Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069

    Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Tjo!
    Jag har en 9-5 Aero -05 som för tillfället körs med ett mackan steg 1 biopower, men planen är att det ska bli steg tre vilket år som helst, och nu har jag några funderingar kring avgaseriet.
    Saker att väga in är att jag ska montera en Alu-IC som visade sig prestera skapligt på min gamla 9-5 och en flång ny td04-15t trubbnos med kungskobra.
    Jag har även en 3 tums DP av okänt märke med okänd funktion hos katten som ev. ska användas. Från katt och bakåt är 2,5 tum nu.

    * Om jag sätter dit ett 6:ans(9000 aero) eller 7:ans(Volvo 850 rakt) turbinhus så borde väl livet bli lite svalare för motorn?
    * I så fall, behöver man ändra laddtrycksstyrningen, eller blir det bara lite sämre spool-up?
    * Blir det så mycket svalare så att man köra original avgas och ca 300hk/400Nm på E85 och kanske 270/400 på BF98? (Jag anar svaret på den här frågan ... )
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Tjo!
    Jag har en 9-5 Aero -05 som för tillfället körs med ett mackan steg 1 biopower, men planen är att det ska bli steg tre vilket år som helst, och nu har jag några funderingar kring avgaseriet.
    Saker att väga in är att jag ska montera en Alu-IC som visade sig prestera skapligt på min gamla 9-5 och en flång ny td04-15t trubbnos med kungskobra.
    Jag har även en 3 tums DP av okänt märke med okänd funktion hos katten som ev. ska användas. Från katt och bakåt är 2,5 tum nu.

    * Om jag sätter dit ett 6:ans(9000 aero) eller 7:ans(Volvo 850 rakt) turbinhus så borde väl livet bli lite svalare för motorn?
    * I så fall, behöver man ändra laddtrycksstyrningen, eller blir det bara lite sämre spool-up?
    * Blir det så mycket svalare så att man köra original avgas och ca 300hk/400Nm på E85 och kanske 270/400 på BF98? (Jag anar svaret på den här frågan ... )
    Jo, med större avgashus måste laddtrycksmapparna justeras en hel del. #7 känns väldigt overkill på 15T, #6 kan jag dock tänka mig så man bibehåller körbarheten och har ett någorlunda brett register.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Visst känns det som overkill med #7, men jag har ev. ett på G för en vettig peng.
    Å andra sidan ska det ju till adaptrar och elände med Vovvlohus.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Visst känns det som overkill med #7, men jag har ev. ett på G för en vettig peng.
    Å andra sidan ska det ju till adaptrar och elände med Vovvlohus.
    Jag har kört med 5'ans @ 15T, 6'ans och 7'ans @ 19T och måste påstå att för vardagsbruk så funkade 6'an bäst med 19T, vågar inte ens fundera på hur 7'an skulle kännas..

    Men det där är en smaksak, jag personligen skulle nog inte trivas med så stort avgashus på en så liten turbo, tror effektregistret blir rätt tråkigt..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    OK,
    Då släpper jag nog sju-tankarna...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    OK,
    Då släpper jag nog sju-tankarna...
    Valet är ju såklart upp till dig i slutändan, jag delar bara min erfarenhet..

    Man får tänka på att kompressorhuset i slutändan begränsar mängden luft på högre varv.. Petar man dit för stort avgashus så kortar man ju bara ner registret till fördel för lägre temperaturer.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Hej,

    Kan man säga att 3"dp ger lite "IC-egenskaper" på en org aero varma sommardagar, dvs leder bort värmen bättre än org så den hårt pressade turbon hålls svalare med bibehållen verkningsgrad?

    Mvh
    Matte

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 412

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jo, med större avgashus måste laddtrycksmapparna justeras en hel del. #7 känns väldigt overkill på 15T, #6 kan jag dock tänka mig så man bibehåller körbarheten och har ett någorlunda brett register.
    På min gamla og9-3 med MT steg4 så byte jag avgashus från 5:ans till 6:ans hus.
    Resultatet blev något senare respons (knappt märkbart) men laddatrycket sjönk med ca 0,1bar över hela registret men med bibehållen prestanda. Kändes nästan som om den blev något rappare över 4500-5000rpm.
    Detta utan justerad SW. Lär ha gjort underverk för gasväxlingen!
    Tror också att 15T med 7:ans hus kommer göra märkbar försämring på responsen.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Man ska inte underskatta mottryckets påverkan, vid höga varvtal, på stressade turbos

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Sv: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Kör du bilen som vardagsbil så är inte sjuans hus inte att föredra, har det på min och den är märkbart trög spool-up. Sw är dock inte ändrad (tror jag) för att köra med 19t,har dock aldrig fått CE .
    Jämför man med en original aero så känns min trött i mellanregistret och lågvarv.
    Sen galopperar den dock på fint, sqr steg 3 sw sitter det i boxen.

    Som exempel... vid 100 km/h på landsväg drar bilen mer soppa och är orkeslös i uppförsbackar på femmans växel än på fyran.

    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Sv: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kör du bilen som vardagsbil så är inte sjuans hus inte att föredra, har det på min och den är märkbart trög spool-up. Sw är dock inte ändrad (tror jag) för att köra med 19t,har dock aldrig fått CE .
    Jämför man med en original aero så känns min trött i mellanregistret och lågvarv.
    Sen galopperar den dock på fint, sqr steg 3 sw sitter det i boxen.

    Som exempel... vid 100 km/h på landsväg drar bilen mer soppa och är orkeslös i uppförsbackar på femmans växel än på fyran.

    /M

    _
    Skumt att den drar mer. Större avgashus borde ge lite lägre avgasmottryck även vid så låg belastning och därmed lägre förbrukning.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Sv: Re: Sv: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kör du bilen som vardagsbil så är inte sjuans hus inte att föredra, har det på min och den är märkbart trög spool-up. Sw är dock inte ändrad (tror jag) för att köra med 19t,har dock aldrig fått CE .
    Jämför man med en original aero så känns min trött i mellanregistret och lågvarv.
    Sen galopperar den dock på fint, sqr steg 3 sw sitter det i boxen.

    Som exempel... vid 100 km/h på landsväg drar bilen mer soppa och är orkeslös i uppförsbackar på femmans växel än på fyran.

    /M

    _
    Skumt att den drar mer. Större avgashus borde ge lite lägre avgasmottryck även vid så låg belastning och därmed lägre förbrukning.
    Jag får inget laddtryck vid låga varv, där ligger boven, .

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Sv: Re: Sv: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Skumt att den drar mer. Större avgashus borde ge lite lägre avgasmottryck även vid så låg belastning och därmed lägre förbrukning.
    Jag får inget laddtryck vid låga varv, där ligger boven, .

    _
    Ja, det förklarar ju varför den är orkeslös. Men vid 100 km/h på plan mark borde du ha ett skapligt undertryck, dvs turbon bidrar ingenting utan turbinen utgör endast en begränsning i avgasflödet om än väldigt liten.

    Att turbon utför arbete fast det inte behövs kan man se i motorvägsfart då tryck för spjäll är högre än atmosfärstryck.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Sv: Re: Sv: Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761

    Jag får inget laddtryck vid låga varv, där ligger boven, .

    _
    Ja, det förklarar ju varför den är orkeslös. Men vid 100 km/h på plan mark borde du ha ett skapligt undertryck, dvs turbon bidrar ingenting utan turbinen utgör endast en begränsning i avgasflödet om än väldigt liten.

    Att turbon utför arbete fast det inte behövs kan man se i motorvägsfart då tryck för spjäll är högre än atmosfärstryck.
    Har man bara rätt växel i och rätt mappat så finns det flås från 100km/h ja...

    https://www.youtube.com/watch?v=E2B2nAt1D9o <--- Fyrans växel med en 2,3'a med 19T#7
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. elektronisk laddtrycksstyrning saab 9000
    Av Krille_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 08:06
  2. Gizzmo IBC laddtrycksstyrning
    Av BaZoOka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 01:03
  3. Ang. Turbinhus saab 900 T16
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 22:35
  4. Svetsa i turbinhus
    Av NP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 16:25
  5. Elektronisk laddtrycksstyrning
    Av Elva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •