Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

  1. #1

    Angry Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Hej!

    Som rubriken säger, köpte en bil som dock inte är SAAB men vad faaaan, jag gillar ju Alfa också

    Slutsiffran på den är 0 vilken innebär att det är säljaren som skall betala skatten eftersom han ägde fordonet vid månadsskifte

    Ja, jag vet att han kommer att försöka få mig att betala men det kommer jag inte att gå med på.
    Han kan ju vägra att betala och då blir det körförbud även om den är nybesiktigad men det är ingen jag bryr mig om - jag har ju 9-5:an att glida runt med!

    Jag är inte ute efter att höra "bra gjort" eller "fan vad dåligt av dig" utan tänkte bara underrätta er hur det gick.

    MVH

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Du har ju helt rätt.

    Förutsatt att säljaren tycker att kontakter med KFM är jobbigt så kommer han betala. Har han redan omfattande affärer med KFM så kan du bli stående med en bil med körförbud i åratal.

  3. #3
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Skulden växer efter hand, skiter han i att betala så kommer du att få göra det tillslut.
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  4. #4

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Nej, ingen sådan kille. Har hus och en annan bil i trehundratusenkronorsklassen

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    VAD är då syftet med denna tråd?

    Han begick ett misstag som du utnyttjade till din fördel, det är väl det hela antar jag...
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    VAD skall jag svara?
    Du verkade ställa rätt fråga och även rätt svar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Ok.

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Gör man inte upp sånt här vid köp?

    Ska jag köpa en bil kollar jag alltid när och om skatten är betald och gör upp med säljaren på plats.

    Säljer jag en bil ser jag till att skatten är betalad om det ligger på mitt bord såklart, annars upplyser jag köparen om att skatten ska betalas nästa månad så han är beredd på det och inte känner sig lurad vid köpet.

    Sen tycker jag att det verkar ju vara förvånansvärt många bilköp som sker just den månaden som skatten ska betalas

    Mvh Marcus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Citat Ursprungligen postat av supereldare
    Skulden växer efter hand, skiter han i att betala så kommer du att få göra det tillslut.
    Skulden för säljaren växer.
    Men för att häva brukandeförbudet så räcker det med att den ursprungliga skulden betalas.
    Mao så växer inte beloppet för köparen.
    Men har bilen brukandeförbudet så får den inte rulla en meter. Inte till verkstad eller bilprovning heller...
    Om gamla ägaren inte betalar och det uppstår brukandeförbud så är det alltså ingen mening med att ha bilen påställd , då det bara kostar försäkring ( och skatt ).
    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  10. #10
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Citat Ursprungligen postat av supereldare
    Skulden växer efter hand, skiter han i att betala så kommer du att få göra det tillslut.
    Skulden för säljaren växer.
    Men för att häva brukandeförbudet så räcker det med att den ursprungliga skulden betalas.
    Mao så växer inte beloppet för köparen.
    Men har bilen brukandeförbudet så får den inte rulla en meter. Inte till verkstad eller bilprovning heller...
    Om gamla ägaren inte betalar och det uppstår brukandeförbud så är det alltså ingen mening med att ha bilen påställd , då det bara kostar försäkring ( och skatt ).
    MVH Peter
    Precis, alla pålagor på den ursprungliga skulden är personliga för ägaren i ingången av skattemånaden, dvs den som skulden är utställd på. Det är bara skatteskulden som är bunden till bilens brukande.

    Var det ett planerat försök av säljaren att få skatten på dig genom att inte upplysa dig får jag ge dig ett stort grattis. Det är underbart att se karma i arbete
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  11. #11

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Det är precis det, han sa att den e besiktigat och att skatten skall betalas, jag drog inte vidare den diskussionen - jag kollade upp bilen innan jag tog tåget 20 mil

  12. #12

    Re: Köpte en bil igår, skatten skall betalas i Mars!

    Kollade https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

    Fordonsskattepliktigt: Ja
    Årsskatt, kr: 1742
    Återbetalning vid avställning, kr: 1742
    Betalningsmånad/er: mars

    Skatten är betald, inga konstigheter. Det var nog därför jag fick inte ner priset mer...

Liknande ämnen

  1. Köpte lite grejor igår...
    Av mågis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 01:07
  2. Den nya skatten! :eek:
    Av Flåklypa i forum Allmänt
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 14:21
  3. Jag köpte en Aero igår!
    Av Per J 1051 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 08:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •