Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212

    Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

    Hej,
    Har en SAAB 95 SE, '98 och bor på Cypern. Jag har haft problem med min AC i flera år nu, och var inne på verkstan som konstaterade att gasen läckte ut i condensorn inne i kupén.

    Så min fråga om condensorn är om det är lönt att köpa från skroten eller om de ofta går sönder / börjar läcka? Är det ett jättejobb att byta (förutom att fylla på gas)?

    Sedan om någon vet,, så funderar jag på att köpa beg. original back-sensorer av honom. Min har inga, men någon sa till mig att kablarna ska vara dragna ändå. Killen på verkstan trodde inte det.

    Tacksam för alla förslag och hjälp!
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 567

    Re: Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

    Citat Ursprungligen postat av Matsaki
    Hej,
    Har en SAAB 95 SE, '98 och bor på Cypern. Jag har haft problem med min AC i flera år nu, och var inne på verkstan som konstaterade att gasen läckte ut i condensorn inne i kupén.

    Så min fråga om condensorn är om det är lönt att köpa från skroten eller om de ofta går sönder / börjar läcka? Är det ett jättejobb att byta (förutom att fylla på gas)?

    Sedan om någon vet,, så funderar jag på att köpa beg. original back-sensorer av honom. Min har inga, men någon sa till mig att kablarna ska vara dragna ändå. Killen på verkstan trodde inte det.

    Tacksam för alla förslag och hjälp!

    Det är förångaren du menar i så fall.

    Enklast att köpa ny hos SAAB verkstan, annars får man plocka ut hela instrumentbrädan och "värmehuset" för att byta.

    Den man köper som reservdel hos SAAB är delbar vilket den fabriksmonterade inte är.

    Art nr 400111308
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212

    Re: Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

    Det är förångaren du menar i så fall.

    Enklast att köpa ny hos SAAB verkstan, annars får man plocka ut hela instrumentbrädan och "värmehuset" för att byta.

    Den man köper som reservdel hos SAAB är delbar vilket den fabriksmonterade inte är.

    Art nr 400111308
    Ok, om den man köper är delbar. Innebär det att man möjligtvis kan sätta i den själv utan att riva lika mycket? Finns det kanske tom en tredjeplats förångare?

    Han på verkstaden pratade om att sätta i en begagnad, men att han måste såga rören då. En privat SAAB verkstad här nere,
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 567

    Re: Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

    Citat Ursprungligen postat av Matsaki
    Det är förångaren du menar i så fall.

    Enklast att köpa ny hos SAAB verkstan, annars får man plocka ut hela instrumentbrädan och "värmehuset" för att byta.

    Den man köper som reservdel hos SAAB är delbar vilket den fabriksmonterade inte är.

    Art nr 400111308
    Ok, om den man köper är delbar. Innebär det att man möjligtvis kan sätta i den själv utan att riva lika mycket? Finns det kanske tom en tredjeplats förångare?

    Han på verkstaden pratade om att sätta i en begagnad, men att han måste såga rören då. En privat SAAB verkstad här nere,

    Finns nog bara saab original i detta fallet.

    Såg att din var högerstyrd.

    Verkar tyvärr inte finnas till högerstyrda bilar.

    Då får man tyvärr plocka ut instrumentbrädan och hela klimathuset.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    212

    Re: Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Matsaki

    Ok, om den man köper är delbar. Innebär det att man möjligtvis kan sätta i den själv utan att riva lika mycket? Finns det kanske tom en tredjeplats förångare?

    Han på verkstaden pratade om att sätta i en begagnad, men att han måste såga rören då. En privat SAAB verkstad här nere,

    Finns nog bara saab original i detta fallet.

    Såg att din var högerstyrd.

    Verkar tyvärr inte finnas till högerstyrda bilar.

    Då får man tyvärr plocka ut instrumentbrädan och hela klimathuset.
    Ajdå, är det inte samma på h/v styrd? På min tar man ut luftfiltret osv. från vänstersidan. Alltså förarsidan på en vänsterstyrd bil.


    Min mek. vill ha 2.500 SEK för att sätta i en begagnad.
    Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Byta AC condensor i Kupén och backsensorer

    Kanske väl petigt men kondensorn sitter inte i bilen utan framför kylaren!

    Per L

    PS! Ser nu att frågan redan varit uppe i tråden!

Liknande ämnen

  1. Byta CD-växlare i kupen, Omkodning???
    Av eric_ab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •