Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Satt och funderade på detta. Blir bilen snabbare runt banan om den är lättad mot en originalbil?
    Förstår att en lättare bil är snabbare rakt fram men jag tänker på balans och väghållning.
    Känns som att de allra flesta börjar med att montera ut allt bakom framstolarna och detta borde ju göra bilen väldigt framtung?
    Tänkte nämligen ta ur inredningen på min 9-3 aero innan knutan men vet inte riktigt om den kanske är roligare att köra med inredningen i.
    Min förra 9000 blev bättre (roligare) att köra utan inredning men den känns bättre balaserad än 9-3an från början..
    Åsikter?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Jag tror man skall vara en ganska duktig chaufför med en väljusterad bil innan man kan säga att en halv inredning påverkar varvtiderna nämnvärt...
    Samma sak att hävda att man känner balansskillnaden så pass att du inte kan påverka med din körstil.

    Men i teorin har du helt rätt, en lättare bil ger dig ju snabbare acceleration ur kurvorna, och du kan vara senare på bromsarna in i dem = snabbare varvtider.

    Men det finns nog andra grejer som påverkar varvtiderna mer som däcktryck, frisk bromsvätska, jämn och fin körstil, samt en pigg och fokuserad skalle.

    Men jag lovar att en vass chaffis kör åttor med en std bil runt en lättad men i övrigt lika bil med halvbra chaffis.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Känns rimligt som du säger ang. framtungheten och obalansen, men accelerations- och bromstider borde rimligtvis förbättras....?
    Kanske går på ett ut..?

    MVH

    EDIT: perr hann före...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Mitt tips är att åka med bilen som den är, eftersom då ändrar du inte uppförandet på bilen på gatan..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Man skall inte förkasta känslan. En lättad bil _känns_ lättare, jag kan ju bara svara för när vi lättade T-grön. Utan inredning och med 2 lätta sportstolar kändes bilen som nått helt annat än original. Vi körde kanske inte avsevärt snabbare, men det kändes som att bilens balans förbättrades, den neg inte lika hårt, krängde inte lika mycket i kurvorna (även om den knappast krängde ändå, haha).
    Alltså; en lättare bil känns alltså lättare att hantera, smidigare, vilket också påverkar hur man kör, om man inte är en förhärdad racerförare som alltid kan köra på den yttre gränsen med alla bilar, oavsett.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    En lättare bil som får mindre vikt i bakre delen då man tar bort baksätet m.m. kan faktisk få sämre kurvgrepp, hasar mer i kurvorna.
    För att kompensera detta med chassiförbättringar krävs både en himla massa kunskap och en välfylld plånbok.
    F1-stallen som justerar en tiondel här o där under racen har ju helt andra förutsättningar.

    Mest effekt blir ju en lättare förare.
    Tänk dig en soffpotatis på 120 mot en flickvännens 55kg.
    En tanke så god som nån i jämnställdhetens tecken
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Flytta batteri till skuffen, montera bort innerskärmar och annan onödig plast i motorrummet, kapa ur huvens innanmäte, plocka ur innehåll ur kofångare fram, bort med bromssköldar, bla. bla är ju ingen direkt investering (kanske indirekt..?)......

    Beror ju på vilken nivå man vill lägga de på, går nog att jämna ut viktförhållandet hyffsat tillbaks för att kompensera baksäten, mattor sidpaneler m.m...?

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Man skall inte förkasta känslan. En lättad bil _känns_ lättare, jag kan ju bara svara för när vi lättade T-grön. Utan inredning och med 2 lätta sportstolar kändes bilen som nått helt annat än original. Vi körde kanske inte avsevärt snabbare, men det kändes som att bilens balans förbättrades, den neg inte lika hårt, krängde inte lika mycket i kurvorna (även om den knappast krängde ändå, haha).
    Alltså; en lättare bil känns alltså lättare att hantera, smidigare, vilket också påverkar hur man kör, om man inte är en förhärdad racerförare som alltid kan köra på den yttre gränsen med alla bilar, oavsett.

    Väl sagt!
    Känslan är nog minst lika viktigt som varvtiden ska ju vara roligt att köra bilen med.
    Sen är det väl så att det känns mer "på riktigt" om man ha en bil just för detta ändamålet? En som inte har någon inredning eller ljudisolering utan bara väsnas och är byggd för att ha roligt i!
    Frågan är bara, hur sänker man en 9-3a i baken efter man lättat den? Den kommer ju att vara tokhög i rumpan och låg i fronten?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    I NGK-krönet på Knustorp kunde jag köra fortare med 2 pers bak i min 9000 CDT. Balansen och greppet bak blev betydligt bättre, i allmänhet är våra saabar rätt framtunga och en lätt rumpa kan lätt sluta i bredsladd och avkörning. Vilket jag själv fått erfara

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Lättad<>dålig balans Man måste ju kompensera. Vi hade ju batteri och full tank oftast vilket gav bra balans.
    Förresten, har du köpt en Bobby Ewing-car???

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    När man sen har lagt en massa vikt åt sidan är det dags att nergradera fälgar/däck och bromsutrustningen. En lättare bil klarar sig med lättare grejor...
    Fredrik J

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Tvärtom! Uppgradera skall man göra!
    En lättad og900 som den vi hade funkade 9000-bromsar med slitsade och borrade skivor men originalbelägg. Trots många repor på Knutan så kändes ingen mattning av bromsarna.
    En lättad ng900/og9-3 skulle säkert stanna helt ok med 9-5 Aero-grejjer fram och bak om man lättade den några hundra kilo.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Min erfarenhet är att lättad bil vinner alltid mot en tyngre. Banan består inte enbart av kurvor de finns raka sträckor också, med. Lätt bil accelererar snabbare, bromsar lättare, och där vinner man tid. Två pers. i bak säte betyder 40 hp mindre, knappas det man vill ha.

    PS! I min lilla by hade man en BMW 318 kaross, motor rak fyra – ”team Viking” med en motor från en annan BMW med 450hp V-8 knappast bra vikt fördelning men dom körde om alla och blev svenska mästare på 90 talet. Denna tävling kallades 24 timmar lopp.

    Lätta är värd diamant, bättre än guld, är vad jag tycker.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tvärtom! Uppgradera skall man göra!
    Visst. Men åt rätt håll. Låg vikt kräver mindre grejor med samma resultat. En god spiral. Tvärt om blir det när "sportbilar" blir tyngre och tyngre. Större och större hjul med större och större bromsar för att hantera den högre vikten till samma varvtider.
    Fredrik J

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Min erfarenhet är att lättad bil vinner alltid mot en tyngre. Banan består inte enbart av kurvor de finns raka sträckor också, med. Lätt bil accelererar snabbare, bromsar lättare, och där vinner man tid. Två pers. i bak säte betyder 40 hp mindre, knappas det man vill ha.

    PS! I min lilla by hade man en BMW 318 kaross, motor rak fyra – ”team Viking” med en motor från en annan BMW med 450hp V-8 knappast bra vikt fördelning men dom körde om alla och blev svenska mästare på 90 talet. Denna tävling kallades 24 timmar lopp.

    Lätta är värd diamant, bättre än guld, är vad jag tycker.
    318 har gjutjärns motor och V8:an är helaluminium med alusil cylindrar. det är faktiskt inte så grymt stor vikt skillnad som man kan tro. tror nog 450hk hjälpte mest :-)
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Utan att kommentera vikt 4 vs 8 kan nämna att kaross från BMW 318 –320 från 80, talet, deras, hade sämsta betyg från experter angående väghållning. Bilarna svansade och var livsfarliga i kurvor med torr eller våt underlag. Dom fick min diffad klumpp (BMW- 323M) för att förbättra fäste och drivning från kurvor men väghållning i kurvor var detsamma, dålig.
    Jag vet att dom hade koppar bromsbelägg, andra större skivor och ABS.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Någon som reflekterat över skillnaderna i däckstorlek?
    Monterade på 19" på bilen men märker faktiskt ingen skillnad i prestanda alls..
    Viss säger att det är som dag och natt mellan"stora" och "små" fälgar...
    Upplevde större skillnad mellan 15" vinter och 17" sommardäck på min gråa aero som bara är mjukvarutrimmad medans den röda som är mer trimmad inte märktes alls mellan 17" och 19"...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Utan att ha tänkt efter jättemycket borde det väl rimligtvis vara såhär:

    Låg effekt=Märks jättetydligt?
    Medelmåttig effekt=Märks lite...
    Hög effekt=Ingen skillnad!



    Typ samma fenomen man kan märka om man är själv i bilen eller om man har 2-3 passagerare med sig.. ?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Någon som reflekterat över skillnaderna i däckstorlek?
    Monterade på 19" på bilen men märker faktiskt ingen skillnad i prestanda alls..
    Viss säger att det är som dag och natt mellan"stora" och "små" fälgar...
    Upplevde större skillnad mellan 15" vinter och 17" sommardäck på min gråa aero som bara är mjukvarutrimmad medans den röda som är mer trimmad inte märktes alls mellan 17" och 19"...
    Det som påverkar är rullomkretsen som i sin tur att utväxlingen ändras.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Blir bilen snabbare runt banan genom lättning?

    Blir bakvagnen för lätt om man nu gör en sådan enkel sak som plockar ur reservhjulet+de verktyg som ligger där? Nu kanske inte gör någon skillnad i praktiken alls, men känns onödigt med ett reservhjul i skuffen just på banan i alla fall. Alltså bara de löstagbara detaljerna i baljan, resten av all inredning är på plats.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

Liknande ämnen

  1. Blinkers blinkar snabbare och snabbare, varför?
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 09:34
  2. og9-3 lacka lister runt om bilen, frågor
    Av Haziza i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 18:36
  3. LED/dioder runt om bilen, fakta sökes.
    Av JAM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 01:23
  4. Fy fan vad arg jag blir på bilen
    Av Lindfors i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 20:48
  5. Cab på banan?
    Av SS9000K i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-04, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •