Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lacksläpp baklucka tips

  1. #1

    Lacksläpp baklucka tips

    Har lacksläpp på bakluckan på min saab 9-5 sc 2002 nedanför reg plåten..
    Var inne på saab och köpte lackstift men redan efter två tvättar hade färgen redan släppt.
    Min fråga är om man skaffar sprayfärg istället håller det bättre? Vill helst göra det själv känns som det lär bli dyrt att lacka om hela bakluckan annars.. Någon som har något tips?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Lacksläpp baklucka tips

    Nedanför regplåten skriver du...

    Säker på att skadan verkligen är på bakluckan så den inte endast är på dekorpanelen, dvs denna:
    [img]http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?srcmnt/newftp/41/bil/lgnr/710538_1.jpg&width=&height/img]

    Lättare att ta bort den och slipa/blästra samt dra på ny primer och lack så bör det bli bättre. Dock har jag lyckats få till bra lacksläpp med hjälp av lackstift också. Viktigast är ju att få bort rosten till att börja med.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Lacksläpp baklucka tips

    Hissar på att det är där plastpanelen möter bakluckan i nåt av de nedre hörnen. Då är det bäst om panelen tas bort så du kommer åt. Har ett svagt minne att vi la imellan tunna "brickor" för att panelen inte skulle ligga så nära och skava lacken.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Lacksläpp baklucka tips

    Hade det klassiska problemet som ovanstående skriver om på min gamla 9-5SC, la också mellan brickor så att man byggde upp ett litet avstånd mellan plast och lack.

    Lackskadorna däremot fick jag göra om varje vår trots punktbläster, grundfärg, flera lager lack och sedan klarlack. Helt omöjligt att bli av med, iallafall i mitt fall
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Lacksläpp baklucka tips

    Det där med brickor emellan stämmer nog mycket bra. När ni skriver det så känner jag igen att jag läst det någon gång tidigare. Kanske står i wis?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6

    Re: Lacksläpp baklucka tips

    Det är mellan kanterna på dekorpanelen och nedre delen av bakluckan precis vid sidorna.
    Saken är den att det är ungefär i storlek med en fem krona. Där är faktiskt ingen rost på bilen annars, bara lacken som släppt. Det är det som är det störriga att det är ingen rost på bilen men lacksläpp .Fast jag använt grundfärg sedan lackstift med rätt färg, sen klarlack blir det ingen vidare ändån. Speedparts säljer färgerna på spray burk kan det ge bra resultat?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Lacksläpp baklucka tips

    Citat Ursprungligen postat av dave66_swe
    Det är mellan kanterna på dekorpanelen och nedre delen av bakluckan precis vid sidorna.
    Saken är den att det är ungefär i storlek med en fem krona. Där är faktiskt ingen rost på bilen annars, bara lacken som släppt. Det är det som är det störriga att det är ingen rost på bilen men lacksläpp .Fast jag använt grundfärg sedan lackstift med rätt färg, sen klarlack blir det ingen vidare ändån. Speedparts säljer färgerna på spray burk kan det ge bra resultat?
    Jag testade faktiskt den färgen som säljs på speedparts. Tycker såhär om den:
    1. Dyr
    2. För liten flaska som tar slut fort
    3. Känns som att färgen är väldigt fet

    Ändå är det GM's egna märke. Tidigare har jag köpt lack från Mekonomen och då har det varit av märket Multona och där får du en större sprayburk så Mekonomen hade jag valt faktiskt. Lackstiftet från speedparts är det dock inga fel på förutom att jag saknar den lilla stålborsten som finns i locket på lackstiften från multona. Antar att GM är snåla eller någonting. 138kr för 150ml... Logiken i det?

    Multona sprayburk gav jag nog runt 130kr för också men där fick jag 400ml och den färgen har hållit en högre kvalité anser jag iaf.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Lacksläpp
    Av Lagesson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 22:39
  2. Lacksläpp
    Av DanneDrutten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 18:20
  3. Lacksläpp baklucka 9-5 -02
    Av Mattias_S i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 20:35
  4. lacksläpp??
    Av kimmasaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •