Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hirsch performance, problem med motortrim

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    2

    Hirsch performance, problem med motortrim

    Hej!

    Jag köpte för ca två år sedan en SAAB 9-5 -08, 1.9 Tid HP. Den gick skapligt och drog omkring 0,75 l/mil (vilket är mindre än Hirsch specificerat). Nu tycker jag att bilen går sämre, och den drar mindre diesel. Just nu ligger den på ca 0,69 (med motsvarande körningar som tidigare). Jag har inget emot att bilen drar mindre, men att den går sämre än från början funderar jag över.

    Jag har haft inne bilen på ordinarie SAAB-service:ar, på auktoriserad SAAB-verkstad.

    Kan SAAB-verkstaden återställt standardmjukvaran, så att HP-trimmet ha "fallit bort"? Eller liknande... Finns det något sätt att kontrollera det, utan att lämna in/kontrollera på verkstaden?
    Motorlampan lyser inte. Bilen har idag gått lite över 17.000 mil.

    Med vänlig hälsning

    /Peter

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Hirsch performance, problem med motortrim

    Det finns en risk att trimprogramvaran blivit raderad och ersatt av originalprogramvara OM verkstaden har varit inne och uppdaterat motorstyrdonet.
    Men detta gör man normalt sett inte om det inte förekommer fel eller driftstörningar (vid kundklagomål) och absolut inte på en vanlig service.

    Det kan ju även vara så att något krånglar på din motor. T.ex. kan det vara virvelspjällen som har börjat glappa. Ingen felkod sätts för detta om ett eller två spjäll har lossnat.
    Detta är ett relativt vanligt problem på dieslarna som gått 12000 mil+ som normalt inte upptäcks förrän alla spjällen lossnat (då motorstyrdonet reagerar och sätter felkod) eller staget kärvar (vilket också brukar resultera i felkod).
    Bara exempel alltså, det kan finnas fler orsaker.

    Och ja, det går att kontrollera vilken programvara som ligger i. Kan dock vara lite dyrare än en vanlig felkodsavläsning.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    2

    Re: Hirsch performance, problem med motortrim

    Tack för svar! Kanske dags för en ny vända på verkstaden då.

    Ha en bra dag!

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 aero hirsch performance
    Av mathias.w i forum Projekt
    Svar: 194
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 21:01
  2. Hirsch performance 1.8t BP vs 2.0t BP
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 01:06
  3. Tips! Superpriser på Hirsch performance tillbehör!!!
    Av Ricchie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 15:30
  4. Saab 9-3 SC Aero Hirsch Performance -06
    Av Johnken i forum Projekt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •