Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

  1. #1

    Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Hej

    Jag köpte ett bensinfilter från Biltema och bytte det på saaben, kollade så att det hamnade rätt väg och provade sedan att starta. Bilen gick ryckigt och dog efter några sekunder. När jag sen lät bilen stå över natten och sen provade starta på morgonen så gick den igång fint bara för att börja hacka och tillslut dö efter ca 1 minut.

    Det följde med 2 st kopparringar med det nya filtret som jag också monterade. Glömde kolla om det satt kvar några i kopplingarna på slangarna när jag tog bort det. Kan det påverka?

    Min amatörmässiga gissning är att det har kommit in luft i systemet eller att det inte är riktigt tätt kring det nya filtret. Kan man avlufta systemet på nåt sätt eller vad har ni för stalltips för att lösa problemet?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Har två tips:

    * Se till att filtret sitter åt rätt håll. Det brukar vara en pil på det med flödesriktningen.

    * Kolla en gång extra att du inte råkade böja slangarna till filtret när du drog åt filterhållaren. (Talar av egen erfarenhet). Böjda slangar innebär en rätt effektiv strypning, ungefär som när man veckar en vattenslang.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Har två tips:

    * Se till att filtret sitter åt rätt håll. Det brukar vara en pil på det med flödesriktningen.

    * Kolla en gång extra att du inte råkade böja slangarna till filtret när du drog åt filterhållaren. (Talar av egen erfarenhet). Böjda slangar innebär en rätt effektiv strypning, ungefär som när man veckar en vattenslang.
    Var noga med att pilen skulle hamna åt rätt håll. Men jag ska kolla så att inte slangarna har blivit böjda.

    Ingen som vet hur det är med kopparbrickorna som följde med?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Citat Ursprungligen postat av Slither
    Ingen som vet hur det är med kopparbrickorna som följde med?
    Dubbla brickor är inte bra ur bränsleläckage-synpunkt men det borde märkas i så fall? Tror inte att det är fara på det viset att det kommer in luft utan kommer luften in så kommer garanterat också bensinen ut och det borde märkas tydligt. (lukta bensin samt fukta/droppa från kopplingen).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Slither
    Ingen som vet hur det är med kopparbrickorna som följde med?
    Dubbla brickor är inte bra ur bränsleläckage-synpunkt men det borde märkas i så fall? Tror inte att det är fara på det viset att det kommer in luft utan kommer luften in så kommer garanterat också bensinen ut och det borde märkas tydligt. (lukta bensin samt fukta/droppa från kopplingen).
    Har inte sett något läckage på garagegolvet under bilen. Har dock inte kännt på kopplingarna om dom är fuktiga. Kan det vara så lite att det dunstar innan det hinner droppa ner?

    Ska kolla lite närmare när jag kommer hem.

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Citat Ursprungligen postat av Slither
    Kan det vara så lite att det dunstar innan det hinner droppa ner?
    Då läcker det isf så pass minimalt att luft omöjligt kan följa med och orsaka problem längre fram...

    MVH

    EDIT:
    Citat Ursprungligen postat av Slither
    Kan man avlufta systemet på nåt sätt eller vad har ni för stalltips för att lösa problemet?
    Ursäkta, hade lite för bråttom där tror jag....
    Lade märke till nu att du kanske gett bilen för få chanser att köra runt bensinen i systemet, för visst blir det luft i när man byter filter!
    Prova starta några gånger till så att luften när tillbaks till tanken genom att pumpen startar, alternativt lokalisera reläet till pumpen och bygla detta för att låta pumpen gå i 30sek.... (då kan du också passa på att kolla efter läckage utan att bli avgasförgiftad)

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Jag har nött på riktigt mycket med startmotorn. Ända till batteriet inte orkade längre, då satte jag det på laddning och provade igen nästa dag. Fortfarande med samma resultat.

    Men ska som sagt dubbelkolla att inga slangar veckat sig.

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Citat Ursprungligen postat av Slither
    ska som sagt dubbelkolla att inga slangar veckat sig.
    Och kanske att pumpen verkligen går, så att du inte letar efter "fel" fel....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Slither
    ska som sagt dubbelkolla att inga slangar veckat sig.
    Och kanske att pumpen verkligen går, så att du inte letar efter "fel" fel....

    MVH
    Jo, men eftersom bilen startar efter att ha stått ett tag och först för efter ca 30 sek så borde ju ändå en viss mängd soppa transporteras till motorn.

  10. #10

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Ok, nu har jag provat att börja montera av det nya filtret och när jag gjorde det så sprutade det ganska mycket bensin ur kopplingarna. Bra med tryck alltså. Borde inte det betyda att pumpen är ok?

    Kan det hjälpa något att försöka bogsera igång bilen? Inga veckade slangar heller.
    Vad göra?

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Det skulle ju kunna vara en tillfällighet också och att det är något annat som är fel, även om det kanske är lite långsökt. När du kör på starten, rör sig varvräknarnålen lite grann då? Typ lyfter sig några millimeter från botten? Om den inte gör det så rör sig ju tankarna direkt mot vevaxelgivaren. Om den fallerar så ger det i alla fall ungefär de fel du säger.

    Vidare kan du ju testa med att lossa på röret till insuget och spruta ner rejält med startgas där. Visar bilen livstecken då så är det troligen så att bränslet inte kommer fram.

    Visar bilen inte livstecken så kan det vara någonting med tändningen som inte funkar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Den hostar till och går nån sekund på startgasen. Varvräknaren rör sig lite när startmotorn går runt.

    Kan det vara pumpen trots att det verkar vara bra med tryck i ledningarna nu när jag provade lossa på det gamla filtret?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Jag skulle rekommendera att du montera ett annat filter, du skulle inte vara den första som får ett defekt filter.
    Kan hända även om man köper ett "märkes" filter även om risken är betydlig lägre.

    Startar bilen som den ska efter monteringen av ett annat filter kan det vara läge för en reklamation.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Det satt inga täckpluggar i filtret du glömde ta bort? Mvh
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Bytte du bara bränsle filter eller har du servat/bytat nåt annat oxå?
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  16. #16

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Inget annat bytt förutom filtret. Jag körde in bilen i garaget och stängde av den. Bytte sen filter och försökte starta. No go.

    Vet inte om det har betydelse, men bilen har inte gått att starta om den stått ute i minusgrader de senaste veckorna. Aldrig några problem när den fått mysa i varmgaraget där den står nu.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  17. #17

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Inga täckpluggar vad jag kunde se. Bara två st kopparbrickor.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Surrar det bakifrån när du vrider på tändningen? Är säkringen till bränslepumpen hel?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Hej

    Nu har jag tid att trixa lite med bilen igen. Hur mycket ska det låta bakifrån pumpen? Måste man fälla sätet och lyssna eller vad har ni för andra tips för att kolla om det kommer bensin till motorn?

    Säkringen är hel. Kan det vara så att reläet gett upp? Hur kollar jag det?

    Edit: Har kvar det gamla filtret. Ska jag sätta tillbaka det och prova?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35

    Re: Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter

    Man hör rätt tydligt om pumpen går ifrån förarsätet när du vrider på tändningen. På fuelrailen sitter en ventil - tryck in den - kommer det soppa så går pumpen.

    //DL
    Saab 9-3 Sport Edition MY-02 Biopower St 3 ///Mackanized

Liknande ämnen

  1. Og9-3 ym-00 svårstartad efter toppbyte...
    Av Red Devil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 21:10
  2. Byte av bensinfilter 9-5
    Av danneaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:31
  3. byte bensinfilter
    Av brandskadad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 22:59
  4. Svårstartad efter användning av motorvärmare
    Av EmilW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •