Lyfter en gammal tråd som jag varit delaktig i att våldta...

Statusuppdatering från mig.
Läs ovan inlägg först.

Har nu haft bilen inne på Saab för att se om det var så att min SID behövde reservdelsprogrammeras för att fatta att det sitter ett styrdon till en parkeringssensor bak.
Svaret blev: Vi hittar inget som har med parkeringssensorn att göra...

De hade provad twice/dice och SID:en men inte hittat nåt styrdon till parksensorn någonstans.

Nu har jag två teorier:
1:
-00 (när min bil tillverkades) kunde man köpa bilen med parksensor original men något i programvaran på SID:en gör att man kan ej eftermontera.
-NY SID BEHÖVS.
Det som talar för är att trots att jag har monterat enl. konstens alla regler och mätt spänning till parksensorns styrdon så är SID knäpptyst...
Det som talar emot är det faktum att tittar man på reservdelar hos exempelvis Speedparts eller i EPC så är det inte olika SID beroende på om man har SPA eller inte...

2:
De 2 trådar som sticker fram vid CD-växlaruttaget (jag har ej CD-växlare men har uppfattat att det är förberett) och som är grön samt vit -kommunicerar inte med SID vilket i sig känns konstigt då I-buss skall vara grön/vit i par. Därav kommer styrdonet aldrig kommunicera med SID.
Det som talar för teorin är att den 12-poliga kontakt som skall finnas där för CD-växlaren inte hittades uten istället så fanns en 5-polig enl. denna bild:
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... CT0960.JPG

-Jag behöver dra nytt kablage ( för I-buss) direkt till SID för att säkerställa att Styrdonet kommunicerar med SID.

Om det är någon därute som har en idé till vad det kan vara så är jag supertacksam för svar.

/D