Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Spottar o fräser vid sportig körning

  1. #1

    Spottar o fräser vid sportig körning

    Tjena ny här!
    Köpte en Saab 93 -00 till min sons 18 års dag.
    Bensinpumpen var kass bytte den men nu går den perfekt endast vid tantkörning så fort jag skall känna på kraften så bluddrar o spottar den??

    Fel på pumoen?
    Ny på Saab men ganska motorkunnig dock ej turboerfarenhet.

    Alltså så måste väl någon givare vägra skicka in mer soppa när jag vill gasa lite.
    Om jag tar det lugnt med gasen går den bra även upp i högre varv men så fort jag varvar och pressar pedalen lite för snabbt börjar den o konstra!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Hej!

    Sätter en slant på dåliga stift lr rent av helt fel sort stift, viktigt att det är rätt för att allt ska funka som det ska NGK BCPR7ES-11 ska du köra med.

    Börja där och se om det blir någon skillnad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    Sätter en slant på dåliga stift lr rent av helt fel sort stift, viktigt att det är rätt för att allt ska funka som det ska NGK BCPR7ES-11 ska du köra med.

    Börja där och se om det blir någon skillnad.

    Mvh

    Skall det och nytt bränslefilter men hänger bara inte med på hur tuffare körning inte går men tantkörning gör vad gör att stiften reagerar på det?
    Ps otrimmad!

  4. #4

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    har ett gängfelkoder nu..
    1390
    1300
    0502

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Hej. P1390 beskrivs enligt följande
    http://www.dtcsearch.com/P1390/Saab/


    P1300
    http://www.dtcsearch.com/P1300/


    P0502
    http://www.dtcsearch.com/P0502/

    Det man börjar fundera på nu är om det lysre några lampor på instrumenteringen? För dom två sista koderna borde tända lampor på instrumenteringen.

    Eller så är det gamla koder som inte är raderade. Om du nu haft möjligheten att läsa felkoderna så kanske du skall radera och köra lite för att se om det kommer nya. Men det låter som snarare luftläckage eller avvikelser på luften när P1390 sätts.

    Kollat så alla slangar sitter på plats över allt, inga torrspruckna slangar m.m?
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Hej. P1390 beskrivs enligt följande
    http://www.dtcsearch.com/P1390/Saab/


    P1300
    http://www.dtcsearch.com/P1300/


    P0502
    http://www.dtcsearch.com/P0502/

    Det man börjar fundera på nu är om det lysre några lampor på instrumenteringen? För dom två sista koderna borde tända lampor på instrumenteringen.

    Eller så är det gamla koder som inte är raderade. Om du nu haft möjligheten att läsa felkoderna så kanske du skall radera och köra lite för att se om det kommer nya. Men det låter som snarare luftläckage eller avvikelser på luften när P1390 sätts.

    Kollat så alla slangar sitter på plats över allt, inga torrspruckna slangar m.m?
    Motorlampa tänd
    hittade en sprucken slang bytte o ingen skillnad
    Gått igenom alla kontakter o kablar..

    Kan någon tipsa om superproffs runt i GBG!

    Jobbat/trimmat en del med hojsugmotorer och då mätte vi bränsleluftblandningen via en sensor i avgasröret.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Hej. P1390 beskrivs enligt följande
    http://www.dtcsearch.com/P1390/Saab/


    P1300
    http://www.dtcsearch.com/P1300/


    P0502
    http://www.dtcsearch.com/P0502/

    Det man börjar fundera på nu är om det lysre några lampor på instrumenteringen? För dom två sista koderna borde tända lampor på instrumenteringen.

    Eller så är det gamla koder som inte är raderade. Om du nu haft möjligheten att läsa felkoderna så kanske du skall radera och köra lite för att se om det kommer nya. Men det låter som snarare luftläckage eller avvikelser på luften när P1390 sätts.

    Kollat så alla slangar sitter på plats över allt, inga torrspruckna slangar m.m?
    Motorlampa tänd
    hittade en sprucken slang bytte o ingen skillnad
    Gått igenom alla kontakter o kablar..

    Kan någon tipsa om superproffs runt i GBG!

    Jobbat/trimmat en del med hojsugmotorer och då mätte vi bränsleluftblandningen via en sensor i avgasröret.

    Den sista felkoden borde tända abs-lampor m.m.

    Har du provat med stift som nämndes ovan?
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    När pumpen byttes, gjordes det på verkstad eller gjorde ni det själva?

    Om ni gjorde det själva, sattes det dit bränsleslang som tål bränsle både på in och utsidan? Normala "bränsleslangar" tål bränsle på insidan men inte utsidan. Sätter man en sån i tanken på en bil är slangen död på rätt kort tid. (Läckage = Bilen får inte nog bränsle).

    Dessutom finns risk att man böjer slangen lite vilket också gör att bilen inte får bränsle som den ska.

    Om det gjordes på firma, byttes kanske bränslefilter samtidigt då? Det är ganska lätt att slangarna viks om man inte håller i bränslefiltret riktigt när man drar åt filtret i filterhållaren. Den sista åtdragningen kan göra att slangarna veckas vilket också ger bilen för lite bränsle.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Jobbar mkt så inte gjort mkt ännu men inga slangar klämda nya stift ej provade. Kompis har bytt alla slangar till vevhusvent och det verkar som de var helt igenslaggade.
    Skall byta pump bränslefilter nästa tidslucka.

    Vill inte slänga ut 800 på nya stift då jag inte förstår varför de skulle kunna vara orsaken..
    Kan någon förklara varför tändstift skulle gå perfekt vid tantkörning men orsaka mina problem vid lite aktivt gasande.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    800???

    Vanliga SAAB-stift, BCPR7ES11, går på ca 200kr för fyra stift. Kolla så att det verkligen är rätt stift som sitter där. Trionicstyrsystemet i SAAB:arna använder stiften som givare för att mäta joniseringen vid förbränningen och på det sättet få tillbaka mätparameterar från förbränningen. Därför är det väldigt viktigt att det är rätt stift och det skulle ev. kunna bli liknande effekter med slitna eller, framförallt, helt felaktiga stift.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Nya stift går då inte på några 800, det är ingen v12 i din saab.

    Trionic är jättekänsligt när det gäller stiften, byta dom till att börja med. Min 9-3 T7 ryckte också vid fullgas men efter stiftbyte var problemet som bortblåst.

  12. #12

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Nya stift går då inte på några 800, det är ingen v12 i din saab.

    Trionic är jättekänsligt när det gäller stiften, byta dom till att börja med. Min 9-3 T7 ryckte också vid fullgas men efter stiftbyte var problemet som bortblåst.

    210 kr st ville de ha jag skickade polaren till...

  13. #13

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Nya stift går då inte på några 800, det är ingen v12 i din saab.

    Trionic är jättekänsligt när det gäller stiften, byta dom till att börja med. Min 9-3 T7 ryckte också vid fullgas men efter stiftbyte var problemet som bortblåst.
    Skulle ha helt andra enligt ett svar NGK var det enda rätta..

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Spottar o fräser vid sportig körning

    Finns dyra långlivade Ngk men köp Bcpr7es11 de kostar väl ca 60kr st
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Nya stift går då inte på några 800, det är ingen v12 i din saab.

    Trionic är jättekänsligt när det gäller stiften, byta dom till att börja med. Min 9-3 T7 ryckte också vid fullgas men efter stiftbyte var problemet som bortblåst.
    Skulle ha helt andra enligt ett svar NGK var det enda rätta..
    Jamen det är ju det vi försöker säga till dig?

    Din Saab ska ha NGK BCPR7ES-11. Dom kostar 195:- för FYRA stycken stift hos Speedparts.

    Ett alternativ om du vill köra med "long-life" stift är NGK PFR6H-10 och då kostar dom 642:- för FYRA stycken stift hos Speedparts.

    Titta själv om du inte tror oss: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... /tandning/

    Visst kan det vara något dyrare någon annanstans men ska de ha 200:-/st för tändstift så har du kanske helt enkelt skickat din kompis till fel ställe?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Jag skulle också gissa på dåliga tändstift då symptomen känns igen från min bil precis innan jag bytte stift.
    NGK stiften finns att köpa för så pass lite som 20 kr/st på engelska e-bay om man tycker 65:- som lokala OK macken tar är för dyrt.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  17. #17

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Det vete fan vart polarn åkte men han är lite snurrig så det var kanske 200 för fyra men han trodde det var st..

    Men visst skall det i nya stift!
    Bytte alla slangar till vevhusvent igår det gjorde underverk massor av mer kraft.
    Kan köra tuffare men bluddrar till o har sig fortfarande men inte så tidigt.
    Någon slutsats att dra av det?
    Bränslefilter byt idag om tid finnes.
    Tändstift likaså.

  18. #18

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Det var platina som jag fick pris på därav priset..

  19. #19

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    Ok då har jag bytt sedan problemet uppstod.
    Slangar
    Bränslepump
    bränslefilter( bensinen som var i det gamla var svart som olja...)
    Stift till NGK BCPR7ES-11 det satt NGK BCPR6ES-11 i och de var mkt ljusa vitbeiga)

    Glad i hågen startar vi bilen som nu stått still i par månader är lite svår till att börja med men tänder till och känns bra utom att den inte går riktigt rent på tomgång.

    Men varvar bra och backar ut för en test, POFF!! röret till servon sprack pga rost, hade det trixiigt att backa så trycket blev högt.

    Så någon test blev det inte :-(
    Har plockat bort hela tryckröret till servon och tänker göra en egen konstruktion.
    Dels verkar den vara korkad från början dels har sett att många här gjort det men tips emmottages tacksamt.

    Ny tråd i ämnet finns:http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=345684

  20. #20
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Spottar o fräser vid sportig körning

    tändkassette... prova att testa en som sitter i en bil som beter sig som den ska...

    Så är ju den utesluten...

    Hade inga felkoder när min TK strulade lite,, ja den visade missfire.. men inget annat
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Fläckt som fräser i 9000?
    Av alqz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 23:06
  2. baslådan fräser
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •