Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 112

Ämne: og900 stripplåda? här är lösningen!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113

    og900 stripplåda? här är lösningen!

    Jag har länge funderat på om detta skulle vara något för og900:
    GM:s th425, th325 och325-4l, det är automatlådor för framhjulsdrift som sitter under motorn med primär precis som på saab.
    Skillnaden är att th425 fanns med 400hk 500nm motorer i orginalutförande!

    th425 har th400 innandöme, samma som varannan dragracer har, tex. supramannen med 1000hk.

    Troligtvis har th325 ett th350 innandöme vilket också är rejält hållbart fast mindre och lättare.

    th 325-4l är fyrväxlad(de andra är treväxlade)

    Dessa lådor finns bla. i olds toronado, cadillac eldorado osv.

    Här är en "liten" drivknut!



    Dessa bilar har samma typ av hjulupphängning som og900 så man kan nog meka dit GM spindlarna på en og900.

    Detta lämpar sig kanske inte på en banbil men däremot på en strippbil körbar på gatan!
    Tänk att bara slänga dit dom största slicksen man får dit, ladda upp turbotrycket med stallvarv och bromsen nedtryckt och sticka med fullt ladd som en raket!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  2. #2
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993

    Re: og900 stripplåda? här är lösningen!

    Citat Ursprungligen postat av T16
    Skillnaden är att th425 fanns med 400hk 500nm motorer i orginalutförande!

    Hej !

    Tänker du på Cadillac 500" så fes den ur sig närmare 750Nm i första årsmodellen.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Fan va coolt!

    Har du fixat en sån låda?

    Vad får man ge för en sån låda?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 786
    Mycket intressant!

    Håll oss uppdaterade nu om hur det går
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Tänker du på Cadillac 500" så fes den ur sig närmare 750Nm i första årsmodellen.
    Nej jag tänkte på olds 455 rocket.

    Jag letar efter bilder på lådan men det är svårt att hitta, hjälp gärna till!

    Ska försöka ta reda på om raceturbiner passar samt diffar och utväxlingar!'

    Vad får man ge för en sån låda?
    Jänkelådor brukar ej vara dyra, 3000-6000kr för en fräsch?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    fan va bra.

    Vad ska jag leta efter för bild?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 995

    Re: og900 stripplåda? här är lösningen!

    Citat Ursprungligen postat av T16


    Porriga handskar

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 657
    vafalls? Åka med oljepump på strippen
    Finns väl "risk" att Osby usa-bilderar har sådan låda..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Porriga handskar
    Det är inte jag på bilden jag kör med svart latex, långarmade!

    här syns primären:

    http://www.fieroaddiction.com/images/sbcl/itfits3.jpg
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Hittade en halvtaskigt bild på en låda:



    Verkar som det är separat sump till motorn = kapa och svetsa en orginalsump om så krävs?

    Preppning går ju göra på på lådan, sen har jag sett att en del sätter dit koppling på automatlådor på strippen, vet ej varför det är bra på stripp, men man får en låda som ger härliga stenhårda(om preppad) fullgasväxlingar utan "slirkänslan" till gatan!
    Har dock endast sett det på bakhjulsdrivna.

    Det verkar finnas vissa med lockup vilket borgar för vettig bränsleekonomi för gatan.

    När ingen saabmotor passar direkt på är det ju bara att ta kortmotor direkt, tänk att inte behöva oroa sig för för mycket vrid vid låga varv!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 748
    hehe!! vilken dröm!! man ser ju ljuset i tunneln bara inte ljuset är ett tååååågg... hade varit sketball om det gick att fixa då hade man kunnat pilla på alvar.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Tänker du på Cadillac 500" så fes den ur sig närmare 750Nm i första årsmodellen.
    Nej jag tänkte på olds 455 rocket.
    Oki, fast nog borde de också ha mer än "pluttiga" 500Nm?

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    158
    då skulle og900:an kunna bli en riktig glidarbil......
    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 657
    tornros skulle ha en sån i caben! klockers med automat på cruising.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Oki, fast nog borde de också ha mer än "pluttiga" 500Nm?
    Det kanske var fotpund(eller vad det heter) istället för nm.

    Det är ingen som bor nära en jänkeskrot som kan ta lite bilder och fråga pris? Jag kan tänka mig att jänkelådor till fwd är iskalla begagnade!

    >>airflow Det är inte du som har en gul javelin som var i varberg i somras?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173
    det här lät väldigt intressant!
    varför tror ni inte det hade funkat till banåka?

  17. #17
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 145
    Är det bara tomatlådor som gäller eller finns de även som manuella? Är så fallet är jag jäkligt intresserad av detta. Vore ju guld om man kunde få en låda som håller.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 680
    Jag hade hellre kört en automat som håller än en manuell som man får knipa rövhålet med varje gång man ger fullgas..... fan vad ballt.. kan inte nån beställa och montera en sånhär nu.... inte för att den skulle passa på min bil men jag vill se en og900 sätta elvor på strippen... snacka om att äga lite gamla rwd volvosar som kanske lyckas med samma tid... fwd äger.....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Jag hade hellre kört en automat som håller än en manuell som man får knipa rövhålet med varje gång man ger fullgas..... fan vad ballt.. kan inte nån beställa och montera en sånhär nu.... inte för att den skulle passa på min bil men jag vill se en og900 sätta elvor på strippen... snacka om att äga lite gamla rwd volvosar som kanske lyckas med samma tid... fwd äger.....
    Elvor går ju att köra med kokgillslådorna det är ju bevisat.... Där emot 10 med automatlådan det är grejer...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    varför tror ni inte det hade funkat till banåka?
    Jag har kört på bana med og900 med 3stegs automat och det går ganska bra om men växlar manuellt så man håller den på varv samt får motorbroms, men det är lite svårt att ha rätt växel genom kurvorna med bara tre att välja på.
    Den är nog tyngre vilket gör bilen mer understyrd

    Är det bara tomatlådor som gäller eller finns de även som manuella?
    Ska försöka forska i detta!

    Elvor går ju att köra med kokgillslådorna det är ju bevisat.... Där emot 10 med automatlådan det är grejer...
    Tyvärr innebär ju elvor med kokill ras varannan repa...
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Bästa handsfree-lösningen i 9-5 -07?
    Av saittam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 11:50
  2. 900 2.0t 95a symptom o lösningen...
    Av markoolsson i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 10:12
  3. problem med magnetventil tror jag (LÖSNINGEN!)
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 01:13
  4. Dålig passform på mätarhållare? > Lösningen
    Av Aero_Jansson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •