Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bilen laddar ej, vinande ljud..

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Bilen laddar ej, vinande ljud..

    Hej!

    Gjorde misstaget att boka besiktningstid på min "felfria" OG9-3. Och vipps dök felen upp! Lite olika saker men det som känns mest kritiskt just nu är att bilen inte alltid startar.

    Det verkar som att antingen laddar batteriet ur sig eller så laddar inte generatorn. Det finns lite kräm men det är inte alltid det räcker till, vid exempelvis en kallstart vilket resulterar i att jag behöver starthjälp.
    Dessutom har det dykt upp ett härligt vinande ljud så det låter som att bilen är både turbo och kompressormatad. Inte en aning om felen hänger ihop eller om det bara är för att jävlas med mig. Tycker det låter mer fram än bak vilket borde betyda att det inte är generatorn som låter.

    Batteriet har en indikator som enligt den säger att batteriet är i gott skick.
    Jag mätte upp 11,8V när bilen inte var startad och ~14,4V när den var startad.
    Tog en liten runda på ca 10min och mätte därefter upp 13,97V på tomgång.
    Magnetkopplingen i AC:n är kass och det är inte omöjligt att det är det lagret som låter.

    En liten kass mobilfilm, men ni hör hur den låter litegrann iafl: http://www.youtube.com/watch?v=ep5L5aExq_s


    Stämmer spänningen med vad generatorn borde ladda?
    Vad ska jag kolla upp härnäst?

    Mvh Alexander

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Bilen laddar ej, vinande ljud..

    När generatorn laddar mäter man normalt runt 14V, så jag tror nog allt att generatorn laddar som den ska. Dessutom brukar laddningslampan tändas på instrumentbrädan om generatorn inte laddar.

    Det du ska göra är att mäta upp batteriet medan en kompis vrider om startnyckeln. Även om du mäter 11.8V över batteriet när motorn är avstängd (vilket kanske är lite lågt men fortfarande ok), kan det vara så att batteriet inte orkar hålla den spänningen när du belastar det, alltså när du kör startmotorn. Så om spänningen sjunker rejält när startnyckeln vrids om är nog batteriet kasst.

    Vinandet _kan_ vara generatorn som går tungt när den försöker ladda det krassliga batteriet. Men det kan vara något annat också...

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bilen laddar ej, vinande ljud..

    Sätter min slant på att det vinande ljudet är oljefiltret, har precis samma sak just nu...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Re: Bilen laddar ej, vinande ljud..

    jellybear:
    Ok, men hur pass mycket är mycket om man säger så? Försökte kika på mulktimetern när jag vred om nyckeln men det var lite svårt att se då. Men sjönk gjoirde den iafl..

    Manick:
    Oljefiltret säger du? Ja det skulle ju inte va helt fel om det var det, och det är faktiskt dags för oljebyte (enligt mina intervall..) Och det brukar försvinna eller iafl låta mindre när motorn blir lite varmare..
    Ska kollas upp! Får du nån ordning på min box förresten? eller har du glömt bort den

  5. #5
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Bilen laddar ej, vinande ljud..

    Min gamla ng900 lät som om jag hade en växellåda från en WRC-bil när ett av löphjulen till drivremmen åkt på lagerhaveri. Ett högfrekvent vinande ljud, inte jätteolikt turbovin som du skriver, men betydligt högre volym. Och eftersom det var på en sugmotor så
    Haka av remmen och starta bilen och så om ljudet försvinner. Låt den inte gå för länge bara, du får ju ingen cirkulation med vattenpumpen under tiden.
    Snurra remhjulen för hand med remmen och se vilket som går för tungt om det är tyst utan remmen.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 12:48
  2. tjutande/vinande när turbon laddar?
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 17:02
  3. Vinande ljud.
    Av Olsson123 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •