Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: akut hjälp med lås och tändningslås behövs!

  1. #1

    akut hjälp med lås och tändningslås behövs!

    Hej!

    Jag är medveten om hur suspekt hela detta inlägg kommer låta så därför börjar jag med att delge lite bakgrundsfakta. Jag har en saab 900, den har varit avställd cirka ett år, och stått parkerad på gatan hos farsan. Nu har parkering malmö fått nys om det å gett mig två härliga böter och hotar med att forsla bort bilen. jag har fått till torsdag på mig att avlägsna den. Att flytta bilen är dock inte så enkelt, eftersom nyckeln är helt borta. Jag tänker skrota bilen och bryr mig därför inte längre om jag förstör den, men jag måste komma in i bilen helst idag å få bort den därifrån. Vad jag alltså behöver hjälp med är följande: hur får jag upp bildörren, och hur får jag bort tändninglåset, alternativ kan vrida om det utan nyckel? bilen är automat och ligger i parkeringsläge och går alltså inte att flytta utan att tändningslåset vrids om. Behöver verkligen hjälp med detta å har bara hittat tips på hur man gör om man besitter nyckeln.. :/ böterna blir härligt mycket högre ifall dem forslar bort bilen..

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: akut hjälp med lås och tändningslås behövs!

    Jaadu. Varför inte beställa en ny nyckel på Saab? Tror faktiskt det är enklast och billigast. Sen hinner du kanske inte få en nyckel till torsdag men tror det blir rätt besvärligt annars.

    Vet inte riktigt hur det ser ut på automatare men en tanke kan ju vara om du kan på något sätt kan "koppla bort" växelväljaren i kupén och påverka växelläget manuellt på lådan så att du hamnar i "N"?

    Att få bort tändningslåset med nyckeln är inte så svårt men har du ingen nyckel så är det nog rena handgripligheter som gäller. Alltså demontera hela spakstället eller gå lös med rejälare doningar till verktyg på låscylindern. Rejäl borr t ex. Monterar du bort plasten runtomkring så ser du kanske hur det är bäst att ge sig på tändningslåset.

    Vad gällande dörren; har du dubbellåst den så blir det ett helsike att öppna den utan nyckel. Men är den enkellåst så är det väl mer bara uppfinningsrikedom som sätter stopp för vad man kan försöka få upp den på för vis. Assistanskårerna brukar väl bända isär karmen och fiska med tråd på låsploppen eller göra ett försök via fönsterlisten. Vet dock inte om det funkar så bra på 900 och funkar som sagt bara om det är enkellåst.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: akut hjälp med lås och tändningslås behövs!

    Om du ändå ska skrota den måste väl det enklaste (och antagligen billigaste) vara att ringa en skrot som hämtar bilen åt dig? Då lyfter de ju upp den och ställer den på sin flakbil och kör iväg?

    Jag måste tillägga att det är ett under att den fått stå ett helt år utan att en blivit bötfälld och bortforslad tidigare... Eller sönderslagen för den delen...

  4. #4

    Re: akut hjälp med lås och tändningslås behövs!

    Det finns mindre trafikerade gator i Malmö där bara boende i närheten passerar och boende i närheten fick nog av din bil så dem ringde P-Malmö. Som kolega ovan sa. Ring Aarons, Returbilen eller någon annan - dem kommer och hämtar den. Lycka till i alla fall...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: akut hjälp med lås och tändningslås behövs!

    Vill du bara komma in i bilen utan att det gör något om det kan bli skador så bryt ut dörrbladet i övre hörnet tillräckligt mycket så du kommer åt att öppna låspluppen. Orkar du inte med handkraft så använd en kil eller kofoten.
    Annars om du ändå ska dra den still skroten så slå in den mindre rutan på bakdörren och öppna den vägen.

    En tanke bara, är det en og900 så borde både dörr och tändningslås gå att forcera med en glasspinne eller vad som helst?

    Alternativt om du ska lasta den på en biltrailer så vinscha bara upp den som den är, låst och med backen i.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 22:26
  2. akut hjälp behövs :) lufta kopplingen
    Av ventus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 21:29
  3. Byte av vattenpump....Akut hjälp behövs.
    Av Archon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 21:18
  4. [LÖST] Startproblem 9000
    Av ronin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •