Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    Är jag sent ute nu, så ni redan avhandlat detta för ett halvår sedan (hittade ingen tråd senaste sidorna här iaf.)?

    http://www.bytbil.com/nyheter/6vhaskyg/ ... ig-blev-av

    Jag gillar speciellt bakdelen sett från sidan. Blandning av gamla 99/900 combicoupé, NG900 och.......Porsche 911

    Börjar NEVS tillverka den istället för den gamla, och med bensin/E85-motor, så skulle jag kunna vara en potentiell kund. Fast vem vet var rättigheterna till denna finns - Müller, GM eller utspritt lite här och var? Till slillnad från den halvfula 9-5 sedan, hade denna kanske kunnat vända skutan rätt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    När jag såg den först tyckte jag att den var rent ut sagt ful, men ju mer man tittar på den desto läckrare blir den! Jag hade absolut kunnat tänka mig den om den hade kommit med någon rolig motor!
    Sen håller jag väl inte med dig om vad du tycker om NG9-5 sedan.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    Jag kallar som sagt NG9-5 för HALVful, för det finns några saker jag stör mig på som annars hade kunnat göra den snygg. Först gillar jag inte bakdelen, vilket hade löst sig om kombin hunnit ut på marknaden (egentligen gillar jag inte kombi-stuk generellt, utan sedaner tilltalar mig mest, samt combicoupé, men nya 9-5:an ser helt okej ut i kombi). Så är det lite detaljer som, avhuggna "gälar" i skärmens nederkant framför framdörren (skulle ha slutit sig mjukt en bit in på dörren). Lite för hög grill, vilket jag tror bildesigners kommer gå ifrån om några år, så det kommer se sååå gamla 00-talet ut (som en fjortis hade uttryckt sig). Inte heller gillar jag svarta A-stolpar (funkar på svart bil iofs, men svart är nog fulaste bilfärgen jag vet). Därefter kommer vi till insidan. Instrumentpanelen känns verkligen som ett hembygge där man tagit en svart plywoodskiva, målat, och på några ställen dragit upp hål med sticksågen för att sätta i skärmar och knappar på "pimp my ride-manér". En ny design för i-panelen var på gång till nästa årsmodell, och bara en sådan sak - att slippa stirra på denna prototyp-instrumentbräda, hade kunnat hjälpa upp försäljningen en aning.

    Å andra sidan finns det designmissar på den osläppta 9-3:an. Har samma invändning mot den som mot förra 9-3:an 2003-2007, nämligen att Saab-designade strålkastare SKALL INTE ha den linjen på strålkastarna mot skärmarna, utan måste ha en "inverterad båge", precis som man insåg när 9-3:an fick sin facelift. I viss mån kan man se samma korrigering av gamla 9-5:ans strålkastare till faceliften årsm -02.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    egentligen gillar jag inte kombi-stuk generellt, utan sedaner tilltalar mig mest, samt combicoupé,
    Samma här. Med biltrendsfacit i hand borde ju ng9-5 blivit en stor kombikupé vilket ju är trenden.
    Fredrik J

  5. #5

    Re: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag kallar som sagt NG9-5 för HALVful, för det finns några saker jag stör mig på som annars hade kunnat göra den snygg. Först gillar jag inte bakdelen, vilket hade löst sig om kombin hunnit ut på marknaden (egentligen gillar jag inte kombi-stuk generellt, utan sedaner tilltalar mig mest, samt combicoupé, men nya 9-5:an ser helt okej ut i kombi). Så är det lite detaljer som, avhuggna "gälar" i skärmens nederkant framför framdörren (skulle ha slutit sig mjukt en bit in på dörren). Lite för hög grill, vilket jag tror bildesigners kommer gå ifrån om några år, så det kommer se sååå gamla 00-talet ut (som en fjortis hade uttryckt sig). Inte heller gillar jag svarta A-stolpar (funkar på svart bil iofs, men svart är nog fulaste bilfärgen jag vet). Därefter kommer vi till insidan. Instrumentpanelen känns verkligen som ett hembygge där man tagit en svart plywoodskiva, målat, och på några ställen dragit upp hål med sticksågen för att sätta i skärmar och knappar på "pimp my ride-manér". En ny design för i-panelen var på gång till nästa årsmodell, och bara en sådan sak - att slippa stirra på denna prototyp-instrumentbräda, hade kunnat hjälpa upp försäljningen en aning.

    Å andra sidan finns det designmissar på den osläppta 9-3:an. Har samma invändning mot den som mot förra 9-3:an 2003-2007, nämligen att Saab-designade strålkastare SKALL INTE ha den linjen på strålkastarna mot skärmarna, utan måste ha en "inverterad båge", precis som man insåg när 9-3:an fick sin facelift. I viss mån kan man se samma korrigering av gamla 9-5:ans strålkastare till faceliften årsm -02.
    Smaken är som baken. Jag tycker att 9-5:an är riktigt snygg och gillar generellt sedanmodeller betydligt bättre än kombimodellen.
    Ska jag nämna något jag inte gillar med den, så är det skarpa vecket på dörrkarmen högst upp på listan. Alltså där dörrkarmen fram möter övergången av ovankant på vidrutan och taket. Karossen är rund i linjerna och speciellt övergången mellan tak och skuff gillar jag. Vecket på framdörrarnas ovankant däremot skulle lika gärna kunnat varit hämta från en gammal Volvo 740. Det passar inte alls in formspråket.

    Vad det beträffar instrumenteringen på NG9-5 förstår jag inte alls det där med plywoodskiva/pimpmyride bla bla. Jag tycker tvärtom att det är god design och man ser att det hämtats inspiration från föregångaren SAAB 9000 och jag skulle vilja säga att det är den snyggaste layouten sedan år 1985....

    Som sagt - smaken är delad och tur är väl kanske det.

    Snart sista chansen...

    http://www.kvd.se/sv/auktion/saab/saab- ... img2341009
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  6. #6
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    Jag håller med Anders. Instrumentpanelen är verkligen en höjdare . Den har ett eget stuk som man känner sig hemma med om man har åkt SAAB tidigare ! Jag älskar verkligen designen i min bil, men det hade inte gjort något om det hade varit litev bättre kvalitet på grejerna. Jag är övertygad om att inredningen kommer se betydligt mer sliten ut när den är lika gammal som i vår gamla 9000 !
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag kallar som sagt NG9-5 för HALVful, för det finns några saker jag stör mig på som annars hade kunnat göra den snygg. Först gillar jag inte bakdelen, vilket hade löst sig om kombin hunnit ut på marknaden (egentligen gillar jag inte kombi-stuk generellt, utan sedaner tilltalar mig mest, samt combicoupé, men nya 9-5:an ser helt okej ut i kombi). Så är det lite detaljer som, avhuggna "gälar" i skärmens nederkant framför framdörren (skulle ha slutit sig mjukt en bit in på dörren). Lite för hög grill, vilket jag tror bildesigners kommer gå ifrån om några år, så det kommer se sååå gamla 00-talet ut (som en fjortis hade uttryckt sig). Inte heller gillar jag svarta A-stolpar (funkar på svart bil iofs, men svart är nog fulaste bilfärgen jag vet). Därefter kommer vi till insidan. Instrumentpanelen känns verkligen som ett hembygge där man tagit en svart plywoodskiva, målat, och på några ställen dragit upp hål med sticksågen för att sätta i skärmar och knappar på "pimp my ride-manér". En ny design för i-panelen var på gång till nästa årsmodell, och bara en sådan sak - att slippa stirra på denna prototyp-instrumentbräda, hade kunnat hjälpa upp försäljningen en aning.

    Å andra sidan finns det designmissar på den osläppta 9-3:an. Har samma invändning mot den som mot förra 9-3:an 2003-2007, nämligen att Saab-designade strålkastare SKALL INTE ha den linjen på strålkastarna mot skärmarna, utan måste ha en "inverterad båge", precis som man insåg när 9-3:an fick sin facelift. I viss mån kan man se samma korrigering av gamla 9-5:ans strålkastare till faceliften årsm -02.
    Smaken är som baken. Jag tycker att 9-5:an är riktigt snygg och gillar generellt sedanmodeller betydligt bättre än kombimodellen.
    Ska jag nämna något jag inte gillar med den, så är det skarpa vecket på dörrkarmen högst upp på listan. Alltså där dörrkarmen fram möter övergången av ovankant på vidrutan och taket. Karossen är rund i linjerna och speciellt övergången mellan tak och skuff gillar jag. Vecket på framdörrarnas ovankant däremot skulle lika gärna kunnat varit hämta från en gammal Volvo 740. Det passar inte alls in formspråket.

    Vad det beträffar instrumenteringen på NG9-5 förstår jag inte alls det där med plywoodskiva/pimpmyride bla bla. Jag tycker tvärtom att det är god design och man ser att det hämtats inspiration från föregångaren SAAB 9000 och jag skulle vilja säga att det är den snyggaste layouten sedan år 1985....

    Som sagt - smaken är delad och tur är väl kanske det.

    Snart sista chansen...

    http://www.kvd.se/sv/auktion/saab/saab- ... img2341009
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Re: Bilder på nya 9-3 som aldrig kom

    Takbågen är ju tagen direkt ifrån OG9-3

Liknande ämnen

  1. Växlar aldrig upp
    Av d_st02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 01:12
  2. Aldrig mer en Saab.........
    Av putte9-5 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 13:12
  3. Aldrig mer en svart bil!
    Av rallypacker i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 22:32
  4. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •