etc bör tömmas bort. Om tanken var helt full när bilen ställdes av kanske bensinen fortfarande där är ok. I annat fall bör även tanken tömmas ur och ny bensin fyllas i.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Få igång SAAB 99 efter 10 år.
    Av DeaZz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 14:08
  2. Det var värt väntan! SAAB 9-3 19TiDS Vector Sportswagon -06
    Av patienten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 00:16
  3. Efter en lång väntan så blev det klart =D
    Av M frändberg i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •